Ibercamera pren mesures anticrisi abaixant preus d’entrades i abonaments i fidelitzant artistes de renom en una 29a temporada de concerts a Barcelona que acull grans obres del repertori simfònic clàssic, com la Cinquena de Beethoven, la Quarta de Mahler, la Passió segons sant Joan de Bach o el Requiem de Mozart.
Un dels cicles més estables de concerts a Barcelona presenta per a la seva 29a edició de deu concerts –cinc a la sala simfònica de L’Auditori i cinc al Palau de la Música Catalana– un cartell que inclou noms habituals com Valeri Gergiev, Arcadi Volodos, el Cor de Nens de Windsbach, Leopold Hager o Daniele Gatti, junt amb d’altres que són novetat, com les sopranos Measha Brueggergosman i Patricia Petibon i l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Colònia WDR junt amb el seu director Jukka-Pekka Saraste, que debuten en la temporada.
L’objectiu d’Ibercamera continua sent mantenir una lògica en el repertori que s’hi acostuma a programar i és per això que enguany acull obres del gran repertori com la Cinquena de Beethoven –amb l’Orquestra Simfònica de Ràdio de Colònia (WDR), guanyadora del premi de la crítica alemanya a la millor orquestra de l’any, i sota la direcció de Jukka-Pekka Saraste– o el Requiem de Mozart –amb l’Staatskapelle de Weimar, el Cor Madrigal i Leopold Hager a la batuta–, sense oblidar ampliar l’abast del repertori dels grans compositors, tot programant la Quarta de Mahler –que no s’havia interpretat mai abans en aquest cicle– o la Passió segons sant Joan de Bach amb un equip musical íntegrament alemany, amb Martin Lehmann com a director.
Així mateix, la temporada d’Ibercamera oferirà dos recitals pianístics, el primer amb Paul Lewis –responsable d’inaugurar la temporada amb un recital Schubert– i el segon amb un habitual com és Arcadi Volodos. La soprano francesa Patricia Petibon oferirà un recital particular acompanyada per Susan Manoff al piano, mentre que Measha Brueggergosman interpretarà les Quatre últimes cançons d’Strauss. Completen la programació el retorn de l’Orquestra Simfònica del Teatre Mariinski de Sant Petersburg amb Valeri Gergiev amb un festival Txaikovski que inclou la seva Cinquena Simfonia i el Concert per a piano núm. 1 amb el pianista cubà Jorge Luis Prats, que està duent a terme una carrera internacional després del seu tardà però feliç descobriment; l’Orquestra Simfònica de Bamberg i el seu titular Jonathan Nott –escollits al Festival de Lucerna per protagonitzar L’anell del nibelung de Wagner en la commemoració del dos-cents aniversari del seu naixement– i que interpretaran la Simfonia núm. 4 de Mahler; i pel que fa a l’Orquestra de Cambra de Munic, amb Viviane Hagner (violí), Marie-Elisabeth Hekcker (violoncel) i Martin Helmchen (piano), interpretaran el Triple Concert per a violí, violoncel, piano i orquestra de Beethoven. Clourà la temporada l’Orquestra Nacional de França sota la direcció de Daniele Gatti, amb un concert dedicat a fragments orquestrals d’òperes de Verdi i Wagner, tot afegint-se al bicentenari dels dos compositors.
Amb la consigna de fer front a la crisi, Ibercamera considera que la fórmula per mantenir i fer créixer el nombre d’abonats en aquests temps passa per ajustar els preus a les condicions actuals del mercat. En aquest sentit, per a la propera temporada s’ha estudiat una rebaixa entre el 8% i el 12% en el preu de les entrades i els abonaments, tot mantenint-hi 8 modalitats diferents d’abonament, el més econòmic dels quals és per als més joves de 29 anys, que poden accedir a tota la temporada de concerts per només 76 euros.
Per poder permetre’s aquesta estratègia, el GrupCamera –que aplega Ibercamera, l’Agència Camera i La Filarmónica– confia en la fidelització dels artistes i la possibilitat de negociació dels caixets a canvi d’oferir un nombre més gran de concerts, gràcies, també, a la progressiva ampliació d’oferta en el mercat musical espanyol del grup. Actualment, Ibercamera organitza la temporada de concerts de Barcelona i Girona –considerats festivals estratègics per la Generalitat de Catalunya– i fa coproduccions a Vitòria i Bilbao. A més, amb La Filarmónica, a partir de la temporada vinent, organitzen una temporada de concerts al Auditorio Nacional de Madrid que començarà amb sis concerts. Per a la temporada 2013-14 tenen previst treballar també en un projecte a París. El pressupost per a la propera temporada 2012-13 és d’1.291.000 euros i, pendent de confirmació, s’espera una davallada del 18,75% de les subvencions públiques respecte de la temporada actual.