L’organista Juan de la Rubia oferirà al llarg d’aquest mes d’abril concerts a quatre ciutats europees molt destacades: Hamburg, Moscou, París i Barcelona, on l’orgue té un significat especial, tant sigui pels escenaris que l’acolliran com pels propis instruments.
La primera parada és el dimecres 18 d’abril, a les 20.00 hores, a l’Elbphilharmonie d’Hamburg, en l’homenatge pels 88 anys de l’organista Jean Guillou. De la Rubia, juntament amb vuit organistes més: Martin Baker, Roberto Bonetto, Winfried Bönig, Bernhard Buttmann, Thomas Dahl, Jürgen Geiger, Roman Perucki i el mateix Guillou, interpretaran l’obra La révolte des orgues, escrita pel mateix homenatjat.
La segona parada serà el diumenge 22 d’abril, a les 16 hores, a la basílica de Saint Sulpice de París, on es troba un dels instruments més importants i imponents de l’orgueneria de tots els temps, construït per Aristide Cavaillé-Coll i on De la Rubia realitzarà el seu primer concert. La tradició organística de Saint-Sulpice és molt antiga. Des del segle XVI hi ha constància d’un orgue i dels seus organistes. Actualment en podem contemplar la façana monumental construïda per l’arquitecte Chalgrin a mitjan segle XVIII. Tot i que ha tingut diverses intervencions posteriors, no es pot afirmar que sigui un instrument típicament romàntic simfònic, però és un instrument en què la tradició clàssica i la renovació romàntica estan íntimament lligades. El programa que ha preparat per al seu debut De la Rubia estarà integrat per obres de J. S. Bach, F. Mendelssohn, M. Duruflé, A. Guilmant, Ch. Tournemire i improvisacions del mateix Juan de la Rubia.
El tercer concert serà a Moscou el dijous 26 d’abril, concretament a l’Svetlanov Hall del Moscow International Performing Arts Center. Tot i que l’auditori va ser obert l’any 2003, compta amb l’orgue més gran de Rússia, que va ser inaugurat un any més tard, el 2004. Va ser codissenyat i construït per les empreses alemanyes de Glatter-Goetz i Johannes Klais. Compta amb més de 5.500 tubs, d’una grandària entre els 8 mil·límetres fins a 9,25 metres, i pesa 30 tones. Té 84 registres –tres més que el segon orgue de tubs rus, existent a la Sala de Concerts Txaikovski de Moscou. El programa girarà a l’entorn dels autors espanyols Ximenez, Cabanilles, Soler i improvisacions del propi de la Rubia i una segona part íntegrament dedicada a Bach.
Finalment, l’última estació d’aquesta gira és un concert el dimarts 1 de maig, a les 17.30 hores, al Palau de la Música Catalana al costat de la Freiburger Barockorchester, dirigits per Gottfried von der Goltz i amb el baríton Matthias Goerne com a solista. La col·laboració amb aquesta orquestra excel·lent ja es remet a un altre concert la temporada 2016-17 al Palau de la Música Catalana i a la participació en la gravació, juntament amb el contratenor Philippe Jaroussky, del CD que va ser nominat al Premi Grammy 2018 en la categoria Best Classical Solo Vocal Album.
En aquesta ocasió, Juan de la Rubia interpretarà com a solista el Concert per a orgue i orquestra en Fa major, HWV 295 de Händel i la primera i la segona simfonies de la Cantata “Geist und Seele, wird verwirret”, BWV 35 de J. S. Bach, i intercalant-hi les seves intervencions al llarg del recital de Matthias Goerne, tots acompanyats de la Freiburger Barockorchester.
Recuperem l’entrevista que vam fer a Juan de la Rubia fa dos anys a la versió en paper de la «Revista Musical Catalana», en què l’organista titular de la basílica de la Sagrada Família de Barcelona i professor de l’ESMUC donava a conèixer la seva manera de concebre la música.