Un any més, i ja en són vint-i-dos, l’associació Amics del Liceu ha publicat el seu llibre Temporada d’Òpera que l’entitat edita cada curs operístic amb l’afany d’oferir al lector articles que puguin orientar-lo en la descoberta dels títols escollits pel Gran Teatre del Liceu en la temporada.
Un llibre que es podria qualificar d’imprescindible, per la magnífica confecció gràfica i la qualitat dels continguts, i que lluny de quedar-se en la mera anècdota –síntesi argumental i context històric–, traspassa les fronteres del format convencional per oferir lectures paral·leles, estudis complementaris, anàlisis tangencials al tema de l’òpera i la col·laboració especial d’un artista plàstic que il·lustra, amb allò que li suggereixen la història i la música de les òperes, les pàgines del llibre.
Enguany el llibre, que és una proposta insòlita en el món de l’òpera, ofereix lectures paral·leles d’òperes com Agrippina de Händel, Cendrillon de Massenet, La sonnambula de Bellini, Tosca de Puccini, La llegenda de la ciutat invisible de Kitej de Rimski-Kórsakov, La valquíria de Wagner, Il prigionero de Dallapiccola i Suor Angelica de Puccini, amb signatures dispars i poc predictibles, però que tenen relació amb les obres per la seva personalitat singular. És el cas de Roser Capdevila, creadora dels contes de Les tres bessones (amb l’òpera Cendrillon, la Ventafocs); Eduard Estivill, doctor especialista en les disfuncions del son (amb l’òpera La sonnambula), o Teresa Forcades, monja de Sant Benet de Montserrat (amb l’òpera Suor Angelica). Al seu costat, altres noms de prestigi en l’àmbit universitari, com Guido Paduano (especialista en Puccini), Thomas Grey (catedràtic de musicologia a Stanford i especialista en Wagner), Simon Morrison (professor a Princeton, especialista en música russa), Adriana Guarnieri (professora a la Universitat Ca’Foscari de Venècia i especialista en la Tosca de Puccini) o l’escriptora Lindsey Davis, autora de nombroses novel·les amb inspiració i ambientació en la Grècia i Roma antigues.
El llibre va acompanyat enguany de les il·lustracions de Josep Pla-Narbona, dissenyador gràfic i artista plàstic nascut a Barcelona l’any 1928. “Orfe de guerra”, els seus pares van morir víctimes de la precarietat mèdica de la postguerra, Pla-Narbona va estudiar a l’Escola d’Arts i Oficis de Barcelona i al Conservatori de les Arts del Llibre de la Llotja de Barcelona. Va treballar en el món publicitari, va viure a París i a Zuric i aconseguí un gran reconeixement internacional. Guardonat amb el Premi Sant Jordi de dibuix (1960) i de pintura (1961) del Cercle Artístic de Sant Lluc i, el 1967, amb el primer premi de cartells a la Segunda Bienal de Artes Aplicadas de Punta del Este (Uruguai), darrerament ha estat guardonat amb la Medalla d’Or del Cercle Artístic de Sant Lluc. La seva obra forma part de la col·lecció del Museum of Modern Art (MoMA) de Nova York des del 1973.
Després d’una època retirat del treball públic per motius personals, Josep Pla-Narbona, amb 85 anys, continua ben actiu i amb una proposta artística plena de vida i amb molta força visual.