Els propers 30 de novembre a Lleida (Auditori Municipal Enric Granados) i 1 de desembre a Barcelona (Petit Palau, cicle BCN Clàssics), tornaran a la vida dos drames lírics modernistes d’Enric Granados, Gaziel i Picarol, amb llibret d’Apel·les Mestres, que no s’havien representat des de fa més de cent anys. Amb aquesta doble recuperació es clouen les commemoracions oficials del doble Any Granados que ha tingut lloc al llarg del 2016 i el 2017.
Dos drames lírics modernistes
Gaziel i Picarol són dos drames lírics de petit format, un bon exemple del teatre musical que es va produir a casa nostra al principi del segle XX. Tant pels temes, proposats per Apel·les Mestres, com per la música, composta per Granados, aquestes dues obres s’inscriuen clarament dins el moviment modernista català.
A Gaziel, Mestres va adaptar el mite fàustic aplicant-lo a un artista del seu propi temps, amb una crítica irònica a la societat burgesa de l’època. Aquest poema liricodramàtic en un acte i tres quadres té vuit números musicals a càrrec de Granados, alguns de purament instrumentals, i demana quatre solistes, cor masculí i orquestra. Va ser estrenat al Teatre Principal de Barcelona l’any 1906, als Espectacles-Audicions Graner.
Picarol és una comèdia lírica o balada dramàtica en un acte sobre llibret d’Apel·les Mestres que, inspirat en el tema de Notre-Dame de Paris de Victor Hugo, ens presenta el drama d’un joglar enamorat de la seva princesa a l’època medieval. Va ser estrenada el 1901 a la temporada del Teatre Líric Català que es feia al Tívoli de Barcelona, i va tenir quatre produccions diferents, amb més de cent representacions entre els anys 1901 i 1906. Consta de sis números musicals a càrrec d’Enric Granados, entre els quals la “Cançó del cuc i l’estrella”, que és el nucli generador de l’obra.
L’editorial Tritó n’ha recuperat les partitures i publicarà la música en CD
Amb motiu del 150è aniversari del naixement d’Enric Granados, l’editorial Tritó ha recuperat Gaziel i Picarol editant novament les partitures i enregistrant-les en CD. L’edició de les partitures recuperades ha estat a càrrec d’Arnau Farré. L’enregistrament de la música ha comptat amb l’Orquestra de Cadaqués i el Cor de l’Auditori Enric Granados, sota la direcció de Jaime Martín. Tant les partitures com l’enregistrament en CD seran publicats properament pel segell Tritó.
En les funcions previstes a l’Auditori Enric Granados de Lleida el dijous 30 de novembre de 2017 i el divendres 1 de desembre de 2017 al Petit Palau (Palau de la Música) de Barcelona, se n’oferirà una versió escenificada, amb dramatúrgia i posada en escena de Marc Rosich i versió de cambra d’Adrià Barbosa. El repartiment estarà format per l’Ensemble de l’Orquestra de Cadaqués, el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados i els solistes Anna Niebla, soprano; Cristina Segura, mezzosoprano; Marc Sala, tenor, i Toni Marsol, baríton, dirigits per Jaime Martín. Maria Monseny és l’encarregada de l’escenografia i el vestuari, i Miki Arbizu del disseny d’il·luminació.
Amb aquest projecte, Tritó vol contribuir a la recuperació i difusió de l’obra d’Enric Granados, tal com va fer el 2016 amb l’edició, l’enregistrament i la posada en escena de l’òpera Follet, que havia restat inèdita fins al moment. El projecte rep el suport de l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Lleida i Acción Cultural Española.