Xavier Albertí programarà una multiplicitat de manifestacions teatrals –incloent-hi òpera, sarsuela i teatre musical–, segons el que es desprèn del nou contracte programa per al període 2013-2017 del TNC signat ahir al matí.
El conseller de Cultura Ferran Mascarell, la presidenta del Consell d’Administració del Teatre Nacional de Catalunya, Sol Daurella, i el nou director artístic del TNC a partir de la temporada 2013-14, Xavier Albertí, van signar ahir el nou contracte programa per al període 2013-2017, que també era presentat davant dels mitjans en les seves línies generals.
Aquest és el primer cop que el Teatre Nacional presenta un contracte programa exclusiu per a l’àmbit artístic, el qual, en paraules de Mascarell, ha de permetre una manera de treballar més eficient i transparent: “El contracte programa és un marc de referència pactat, un compromís compartit per donar, precisament, molta llibertat al director artístic en la seva tasca.” El conseller de Cultura en va apuntar les directrius principals, que ha de vetllar per respectar i aprofundir el patrimoni català, i convertir el teatre en un ens tractor del conjunt de les arts escèniques, essent el TNC un articulador del territori pel que fa el sector teatral.
Xavier Albertí, molt clarificador en el seu discurs, però sense donar encara cap dada concreta sobre el que serà la seva programació artística, per respecte a qui és encara director en actiu del TNC, Sergi Belbel, va deixar clar que l’objectiu del director artístic del TNC no és fer que la programació del Teatre Nacional tingui un segell propi, d’autor, sinó que respongui al conjunt de la societat contemporània, tot elaborant una teoria de la representació d’aquesta.
Les principals línies sobre les quals s’articula el contracte programa elaborat per Xavier Albertí són quatre. En primer lloc, l’aprofundiment en el patrimoni català. Albertí considera que actualment existeix una inestabilitat en el discurs patrimonial català i que per equilibrar-lo és important no acudir només a l’excel·lència literària, sinó també a les teories de representació (citant novament Foucault) que articulen també el nostre patrimoni. És per això que Albertí donarà cabuda a totes les manifestacions teatrals de la història de Catalunya i del moment actual: des del teatre musical, la sarsuela catalana, el sainet líric, el circ, la cançó d’autor, l’òpera…, tot resumint aquest principi fonamental com la necessitat de “revisitar” el patrimoni català –tant els textos originals com les tradicions de recepció– per enfortir-lo.
En segon lloc, el contracte programa d’Albertí inclou el compromís amb la contemporaneïtat. Segons el director català, actualment la salut de l’escriptura en llengua catalana és molt bona i això n’ha de facilitar l’exportació. Però per això cal captar les inquietuds de la societat catalana, perquè “un espectador menys és un ciutadà menys”, seguint el concepte originari del teatre grec. “Els escenaris són altars cívics, on s’han de poder trobar elements d’identificació col·lectiva.”
En tercer lloc es posarà atenció a “l’evolució sintàctica del teatre, fent d’aquest un espai de reflexió perquè tots els elements escenotècnics puguin evolucionar al mateix temps”. En paraules d’Albertí: “Qualsevol recuperació patrimonial és una lectura contemporània i si no, no té sentit.” En darrer lloc es posarà atenció a la internacionalització d’aquest patrimoni teatral català, ja que Catalunya és, actualment, una primeríssima cèl·lula de creació teatral, després de Londres o Berlín. Però és important exportar bons dramaturgs catalans, però més “perquè són bons dramaturgs que pel fet que siguin catalans”, va dir Albertí, tot convidant el conseller Mascarell a mostrar la seva opinió, a la qual cosa va respondre estar d’acord en línies generals amb l’opinió del director.
Xavier Albertí no va voler parlar de projectes concrets o noms per respecte al mandat vigent de Sergi Belbel com a director del TNC fins a final de temporada.
En ser preguntat Ferran Mascarell pel compromís de la Conselleria de Cultura amb el manteniment del suport econòmic al TNC, el conseller va dir que seria una frivolitat comprometre-hi una aportació fixa si no es coneix quin és el marc de referència en què es mourà la Conselleria els propers temps, malgrat que la seva tasca és vetllar i comprometre’s amb el Teatre Nacional, creat per la Generalitat de Catalunya.