El proper dilluns 22 de gener, a les 19 h, el cicle Tardes al Palau del Palau de la Música Catalana acull un recital de cançó italiana, àries d’òpera i romances i duets de sarsuela amb el tenor Josep Bros i la soprano Elisabet Pons, acompanyats al piano per Marco Evangelisti. El cantant català, que acaba de celebrar el vint-i-cinquè aniversari del seu debut al Gran Teatre del Liceu, du a terme des de fa anys una important tasca pedagògica en forma de masterclasses, amb les quals vol ajudar les noves generacions de cantants a obrir-se camí al difícil món de la lírica.
És en aquest context que fa cinc anys, durant les masterclasses que el tenor oferia a l’ESMUC, a Barcelona, el cantant va escoltar per primer cop la soprano barcelonina Elisabet Pons, aleshores estudiant del grau superior de cant amb Mireia Pintó. Pons va cantar el “Vissi d’arte” de la Tosca de Puccini i el tenor va descobrir quelcom “d’especial” en la veu de la jove cantant. Alumne en la seva joventut de Jaume Francisco Puig, professor de grans cantants com Jaume Aragall o Josep Carreras, Josep Bros sempre ha volgut aportar el seu granet de sorra per donar suport i oportunitats als nous talents del cant: “El cant necessita un seguiment continuat, crec que avui en dia a les escoles de música no es dedica prou temps al cant. Els joves haurien de tenir més acompanyament vocal i haurien de sentir-se motivats a fer música plegats: duets, quartets. Quan jo estudiava ens reuníem tots els alumnes del nostre professor i assajàvem constantment números d’òperes com La bohème o Rigoletto. Jo a les masterclasses sempre faig cantar duets als alumnes, i saps amb qui els cantaven? Amb mi! Quan s’estudia és quan s’ha d’experimentar per descobrir com és la teva veu i fins on arriba”.
Per això quan el tenor va conèixer Elisabet Pons, va creure que podia fer quelcom per estimular el talent de la cantant catalana: “Feia temps que tenia en ment un programa de duets de cançó italiana i sarsuela i la veu de l’Elisabet, de soprano lírica pura, s’adequa a la perfecció, també pel que fa a empastament vocal, amb la meva”. L’oportunitat brindada per Josep Bros ha permès a Elisabet Pons debutar en concert de bracet del tenor català a Sant Cugat del Vallès, Palma i Oviedo i fer audicions per a alguns teatres d’òpera importants. Elisabet Pons diu viure aquesta oportunitat amb una “gran responsabilitat però també amb il·lusió. Acabar la gira aquí, al Palau de la Música Catalana, on he cantat tants cops en cor, és una gran emoció després de tants anys. Crec que serà un concert molt emotiu”.
Conscient de com n’és, de difícil, obrir-se camí en la lírica actualment, on hi ha tants cantants molt ben preparats, la cantant manté els peus a terra i desenvolupa la seva carrera professional en l’àmbit de la comptabilitat fiscal, mentre ho compagina amb el pacient però il·lusionant camí de la lírica. En ser preguntada per quin és el millor consell que li ha donat el Josep, ella respon sense dubtar-ho: “No córrer i escoltar-se molt. Sembla un consell molt senzill, però és essencial, perquè avui en dia tothom vol córrer i fer repertori, però el més important és tenir una bona base. Quan s’estudia una obra nova, cal fer-la teva i interioritzar-la molt, i treballar la dicció, la pronúncia. Preparar aquests concerts m’ha permès posar-ho en pràctica”.
La soprano catalana Elisabet Pons es va iniciar en la música al món coral, primer com a cantaire del Cor Jove de l’Orfeó Català, a l’època en què Conxita Garcia va ser-ne directora, i després va cantar a la Coral Càrmina i a Lieder Càmera abans de decidir-se a estudiar cant a nivell professional cursant el grau superior a l’ESMUC amb Mireia Pintó. Fa uns anys va fer La voix humaine de Poulenc a Moscou, un projecte que es podria repetir a Sant Petersburg. Anteriorment va participar al Festival Grec amb The armed man de Karl Jenkins, sota la direcció de Salvador Brotons, i en la sarsuela Bohemios d’Amadeu Vives que, sota la batuta de Miquel Ortega, es va poder escoltar al Palau de la Música Catalana fa uns anys. També ha cantant oratori i ha ofert recitals del cicle de concerts Música>BCN i Òpera en Ruta, organitzat per l’Ajuntament de Barcelona.
Al concert que oferiran dilluns 22 de gener, a les 19 h, al Palau de la Música Catalana, els cantants interpretaran una primera part amb cançó italiana, amb cançons com Non ti scordar di me, Mattinata o Musica proibita, i àries de Cilea (Adriana Lecouvreur i L’Arlesiana) i un duo de l’òpera Manon de Massenet, i una segona part amb romances de sarsueles (La Marchenera, El último romántico, La del manojo de rosas, Luisa Fernanda i La tabernera del puerto) i els duets de Francina i Eloi de Cançó d’amor i de guerra i de Luisa Fernanda.