Si una promotora pot estar orgullosa dels anys que fa que programa concerts de música clàssica sense –gairebé– suport econòmic públic, aquesta és sens dubte Ibercamera. La clau de l’èxit, segons el que diuen –i poden demostrar amb dades–, rau en el tracte personalitzat amb els abonats i la fidelitat als seus gustos, tant pel que fa a repertori com pel que fa als músics que formen la programació artística de les temporades d’Ibercamera, que enguany arriba a la 35a edició.
En efecte, molts dels músics que avui en dia són artistes consagrats arreu del món participen amb gran freqüència, alguns fins i tot cada any, a les temporades d’Ibercamera d’ençà que la promotora, que també té agència, va confiar en ells en la seva joventut. És el cas d’Arcadi Volodos, el Trio Ludwig, Daniil Trifonov, Maria João Pires, Alexei Volodin, Leonidas Kavakos i, és clar, Valery Gergiev, cas paradigmàtic d’un director que ha forjat la seva carrera a Espanya de bracet de la seva Orquestra Simfònica del Teatre Mariïnski de Sant Petersburg. Tots aquests músics, alguns dels quals treballen amb l’Agencia Camera, formaran part de la propera temporada de concerts, que també presenta alguns noms que sonen a nou, com el del violinista japonès Fumiaki Miura, que actuarà amb la jove pianista Varvara, descoberta també per l’Agencia Camera, en un programa de cambra amb obres de Mozart, Schubert i Beethoven.
Un altre dels trets característiques de les temporades d’Ibercamera és la fidelitat en el repertori. En efecte, Ibercamera no aposta mai pel repertori contemporani, ni per primeres audicions, sinó pel gran repertori internacional, aquell que esperen escoltar els fidels abonats. El Concert per a piano núm. 2 de Rachmàninov –que tocarà la temporada vinent Daniil Trifonov– alterna amb l’Adagio per a cordes de Barber –a càrrec de l’Orquestra de Cambra de Munic– o la Passió segons sant Joan de J. S. Bach, que la temporada vinent abordarà un dels darrers descobriments d’Ibercamera: l’anglès Edward Higginbottom i els seus Instruments of Time & Truth i l’Oxford Voices.
I entre tanta fidelitat, no pot sorprendre veure com la pianista portuguesa Maria João Pires torna a formar part de la programació d’Ibercamera, malgrat haver anunciat que es volia retirar dels escenaris –informació matisada posteriorment pels seus agents. La pianista actuarà en un recital en solitari amb un programa que inclou Sonates per a piano de Mozart i Nocturns de Chopin. Un must, sens dubte, després d’haver actuat en fins a 23 ocasions al cicle barceloní.
Altres concerts de gran atractiu hi seran la Novena de Mahler, sota la batuta d’Adám Fischer al capdavant de l’Orquestra Simfònica de Düsseldorf, el Triple Concert de Beethoven amb el Trio Ludwig, l’Orquestra Simfònica de la Ràdio d’Stuttgart SWR, sota la direcció d’Eliahu Inbal, així com el concert de l’Orquestra Simfònica Txaikovski, sota la direcció d’un dels grans directors de l’escola russa, Vladimir Fedosseiev, que oferiran la Simfonia núm. 5 de Xostakóvitx, junt amb el Concert per a piano núm. 1 de Txaikovski, que tindrà com a solista Alexei Volodin.
El violinista grec Leonidas Kavakos, que tocarà el violí i dirigirà l’Orquestra Simfònica de Viena en el Concert per a violí de Mendelssohn i la Simfonia núm. 1 de Brahms, i la Mahler Chamber Orchestra, sota la direcció de l’espanyol Pablo Heras-Casado, tancaran la temporada amb un programa Falla: El amor brujo i El sombrero de tres picos.
La preocupació d’un cicle d’iniciativa privada per la regeneració del públic és evident, malgrat mantenir una estabilitat envejable en el nombre d’abonats al llarg dels anys, que es situa al voltant dels 1.200. Tot i això, el cicle promou la compra d’abonaments a preus accessibles per a col·lectius de joves de menys de 30 anys a un preu de 65 euros i ofereix descomptes de fins al 50% als menors de 35 anys. A més, ha engegat diverses iniciatives per afavorir l’accés a concerts a col·lectius menys habituals, com els alumnes i professors acompanyants d’escoles, o els adherits a Escena 25, campanya social del Departament de Cultura de la Generalitat. Ibercamera forma part també de la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona Quadern de Cultura, destinada a joves de 1r d’ESO, per tal que puguin accedir gratuïtament a un concert, i de la iniciativa Apropa Cultura, en què s’apleguen diverses institucions culturals catalanes.
La imatge de la temporada del 35è aniversari ha estat realitzada pel ceramista i escultor Lluís Clapés, mentre que les Bodegas Ramón Bilbao són el nou patrocinador global d’Ibercamera a Barcelona i de la temporada La Filarmónica a Madrid, des del gener del 2018. Amb aquesta col·laboració ha sorgit un nou format de concerts en museus en col·laboració amb el Museu Thyssen-Bornemisza a Madrid i la Fundació Vila Casas a Barcelona.