Passat ja el cinquantè aniversari, el Concurs Internacional de Cant Francesc Viñas, lluny de conformar-se amb la influència internacional que té, continua treballant per estendre’s al màxim possible –fent proves eliminatòries als teatres d’òpera més influents del món– i garantir així que el nivell del concurs sigui cada cop més alt, tot afavorint l’empenta que suposa als cantants amb més talent ser premiat en aquest concurs.
Enguany té una participació de 476 cantants de 56 estats, dels quals poc més de 100 han participat en la primera prova eliminatòria. Les proves preliminars han tingut lloc prèviament als teatres de Barcelona (Liceu), Madrid (Teatro Real), París (Opéra National), Nova York (Metropolitan), San Francisco (San Francisco Opera), Milà (Teatro alla Scala), Londres (Covent Garden) i Hamburg (Hamburgische Staatsoper), amb jurats específics a cada teatre.
Com en altres ocasions, la corda amb més representants és la de sopranos, amb 210 participants, seguida dels tenors, amb 91. En la resta de cordes els participants es reparteixen així: 50 mezzosopranos, 3 contralts, 11 contratenors, 84 barítons, 18 baixos i 9 baixos barítons. Un cop més, la nacionalitat més representada és Corea, amb 5 vegades més participants que Espanya, que n’aporta 25.
L’acte inaugural va tenir lloc el dissabte 11 passat amb el tradicional pregó al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona, que aquest cop va presidir el mateix alcalde de la ciutat, Xavier Trias. El concert va ser a càrrec de la soprano nord-americana Tamara Wilson, guanyadora de l’edició del concurs del 2011, que va interpretar àries de Wagner i Verdi, a més de cançons d’Strauss i de compositores americanes com Amy Beach i Clara Edwards. Wilson va demostrar amb les seves interpretacions per què va ser mereixedora del guardó principal fa tres anys, amb una implicació i transmissió emocional de gran maduresa.
El jurat de l’edició actual reuneix, per primer cop en molt de temps, quatre grans veus de la lírica internacional, entre les quals destaquen el tenor alemany Siegfried Jerusalem –que serà protagonista de l’habitual tarda prèvia al concert de guanyadors, al voltant de la seva carrera– i el baríton menorquí Joan Pons. La contralt Birgitta Svendén –actual directora general i artística de la Royal Opera d’Estocolm, a Suècia– i la soprano italiana Gabriella Tucci, són les altres membres del jurat, al qual cal afegir la presència de Tobias Hasan –director de repartiment de l’Òpera d’Hamburg i responsable artístic de l’Staatsoper de Berlín–, Boris B. Ignatov –cap de repartiment del Teatro Real–, Peter Mario Katona –director de repartiment de la Royal Opera House de Londres–, Elisabeth Pezzino –directora de programació de l’Opéra National de París–, Lenore Rosenberg –representant del Metropolitan de Nova York i director del Festival d’Spoleto (EUA), i Ilias Tzempetonidis –cap de repartiment del Teatro alla Scala de Milà. El jurat és presidit un cop més per Joan Matabosch –director artístic del Teatro Real i responsable de la temporada 2013-14 del Gran Teatre del Liceu fins que s’anunciï la contractació del seu successor al càrrec de director artístic del Liceu.
L’ampliació de l’àmbit d’influència del Concurs de Cant Francesc Viñas passa per la consolidació dels teatres d’Hamburg, Nova York, París, Londres, Milà i Madrid com a entitats coorganitzadores, i els teatres de Los Angeles i San Francisco com a col·laboradors, alternant-se en l’organització de les proves eliminatòries. A més, el concurs acaba de signar un acord amb l’Òpera de Pequín que permetrà –probablement en la propera edició– l’organització d’una prova eliminatòria a l’Àsia per primer cop en la història del concurs. En el futur s’espera poder tenir presència també a Rússia, amb una col·laboració alterna entre Bolxoi i Mariinski.
Els quatre cantants membres del jurat van incidir, en la presentació d’aquesta edició ahir 13 de gener, en la importància de no precipitar-se a l’hora de fer carrera professional, i van posar molt de pes en el període formatiu i el pas de la formació a la professionalització a través dels opera studios i la pujada a escena mitjançant petits papers. Tanmateix, Gabriella Tuci va reconèixer la dificultat actual d’obtenir oportunitats per començar la carrera, arran del tancament de teatres de província a Itàlia, mentre que Birgitta Svenson i Siegfried Jerusalem van afirmar que a Alemanya els ensembles –o companyies operístiques– cada cop tenen menys membres fixos.
Sobre els valors que més es tenen en compte a l’hora d’emetre un judici sobre els cantants que es presenten a un concurs, Joan Pons va recordar la frase que Alfredo Kraus va dir en una ocasió –“S’estudia cant per quan no pots cantar”–, per explicar que més enllà de la bona tècnica –que també es necessària–, sovint és més important valorar si els cantants entenen el que estan cantant i, sobretot, si ho poden transmetre.
Avui i demà tindran lloc les semifinals al Conservatori Municipal del Bruc, mentre que la final serà divendres, dia 17, a les 15 h al Gran Teatre del Liceu, i el concurs de guanyadors serà diumenge, 19 de gener, a les 18 h al Liceu, amb l’Orquestra Simfònica del Liceu sota la direcció de Gueràssim Voronkov.
El concurs atorga 6 premis oficials, 9 premis especials i 9 premis extraordinaris, per un valor total de 83.000 Euros. A més, el concurs atorga borses d’estudis, concerts i contractes, en col·laboració amb institucions com els Amics de l’Òpera de Sabadell, el Teatro de la Zarzuela, el Festival Castell de Peralada, Concerlírica Ópera Internacional, la Xarxa de Músiques de Joventuts Musicals de Catalunya i la Schubertíada a Vilabertran. El Gran Teatre del Liceu i el Teatro Real ofereixen un contracte al primer gran premi dins les properes temporades. Montserrat Caballé, Bernabé Martí i Plácido Domingo ofereixen també els seus tradicionals premis. A més, el concurs compta amb un premi al millor cantant català, ofert per l’Ajuntament de Moià (lloc de naixement del tenor Viñas).
Aquesta edició del Concurs compta novament amb el patrocini de la Fundació Puig. Enguany, L’Aliança és el patrocinador principal del Gran Teatre del Liceu pel concurs, amb la col·laboració de Fundació AGBAR.