Joan Matabosch deixa el Gran Teatre del Liceu per assumir la direcció artística del Teatro Real de Madrid després de tres lustres com a director artístic del coliseu barceloní.
Després de dies de rumors i, fins i tot, d’alguna falsa alarma, la notícia ja s’ha confirmat. El català Joan Matabosch assumirà, amb efectes immediats un cop signat el contracte, la direcció artística del Teatro Real de Madrid en substitució de Gerard Mortier, que ha estat destituït per la Comissió Executiva del Teatro Real després de les seves darreres declaracions als mitjans de comunicació en què posava de manifest la decisió de deixar el Teatro Real si escollien un candidat que no figurés en la seva terna de candidats.
Joan Matabosch liderarà el projecte artístic del Teatro Real des d’ara mateix fins al 2019. Llicenciat en ciències de la informació per la Universitat Autònoma de Barcelona, va estudiar sociologia a la Universitat Complutense de Madrid. Després d’una etapa com a crític al diari «ABC», el 1993 va iniciar la seva relació amb el Gran Teatre del Liceu, primer al Departament de Dramatúrgia, més endavant com a assistent del llavors director artístic, Albin Hänseroth, i des del 1997 era el director artístic del Gran Teatre del Liceu de Barcelona, tot desenvolupant un projecte en què s’han estrenat nombroses òperes del segle XX i s’ha ampliat substancialment el repertori interpretat en aquest teatre. Matabosch ha combinat l’aposta pels grans cantants amb la presència de diversitat de propostes escèniques, algunes de trencadores i polèmiques, amb noms importants de l’escena actual. També ha desenvolupat un important projecte audiovisual, actualment aturat a causa de la crisi, que inclou més de 50 edicions de produccions del Liceu, i ha impulsat grans coproduccions amb els grans teatres internacionals. Va ser membre fundador i president d’Opera Europa i forma part de prestigiosos concursos lírics internacionals.
La designació de Joan Matabosch com a nou director artístic del Teatro Real en substitució de Gerard Mortier va començar a ser un fet dilluns passat, després que la notícia es donés com a segura a la premsa. El mateix Matabosch va negar la confirmació de la notícia en assabentar-se dels moviments del ministre de Cultura, José Ignacio Wert, per imposar Pedro Halffter –actual director artístic del Teatro de la Maestranza i director titular de la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla i de la Filarmónica de Gran Canaria– com a director musical del teatre; informació que posteriorment el mateix Halffter es va apressar a desmentir. Finalment, un cop llimades les diferències, Matabosch ha acceptat la proposta, refermada per la Comissió Executiva del Teatro Real de Madrid i feta pública ahir, 11 de setembre.
La designació del nou director artístic del Teatro Real en substitució de l’actual, Gerard Mortier, s’ha precipitat després de les declaracions que el gestor belga, en tractament arran del càncer que pateix des de fa uns mesos, va fer en una entrevista concedida al diari «El País» la setmana passada. Mortier havia donat a conèixer als mitjans quins eren els seus candidats per a la successió en finalitzar el contracte amb el Teatro Real el 2016 i que, segons ell, podien continuar el seu projecte artístic. Entre els noms de la llista figuraven directors artístics de trajectòria dilatada i contrastada en teatres de renom, com Viktor Schoner (Òpera de Munic), Alexander Neef (Toronto), Serge Dorny (Lió), John Berry (English National Opera), Pierre Audi (Nederlandse Opera) i Bernd Loebe (Opera de Frankfurt), tots ells estrangers. Davant les propostes del Ministeri de Cultura, d’escollir un perfil nacional –entre els candidats figuraven Antonio Moral, exdirector artístic del Real, Pedro Halffter i Joan Matabosch–, el director belga hi havia manifestat la seva oposició, argumentant que el criteri a l’hora d’escollir candidat havia de ser la qualitat, no la nacionalitat. Mortier encara va ser més explícit parlant del perfil de Joan Matabosch, de qui va dir que no tenia “res a veure amb el projecte en curs”, afirmació que ha reiterat en declaracions exclusives a «El País» en assabentar-se de la confirmació de la notícia, i en què ha afegit: “Em fa por que [Matabosch] no tingui força per imposar-se al Govern. El que vol Miguel Ángel Recio [director general de l’INAEM] és dirigir des de la seva oficina el Teatro Real, com fa amb la Compañía Nacional de Danza. Però amb mi no ho ha aconseguit.”
La notícia del nomenament de Joan Matabosch com a nou director artístic del Teatro Real de Madrid no arriba en un bon moment per al Gran Teatre del Liceu, immers en una crisi profunda, ja no només econòmica, sinó també de projecte. Sense director general des de principi de juliol i amb l’actual ERO que manté tancat el teatre, el president del Patronat, Joaquim Molins, s’haurà d’enfrontar a la situació encara més inestable que suposa perdre el líder del projecte artístic del teatre. L’actual director musical del teatre, Josep Pons, ha desmentit (en declaracions a «El País») la possibilitat que ell assumeixi la direcció artística del teatre i ha insistit en la necessitat imprescindible que li permetin dur a terme el seu projecte de renovació de l’orquestra. Un projecte que ara troba entrebancs, a causa de la sentència que obliga el teatre a readmetre els músics de l’orquestra despatxats fa un any per acomiadament improcedent. No és una tasca fàcil, doncs, la de l’actual president del Patronat del Liceu, Joaquim Molins, que té damunt la taula un problema més per afegir a l’actualment llarga llista d’imponderables per a la continuïtat del Gran Teatre del Liceu. Aquesta situació, d’altra banda, és també l’oportunitat de redefinir el projecte del Gran Teatre del Liceu, que passaria per solucionar el desequilibri econòmic que pateix i trobar un nou discurs artístic viable, a més de millorar la qualitat dels cossos estables del teatre, sobretot l’orquestra, segons la voluntat del director musical, Josep Pons. De moment, i després del procés de selecció de candidats que Molins va encarregar a una empresa de headhunters, sembla que hi ha dos candidats possibles a la direcció general del teatre: Roger Guasch, director de la mútua L’Aliança, i Oriol Aguilà, director del Festival Castell de Peralada, per bé que la resolució no sembla que pugui ser anunciada abans de la finalització de l’ERO a què es troba sotmès el teatre, que acaba el proper 24 de setembre.