El Museu de la Música de Barcelona acull la primera exposició monogràfica dedicada a les col·leccions d’instruments extraeuropeus de la Fundació La Fontana. Es tracta de 130 instruments seleccionats entre més dels 2.000 que integren una de les col·leccions privades més importants d’aquest gènere, tot completant la mostra que acull el Museu de la Música entre el 20 de setembre de 2013 i el 20 d’abril de 2014. L’exposició, que té com a títol “Escultures musicals”, acull instruments de diverses cultures de l’Àfrica, Àsia, Oceania i Amèrica, i tant singulars per l’antiguitat com per la bellesa formal.
La col·lecció La Fontana és fruit de l’interès per la singularitat d’aquest tipus d’instruments de dos col·leccionistes radicats a Catalunya, Elena Folch-Rusiñol i Alejandro Maluquer, i és una de les col·leccions més importants a nivell internacional per la qualitat i diversitat de peces que aplega.
En l’exposició “Escultures musicals” es podrà veure una mostra dels 130 instruments seleccionats per un comitè de científics internacional format per experts en la matèria, com Raymond Ammann (Universitat d’Innsbruck), Claire Chantrenne (Musée des Instruments de Musique, Brussel·les), Madeleine Leclair (Musée d’Ethnologie de Ginebra), Jaume Ayats i Oriol Rossinyol (Museu de la Música de Barcelona), que han participat també en la confecció dels textos del catàleg de l’exposició “Escultures musicals. Instruments d’Àfrica, Àsia, Oceania i Amèrica de la Fundació La Fontana”, publicat per la mateixa fundació.
Sorgida per iniciativa del Museu de la Música, l’exposició compta amb Elena Martínez-Jacquet, directora de la Fundació La Fontana, com a comissària, i està dividida en tres blocs seguint les àrees geogràfiques més ben representades a La Fontana: Àfrica, Oceania i Àsia. Cada bloc conté elements de reflexió al voltant de les formes i l’ús dels instruments en contextos profans i cerimonials.
El continent americà està representat per 5 peces, 3 de la regió andina i 2 de la costa nord-est americana, entre les quals destaca la maraca tlingit, que és la imatge de l’exposició. L’Àfrica subsahariana està representada per més de 40 instruments, entre els quals els tambors d’escletxa (el mukoku de la República del Congo, concebut per a cerimònies rituals) i les sanses, els “pianos de polze” africans. D’Oceania provenen 30 peces, que sobresurten per la seva antiguitat i bellesa, entre les quals cal destacar les provinents de Nova Guinea, com el cargol marí pu de les illes Marqueses i els instruments “secrets” utilitzats per a cerimònies reservades als homes, com les flautes kambu de Papua Nova Guinea. La tercera part de l’exposició representa l’Àsia (sobretot Indonèsia, la Xina i el Japó), amb més de 50 instruments de gran qualitat escultòrica, com els llaüts dels pobles Batak de Sumatra.
Al marge de l’exposició cedida per La Fontana, que ocupa una ala del museu i substitueix una part de la col·lecció permanent –la corresponent precisament als instruments exòtics–, el Museu de la Música exposa la seva darrera adquisició, un gamelan balinès, el Gong Kebyar, que ha estat en funcionament en un temple fins fa ben poc, i que ara servirà per dur a terme diverses activitats familiars i audicions.