Avui dilluns, 2 de març, comença el quart cicle de concerts de música catalana de l’Associació Joan Manén. Una iniciativa feliçment sorgida fa quatre anys dedicada a reivindicar la música d’autors catalans del tombant de segle XIX i primera meitat del segle XX. Enguany el Cicle de Música Catalana Joan Manén tindrà una extensió al Festival de Pasqua de Cervera, que dedicarà la seva cinquena edició al reconegut violinista i compositor barceloní nascut el 14 de maig de 1883 i mort el 26 de juny de 1971.
Després d’una sèrie de concerts de presentació en diversos espais de la ciutat de Barcelona, el primer concert del cicle tindrà lloc avui, dilluns, 2 de març, a la Sala Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès, a les 19.30 h. Amb el lema “Joan Maragall: el poeta i els seus músics”, s’hi oferirà un passeig per l’obra íntima de compositors contemporanis de l’època de Joan Maragall –majoritàriament– que van posar música als poemes d’aquest gran insigne nom de la cultura catalana. Són cançons de compositors com Ricard Lamote de Grignon, Joaquim Zamacois, Narcisa Freixas, Frederic Muset, Frederic Mompou, Antonio Alberdi, Manuel Blancafort i Narcís Bonet, i algunes de recentment descobertes, com les del compositor Guillem Brugarolas. La majoria de les obres programades han estat extretes de la Biblioteca de Catalunya, tot i que algunes es conservaven a la Biblioteca del Conservatori Municipal de Música de Barcelona, com les de Tomàs Buxó i Antoni Botey.
Aquest primer concert comptarà amb la participació dels cantants Júlia Farrés (soprano), Marta Arbonés (soprano), Josep-Ramon Olivé (baríton) i David Alegret (tenor), amb l’acompanyament pianístic d’Emili Blasco i la participació com a rapsode de Lluís Soler.
El segon concert del cicle el protagonitzarà el guitarrista Jaume Torrent el divendres 20 de març, també a les 19.30 h –a la Sala Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès. El guitarrista català reivindicarà el compositor Ferran Sor (1778-1839) com una de les figures catalanes més universals, al costat d’obres de Miquel Llobet –un altre guitarrista català il·lustre– i Ferran Tàrrega o Emili Pujol. Així, s’hi podran escoltar obres poc conegudes del compositor del Classicisme, com els Quatre minuets op. 11, la Fantasia op. 21, “les Adieux” i la Cinquena Fantasia, op. 16. Jaume Torrent interpretarà també la seva Suite Nits d’Estiu, per a guitarra sola.
A l’abril serà el torn del concert del Brossa Quartet de corda, que proposarà un programa amb la idea de “Transparències, exultació i inquietuds” i que es realitza en coproducció amb el 5è Festival de Pasqua de Cervera. El quartet tocarà el divendres 17 d’abril, novament a l’Ateneu Barcelonès, un programa que presenta com a obra central el Quartet en Fa major, op. A-6 de Joan Manén, que contempla el pas del temps i els estats d’ànim de l’ésser humà al llarg de la vida en els tres moviments que l’integren (“Matí-Transparència”, “Migdia-Exultació” i “Vespre-Inquietuds”). Junt amb aquesta obra, el Brossa Quartet interpretarà també Inquietuds de Joan Chic Alfonso i Camí de segons de Xavier Pagès-Corella, a més d’estrenar El poder de l’ara, homenatge a Eckart Tolle de la compositora vendrellenca Carlota Baldrís.
El quart concert del cicle comptarà amb el suport de l’ESMUC, que ofereix la possibilitat d’actuar en concert en el marc del cicle Joan Manén a onze alumnes de l’Escola Superior de Música de Catalunya. El concert, que se celebrarà novament a l’Ateneu el 8 de maig, a les 19.30 h, oferirà un programa íntegrament format per obres de Joan Manén, entre les quals les Cinc melodies espanyoles i la Dansa ibèrica, que interpretaran Alfonso Aldeanueva al violí i Keiko Ueno al piano; una selecció de les Cançons alemanyes i Dues cançons populars catalanes, que cantarà la soprano Maria Pujades acompanyada al piano per Daniel González; Tres cançons franceses, que interpretarà la soprano Blanca Martí amb Daniel Taboada al piano, i la Balada que cantarà el baríton Albert Cabero, amb l’acompanyament pianístic de Juan Songel. A la segona part, el quartet amb piano format per Pablo Kirschner (violí), Marcos López (viola), Carlos Sánchez (violoncel) i Adolf Pla (piano) interpretarà el Quartet amb piano “Mobilis in Mobili”, op. A-6 de Manén, una obra de joventut guiada en aquesta formació pel professor de l’ESMUC Adolf Pla.
El jove pianista Marc Heredia serà el protagonista del cinquè concert del cicle, seguint “Paisatges musicals”, amb un interessant programa que inclou una selecció de les Impressions íntimes i els Paisatges de Frederic Mompou, Quatre peces espanyoles de Gaspar Cassadó –homenatge al seu amic Manuel de Falla– i els Quadres, op. A-29 de Joan Manén, obra dedicada al pianista Joaquín Nin-Castellanos i editada el 1937.
El darrer concert s’esdevindrà en l’incomparable marc de la Sala Oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) el dissabte 20 de juny, a les 20 h. En aquest concert de grans dimensions, l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC, sota la direcció de Xavier Puig, oferirà un programa que mostrarà l’admiració que Joan Manén va sentir per Richard Strauss, a qui va conèixer i amb qui va oferir alguns concerts en la seva joventut. Així, el concert permetrà sentir Juventus, op. A-4, obra programàtica en què l’autor retrata el procés evolutiu de l’artista jove, des de l’inici fins a la consolidació del seu estil, en la línia que Strauss ho va fer amb el seu poema simfònic Vida d’heroi. En aquesta obra actuaran com a solistes les violinistes Kalina Macuta i Katia novell i el pianista Daniel Blanch. En la segona part s’interpretarà la suite de l’òpera El cavaller de la rosa d’Strauss, obra lligada també a la figura de Manén, ja que aquest va encarregar i dirigir la versió catalana del llibret, que es va estrenar al Liceu l’any 1934.
L’Associació Joan Manén, creada fa quatre anys amb la intenció de donar suport a la música catalana, ofereix –per una quota anual de 30 euros– l’accés a tots els concerts del cicle de manera gratuïta, preferència de la qual també gaudeixen els socis de l’Ateneu Barcelonès. Els socis de la Fundació Mas i Mas i d’Òmnium Cultural tenen un descompte en la compra d’entrades individuals (10 euros), que tenen un cost estàndard de 15 euros. La «Revista Musical Catalana» hi col·labora oferint una subscripció gratuïta durant un any als cinc primers socis de l’any de l’Associació, mentre que l’Associació ofereix l’entrada gratuïta a tots els concerts del cicle als primers cinc subscriptors de la Revista. Més informació a revista@palaumusica.cat