El pròxim dimarts, 29 d’octubre (Sala de Concerts, 20 h), el director granadí Pablo Heras-Casado tornarà al Palau de la Música per dirigir la Simfonia Wagner d’Anton Bruckner; ho farà al capdavant d’Anima Eterna Brugge, orquestra internacional de músics que es reuneixen sis cops l’any per compartir la passió de connectar amb la font històrica de la música.
Amb el concert, corresponent al cicle Palau 100, el Palau se suma a la commemoració del bicentenari del naixement de Bruckner, compositor encara poc conegut a casa nostra i baula essencial en l’evolució d’un romanticisme que derivarà, en el canvi de segle, cap a un postromanticisme grandiloqüent i, en contraposició, cap a l’aparició de les avantguardes del segle XX. El programa de concert també inclourà els Rückert Lieder de Gustav Mahler, interpretats per la mezzosoprano britànica Sarah Connolly, considerada una de les millors cantants líriques avui dia.
Heras-Casado ha estat designat aquest mes de setembre com a “Director de l’Any” per la prestigiosa revista Opernwelt, un dels premis més importants del món de l’òpera després de la seva interpretació de Parsifal al Festival de Bayreuth, on va triomfar de nou aquest estiu després del seu debut al Festival amb Parsifal el 2023. Després d’anunciar que dirigirà la propera nova producció de la tetralogia wagneriana a Bayreuth el 2028, l’altament aclamat director, dirigirà al Palau la Simfonia núm. 3, en Re menor, “Wagner”, que precisament el compositor austríac va dedicar a l’alemany. Els dos músics s’admiraven mútuament.
El concert inclourà els Rückert Lieder de Mahler, un cicle de cinc cançons basades en l’obra de Friedrich Rückert que ha estat enregistrat per les millors cantants de cada generació. A partir del 1901 Mahler escriu deu cançons basades en textos del poeta alemany agrupades en dues col·leccions: Kindertotenlieder i Rückert Lieder.
El Palau de la Música continuarà recordant Bruckner en propers concerts: el 23 de març, musicAeterna, sota la direcció de Teodor Currentzis, n’interpretarà la Simfonia núm. 9, i el 30 de març l’organista Hansjörg Albrecht, amb l’orgue Walcker de la Sala de Concerts, una transcripció de la Simfonia núm. 6. També cal destacar la conferència “Dotze vies a Bruckner”, del 22 d’octubre passat, en què el doctor en humanitats Carlos Calderón proposà un relat a manera d’infinit viaducte per recórrer el vast territori musical de Bruckner.
Sobre els intèrprets
Pablo Heras-Casado ha aconseguit un notable èxit dirigint un repertori que abasta des de la música antiga i la interpretació històricament informada fins a la gran literatura simfònica i operística i les obres contemporànies. Amb una gran demanda com a director convidat, actua habitualment amb les millors orquestres del món. Gaudeix d’una col·laboració a llarg termini amb la Freiburger Barockorchester que inclou extensos projectes de gires i enregistraments, el darrer dels quals ha estat A midsummer night’s dream de Mendelssohn. L’estiu del 2022 va començar una nova associació amb l’orquestra Anima Eterna Brugge, amb la qual ha participat en gires, i l’enregistrament de les Simfonies de Bruckner amb instruments d’època. Va debutar recentment al Festival de Bayreuth dirigint Parsifal de Wagner i aquest 2024 l’ha tornat a dirigir. Amb una extensa discografia per a Harmonia Mundi, Heras-Casado va ser artista de l’any 2021 als International Classical Music Awards i director d’orquestra de l’any 2014 de Musical America. Molt compromès amb l’educació, treballa amb joves músics de tot el món i dirigeix regularment conjunts i projectes juvenils.
Sarah Connolly, artista estimada del festival LIFE Victoria de Barcelona, va ser guardonada l’any passat amb la Medalla del Rei de la Música, un reconeixement que s’atorga anualment a Anglaterra a un individu o grup de músics destacat que ha tingut una influència important en la vida musical del país. Habitual als escenaris d’arreu del món, els seus compromisos d’aquesta temporada 2024-25 inclouen actuacions, entre d’altres, a la Welsh National Opera i al Concertgebouw d’Amsterdam; amb l’Orquestra Simfònica de la BBC, amb l’Orquestra Filharmònica de Boston i una gira amb els Rückert Lieder de Gustav Mahler, juntament amb Anima Eterna i Pablo Heras-Casado.
Fundada per Jos van Immerseel el 1987, l’orquestra Anima Eterna Brugge practica la interpretació històrica i porta la música escrita entre el 1750 i el 1945 fins a l’actualitat, amb la seva font històrica com a punt de partida, des de fa més de trenta anys. Els resultats sovint són sorprenents, de vegades increïbles i sempre innovadors. Des del 2021 els músics d’Anima Eterna continuen la seva recerca artística, ara dirigits per diferents veus artístiques. Pablo Heras-Casado, Bart Van Reyn i Midori Seiler, entre d’altres, marquen cadascun el seu propi rumb en un diàleg amb l’orquestra, des de Mozart fins a Clara Schumann, de Bruckner a Wagner i Bartók. Per molt diferents que siguin aquestes fortes personalitats musicals, totes comparteixen i respecten un objectiu comú: enriquir cada vegada més la memòria col·lectiva juntament amb els músics de la formació.
Imatge destacada: (c) Fernando Sancho.