La musicòloga Aurèlia Pessarrodona ha estat guardonada amb el segon premi del prestigiós Otto Mayer-Serra Award 2018, del Center for Iberian and Latin American Music de la University of California Riverside, per l’article titulat El cuerpo cantante en las tonadillas a solo para Miguel Garrido. Precisament Aurèlia Pessarrodona és col·laboradora de la «Revista Musical Catalana» i autora del dossier titulat De la ‘tonadilla’ a les ‘tonadilleras’ publicat al número 368 de la Revista (abril-maig del 2019). Tal com explica ella mateixa al dosssier, “la tonadilla va ser un dels gèneres escenicovocals més originals, rics i divertits de la segona meitat del XVIII i part del XIX”, tot arribant “a constituir òperes en miniatura que reflecteixen amb sorna la societat del moment”.
El treball guardonat amb l’Otto Mayer-Serra Award utilitza el concepte “cos cantant” per estudiar com els cossos dels cantants són creadors i emissors de significats, tant performatius (vocals, gestuals) com de creació d’identitats (personatges, gènere, el seu propi carisma), i com han pogut influir en la composició de les obres per a ells. S’estudia a partir d’un repertori molt especial: les sis tonadillas a solo compostes per a l’actor Miguel Garrido localitzades a la Biblioteca Histórica Municipal de Madrid. La raó de l’elecció és doble: per una banda, Garrido fou un dels graciosos més carismàtics de l’últim terç del segle XVIII; i, per una altra banda, aquestes obres són una rara excepció de les tonadillas a solo, ja que normalment les interpretaven dones. El marc teòric utilitzat per a l’anàlisi parteix de la semiòtica del cos de Jacques Fontanille i la seva versió musical, desenvolupada en la semiòtica existencial d’Eero Tarasti.
Els Premis Otto Mayer-Serra, del Centre de Música Ibèrica i Llatinoamericana de la Universitat de Califòrnia Riverside, premien els millors assajos sobre música ibèrica i llatinoamericana, ja sigui en musicologia històrica o en etnomusicologia. Aquest concurs anual fa honor a la memòria del musicòleg espanyol-mexicà Otto Mayer-Serra (1904-1968) i té com a finalitat mantenir el seu llegat d’investigació innovadora; el certamen també accepta treballs en llengua espanyola o portuguesa.
En aquesta darrera edició, el primer premi (dotat amb 1.400 dòlars) ha estat per al compositor, etnomusicòleg i acadèmic Rafael Francisco Díaz Silva, de la Universitat de Xile, pel treball La Tierra del Fuego se apaga: réquiem para flauta sola; el segon premi (dotat amb 700 dòlars), com ja hem dit, ha correspost a Aurèlia Pessarrodona, soprano, il·lustradora, musicòloga i professora del Conservatori del Liceu de Barcelona. També han rebut dues mencions honorífiques Sergio Ospina-Romero (Universitat de Cornell), pel treball Fonògrafs ambulants i la recerca de novetats musicals: performativitat, discoteques i cultura popular a Mèxic com a membres del segle passat, i Juan Velásquez (Universitat de Pittsburgh), pel treball Tinta, paper i pentagrama: edició de partitures i pràctica musical a Colòmbia, 1848-1930.
Els dos treballs premiats es publicaran properament a la revista digital «Diagonal: Una Revisió de Música Iberoamericana» i es podran llegir en aquest enllaç http://escholarship.org/uc/diagonal.
Imatge destacada: Aurèlia Pessarrodona