Subscriu-te

Josep Pons engega un ambiciós projecte d’activitat al Liceu

Josep Pons. © Antoni Bofill

Assolir els màxims nivells d’excel·lència possible. Aquest és l’objectiu a mitjà i llarg termini per als cossos estables del Gran Teatre del Liceu –és a dir, l’orquestra i el cor– inclòs en el projecte d’activitat que el Gran Teatre del Liceu acaba d’engegar liderat pel director Josep Pons, que ahir va ser presentat oficialment com a nou director musical del Teatre.

Aquest procés cap a l’excel·lència es començà a gestar l’any 2008. Joan Francesc Marco, director general del Liceu, contactà amb Josep Pons, el qual acceptà la tasca amb la condició de presentar un projecte i el compromís que aquest fos acceptat. El 2010 es concretà un contracte per a sis temporades i es van començar a determinar les eines necessàries per dur a terme l’objectiu. Josep Pons qualifica el seu projecte “d’ambiciós, gran i consensuat” amb la Direcció del Teatre, projecte que passa per la creació d’un departament musical –i del càrrec de director musical, incorporat a l’equip directiu del Teatre– i també per la creació d’un nou marc de relacions laborals i artístiques, amb la confecció d’un nou conveni amb els treballadors del Teatre i que tingui en compte les especificitats de l’orquestra i el cor.

Josep Pons explica que “el projecte l’he dissenyat pensant en una gran prestatgeria que s’ha d’anar omplint de llibres, ordenadament”. “Els canvis que cal fer”, continua, “conviden a replantejar-se la base, què es pot millorar, què es pot fer, quan i com”. Així, els canvis no només afectaran la part musical, sinó que també la part estructural i d’activitat. “El propòsit és que l’orquestra i el cor del Liceu siguin l’eix vertebrador i els pilars del Teatre, que tinguin els seu espai propi i l’atenció que no tenen.” Tot i que Pons recorda que “el Liceu és una gran casa d’òpera internacional, amb un passat gloriós en la història del país, que ha acollit cantants de primera línia i que ha estat en sintonia amb els grans teatres del món…, en aquests moments l’orquestra no es troba en aquesta sintonia. Les orquestres i els cors són els espais bàsics dels teatres d’òpera; nosaltres hem d’aconseguir tenir aquest espai i atreure les millors batutes”. En aquest projecte, Toni Vallès s’incorpora al nou departament musical del Liceu i José Luis Basso continua com a director del cor des del 2004.

La resta de punts del full de ruta són: la creació d’una comissió artística de l’orquestra, com a interlocutora amb Pons sobre temes artístics i de l’activitat diària; el compromís de la Direcció del Teatre de reposar les places vacants de l’orquestra, quan la situació econòmica ho permeti –actualment hi ha una trentena de places vacants–; donar a conèixer l’activitat de l’orquestra i el cor més enllà del fossat del Liceu, és a dir, “treure’ls de l’anonimat”, amb concerts simfònics, populars, etc. dins i fora del Teatre; fer gires per Catalunya, gires internacionals i ser presents als festivals espanyols –en aquest sentit, és prevista una gira de cinc concerts per Catalunya al novembre–; apostar per la música de cambra, tot incentivant el treball de cambra tant a nivell intern com a nivell públic, i posar en marxa un projecte social i ampliar el projecte educatiu ja existent. D’aquests punts, cal ressaltar el nou cicle simfònic Liceu al Palau, organitzat conjuntament amb el Palau de la Música, amb quatre concerts al gener, febrer i juny de 2013; així com la realització de concerts simfònics i simfonicocorals regularment al Liceu –també és prevista la creació del Memorial Pau Casals, un petit cicle dedicat al mestre–, i mantenir l’intercanvi amb L’Auditori i l’OBC. Pel que fa a la música de cambra, cal ressaltar la futura creació de dos cicles de cambra (El Liceu Modern i El Liceu Barroc) i la creació de dues acadèmies, instrumental i vocal, amb voluntat pedagògica i de bastir un planter i reforços tant per a l’orquestra com per al cor.

Tot i que aquest projecte arriba en un dels pitjors moments del Teatre, a causa sobretot de la situació de crisi econòmica general a tot el país i en l’àmbit cultural en particular, la confiança dipositada en Josep Pons és total per part de la Direcció del Liceu; confiança avalada per la seva trajectòria, àmpliament coneguda al capdavant de la desapareguda Orquestra de Cambra Teatre Lliure (que ell fundà), la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (que també fundà), l’Orquesta Ciudad de Granada i l’Orquesta Nacional de España.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter