La tercera edició del Cicle de Música Històrica i Patrimoni de Barcelona Ars Longa oferirà entre els dies 2 d’octubre i 24 de novembre deu concerts d’estils i èpoques diferents i enguany dedicarà una atenció especial a la música del Renaixement. Dirigit pel musicòleg i llaütista Xavier Alern, tindrà lloc en diferents indrets històrics de Barcelona. Com a novetat d’aquesta edició s’inclou el format “xerrada concert” o “conferència concert”, tot vinculant d’aquesta manera la interpretació amb criteris històrics i la recerca musicològica i la difusió. El cicle comptarà per primer cop amb la col·laboració d’estudiants avançats de Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, que hi realitzaran pràctiques externes i presentaran alguns concerts al públic assistent.
Ars Longa cerca espais singulars i d’interès patrimonial per a intèrprets majoritàriament nascuts o formats a casa nostra, per mitjà de concerts de proximitat, per acostar la música històrica o antiga a públics poc avesats a aquests repertoris en un ambient distès i poc convencional. El cicle és una iniciativa que prové del mateix món de la musicologia i que no rep cap tipus de subvenció pública ni privada. Tot i que l’única font d’ingressos de la majoria dels concerts són les aportacions voluntàries del públic assistent, un any més s’ha aconseguit reunir una oferta de música de primer nivell, amb músics de molta qualitat i intèrprets de renom internacional.
Ars Longa s’inaugurarà el 2 d’octubre a la basílica dels Sants Màrtirs Just i Pastor, a Barcelona (19 h), amb un concert molt especial del prestigiós cor barceloní de música renaixentista Musica Reservata, formació que celebra el seu 25è aniversari. Per a aquesta ocasió, Musica Reservata tindrà la col·laboració de la baixonista Maria Crisol i amb l’organista Juan de la Rubia. Un concert que estarà dedicat a l’Officium defunctorum de Tomás Luis de Victoria i que servirà per celebrar l’aniversari amb el seu públic més fidel. El Dr. Xavier Alern, professor de musicologia de la UAB i director d’Ars Longa presentarà el concert.
El segon concert, el 8 d’octubre, serà al Museu d’Art Modern de Barcelona (18 h), entitat amb què Ars Longa inicia col·laboració. La Dra. Aurèlia Pessarrodona (soprano i professora de la UAB), juntament amb la pianista Viviana Salisi, dedicaran una xerrada concert a dues figures íntimament lligades a la tonadilla escènica com són Lluís Misón i Enric Granados. Aquest concert complementarà el seminari Música i Teatre al Segle XVIII Hispànic a l’Entorn de Lluís Misón (1727-1766) que la Dra. Pessarrodona organitza a Mataró i a la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB els dies 2 i 3 de novembre. El 14 d’octubre l’Ensemble Les Sons Harmoniques, format per Anne Gaurier (viola de gamba) i Eva del Campo (clavicèmbal), proposa el programa Les plaisirs de Versailles, amb música de Marin Marais i François Couperin, entre d’altres. El concert es realitzarà a la basílica de Santa Maria del Pi (20 h) i estarà presentat per Maika Casalí i Masó (UAB).
El quart recital s’esdevindrà al Museu de la Música de Barcelona, que enguany també hi participa: serà el diumenge 16 d’octubre (12 h). El prestigiós intèrpret de teclat històric Bruno Forst comptarà amb un instrument extraordinari, un clavicordi del segle XVIII construït per José Grabalosque que es conserva al Museu. Amb aquest instrument, Forst oferirà una xerrada concert íntegrament dedicada a Antonio de Cabezón. El concert complementarà la conferència que Bruno Forst farà a la Facultat de Lletres de la UAB el dia 14 d’octubre.
El 20 d’octubre tornarà la música vocal amb el cor de cant gregorià Auditexaudi, dirigit per Paloma Báscones. Amb el programa Venit lumen, el cor interpretarà música conservada a l’Arxiu del Monestir de Sant Pere de les Puel·les, lloc on se celebrarà l’esdeveniment (20.30 h). Alfred Fernández, un dels instrumentistes de corda pinçada més internacionals, protagonitzarà el sisè concert d’Ars Longa a la basílica de Santa Maria del Pi el 28 d’octubre (20.30 h). Fernández proposarà el programa Al itálico modo, un diàleg entre la música hispànica i la italiana a l’entorn del 1536. La presentació serà a càrrec de Mercè Medina i Estelrich (UAB).
El Classicisme també estarà representat en el III Cicle Ars Longa amb El Teatre Instrumental. Aquesta orquestra de cambra especialitzada en la interpretació amb criteris històrics comptarà amb la participació de la soprano Anaïs Oliveras i amb el violoncel·lista Emmanuel Balssa, que també presentarà el concert. Amb el títol La teatralitat en el Classicisme, interpretaran música de Pergolesi i Boccherini a la basílica de Santa Maria del Pi el 6 de novembre (19 h).
Tornant al segle XVI, Tempus Perfectum –Paloma Báscones (cant) i Xavier Alern (violes de mà)– interpretarà un programa molt íntim de música religiosa adaptada per a veu i corda pinçada, amb obres de Morales, Fuenllana, Sepúlveda o Mudarra. L’espiritualitat renaixentista, doncs, omplirà les sales de la Casa Arxiu Joan Maragall l’11 de novembre (10 h), amb la presentació a càrrec de Marina Solés i Martín (UAB). El dia 20 de novembre, Marga Mingote (cant i arpa) traslladarà el públic al món de les sagues, poesies i llegendes medievals islandeses amb la col·laboració de la Dra. Inés García (UB). Ambdues oferiran una xerrada concert a la basílica del Pi (10 h).
Finalment, el concert que clausurarà aquesta edició d’Ars Longa s’esdevindrà a la Biblioteca de Catalunya amb La Companyia Musical, dirigida per Josep Cabré i el Dr. Emili Ros-Fàbregas, director de l’Institut Espanyol de Musicologia-CSIC. La Companyia Musical, amb l’assessorament del musicòleg i professor de la UAB Bernat Cabré i del mateix Ros-Fàbregas, interpretarà un repertori de composicions anònimes del Cançoner de Barcelona, que es conserva a la Biblioteca. Emili Ros-Fàbregas oferirà prèviament una conferència a la Sala de la Caritat i presentarà una base de dades de manuscrits polifònics hispànics. El concert i la conferència seran el dia 24 de novembre, a les 20.15 i 19.30 h, respectivament.
Més informació a: www.arslonga.cat i https://www.facebook.com/arslonga/