Entre el 19 d’octubre i el 17 de maig tindran lloc els vuit concerts que integren la trenta-tresena edició del Cicle d’Orgue de la Catedral de Barcelona, sota la direcció artística de l’organista Juan de la Rubia.
La qualitat i la diversitat –sobretot l’equilibri entre organistes nacionals i estrangers, de diverses generacions i amb atenció a la igualtat de gènere– són les divises amb què la seu barcelonina ha ideat la programació, amb l’objectiu de posicionar-se entre les cites musicals destacades de la ciutat. D’altra banda, la catedral recupera enguany els concerts de tres organistes que van veure cancel·lada la participació al cicle a causa de la pandèmia: és el cas de l’organista de l’Orquestra Simfònica de Milà, Eugenio Maria Fagiani (19 d’octubre), el catedràtic d’orgue del Conservatori de Sevilla, Andrés Cea (15 de març), i el jove organista austríac Valentin Lukan (19 d’abril), guanyador del Concurs Internacional Beethoven de Viena.
A propòsit de certàmens, el Cicle d’Orgue de la Catedral de Barcelona reforça l’aliança amb el Concurs Nacional d’Orgue de Burgos, amb el qual té un conveni des de l’any passat, amb la invitació a Enrique Martín Laguna, organista titular de la catedral de Getafe i professor del Conservatorio Rafael Frühbeck de Burgos, que tancarà el cartell el 17 de maig.
Els altres organistes que integren la programació són David Malet (16 de novembre), professor d’orgue al Conservatori de Badalona i que també havia estat segon organista de la catedral de Barcelona; Loreto Aramendi (21 de desembre), organista de la basílica de Santa María del Coro de Sant Sebastià; Mercè Sanchis (18 de gener), organista de l’Escolania de Montserrat, i la xilena Catalina Vicens (15 de febrer), que alternarà l’ús de l’orgue de la catedral amb un dels organetti o orgues positius de la seva col·lecció particular.
Tots els concerts tindran lloc cada tercer dimecres de mes a la catedral de Barcelona a les 20 hores. L’orgue de la catedral de Barcelona, un dels més importants de Catalunya, va ser construït el segle XVI, i després de diverses reformes va ser restaurat l’any 1994 per l’orguener Gabriel Blancafort. Té 57 registres repartits en quatre teclats i pedal i, gràcies a les seves dimensió i possibilitats, permet la interpretació de repertori de diferents èpoques i estils.