Malgrat l’alarma que tot just fa un any va provocar l’anunci que Joventuts Musicals d’Espanya corria el risc de desaparèixer a causa de la negativa del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports d’atorgar-los la subvenció amb què pràcticament finançaven tota la seva activitat anual, i després de no pocs reajustaments que han comportat prescindir dels treballadors que es dedicaven professionalment a les tasques d’organització i gestió de l’activitat de l’associació, Jordi Roch, el seu veterà president, va convocar la premsa per deixar clar que Joventuts Musicals d’Espanya sobreviu gràcies a la tasca dels col·laboradors voluntaris i la feina desinteressada dels entusiastes membres que dediquen el seu temps lliure a la intensa i laboriosa tasca d’organitzar el pla de concerts, els concursos permanents i tot el seguit de tasques que comporta una associació d’aquest tipus, i que fan que –en paraules de Jordi Roch– JME sigui “una escola de gestió”.
Si el 2012 el pressupost de JME era de 360.000 euros, enguany ha quedat reduït a 70.000 euros a causa de la total desaparició de l’aportació ministerial. En paraules de Jordi Roch, “vàrem viure rics sense saber que no ho érem”. No obstant això, l’activitat continua.
Si bé fins a l’any passat el pla de concerts incloïa un total de 240 a 250 concerts l’any, amb gires per Espanya i Europa, enguany s’ha vist reduït a 80 concerts. Malgrat això, les col·laboracions amb festivals de prestigi, com el Festival Internacional de Granada, el Festival Castell de Peralada o la Schubertíada a Vilabertran es mantenen vigents.
Un altre dels punts forts de l’associació és la convocatòria del Concurs Permanent de Joventuts Musicals d’Espanya, que entre els dies 21 i 24 de novembre presenta la branca de cant, arpa i cambra a Màlaga, però que en altres edicions inclou les especialitats d’arc i corda polsada, piano, clavecí i orgue, acordió, vent metall i fusta i percussió.
Poc després, Wolfram Rieger, pianista i professor de la Hochschule für Musik Hanns Eisler de Berlín, impartirà un curs dedicat a duos de cant i piano, enfocat a la interpretació de lied, en què es treballaran compositors com Clara i Robert Schumann i Richard Strauss. El curs tindrà lloc a Barcelona, entre el 4 i 8 de desembre, i les classes s’impartiran a l’ESMUC. Diumenge 8 de desembre hi haurà un concert final amb els alumnes integrants.
Si bé algunes de les activitats de JME han hagut de ser més pausades –com ara l’edició de cedés a càrrec dels guardonats del Concurs Permanent–, l’associació continua defensant el seu objectiu principal, que és “fomentar a través dels joves la participació en l’àmbit cultural, en la creació artística, i l’animació per desvetllar l’art de l’expressió, tot contribuint a la formació dels joves artistes en tots els àmbits musicals”, en paraules del mateix Jordi Roch.
Joventuts Musicals d’Espanya va ser declarada organització cultural d’utilitat pública pel Consell de Ministres i Premi Unesco de la Música, com a representació a Espanya de la Federació Internacional de Joventuts Musicals. Aquesta Federació va ser creada l’any 1945 i avui dia continua sent la xarxa més gran que treballa per a la música i la joventut. La confederació de JME agrupa les associacions locals de JM, les federacions territorials i les representa tant en la Federació Internacional com a la Unió Europea de concursos nacionals per a la joventut EMCY. Joventuts Musicals Internacional agrupa les organitzacions membres de 45 països, més altres organitzacions amigues de 35 països més. La influència de JM arriba a 5 milions de joves mitjançant una mitjana de 36.000 activitats anuals. Aquesta interacció entre les associacions d’arreu del món és un dels principals avantatges que tenen els joves per poder donar-se a conèixer arreu del món a través dels intercanvis que es generen entre les associacions.
Jordi Roch, soci de Joventuts Musicals d’Espanya des de l’any 1952, recomana als joves estudiants catalans que “estudiïn molt, però que també es formin humanament i intel·lectualment perquè la tècnica instrumental és una mitjà però no una finalitat; i que vegin en la música un mitjà d’expressió que engloba sensibilitat, cultura i formació intel·lectual”.