Subscriu-te

La nova temporada de la Fundació Òpera a Catalunya inclou gairebé cinquanta funcions de vuit títols a quinze ciutats

Romeu i Julieta de Gounod, la sarsuela Doña Francisquita d’Amadeu Vives i Manon Lescaut i Turandot de Puccini són els quatre títols que s’oferiran –tots quatre en versió escenificada, i recuperant així la pràctica que havia estat habitual–, als quals cal sumar els que es presentaran a Santander i al Festival de Saaremaa (Estònia).

El proper 18 d’octubre arrencarà la trenta-sisena edició del cicle Òpera a Catalunya amb la primera de deu funcions de Romeu i Julieta, obra cimera de l’òpera francesa, que es podrà veure a Sabadell, Reus, Tarragona, Granollers, Manresa, Sant Cugat del Vallès, Figueres i Lleida durant els mesos d’octubre i novembre. La producció comptarà amb direcció d’escena de Pau Monterde i direcció musical de Daniel Gil de Tejada i formaran el repartiment Albert Casals, Marga Cloquell i Yulia Merkudinova –que s’alternaran en el paper de Juliette–, Gonzalo Ruiz, Enric Martínez-Castignani i Gemma Coma-Alabert, entre d’altres. Paral·lelament a la producció professional, se’n faran dues funcions amb el repartiment de la vint-i-setena Escola d’Òpera de Sabadell, format per Òscar Encinas, Laura Gibert i Rosa Maria Abella, entre d’altres.

Els mesos de novembre i desembre es presentarà la sarsuela Doña Francisquita d’Amadeu Vives, de la qual enguany es compleixen cent anys de l’estrena. Protagonitzaran aquest títol Ruth Terán en el rol de Francisquita, Enrique Ferrer com a Fernando, Laura Vila en el paper d’Aurora la Beltrana i Vicenç Esteve, que serà Cardona. La direcció musical serà a càrrec de Miquel Ortega i la direcció d’escena recaurà en Rita Cosentino, que debutarà a Òpera a Catalunya.

Completaran la temporada dues òperes de Giacomo Puccini, compositor al qual Òpera a Catalunya dedicarà tot l’any 2024 amb motiu del centenari de la seva mort. Manon Lescaut es representarà en onze funcions a nou ciutats catalanes durant els mesos de febrer-març del 2024 i hi intervindran Carmen Solís en el paper de Manon, Enrique Ferrer com a Des Grieux, Milan Perišić com a Lescaut, Jorge Juan Morata com a Edmondo i Juan Carlos Esteve en el rol de Geronte di Ravoir. La direcció musical serà d’Elio Orciuolo, i l’escènica, de Carles Ortiz.

La temporada es clourà amb Turandot, l’òpera pòstuma de Puccini i la seva gran obra mestra. En el repartiment, Maribel Ortega i Eugènia Montenegro es repartiran el rol de Turandot, Antoni Lliteres i Nacho Guzmán seran Calaf, Ivana Ledesma i Violeta Alarcón interpretaran el paper de Liù, Gonzalo Ruiz i Jeroboám Tejera assumiran el rol de Timur i Jordi Casanova serà Altoum. Novament el mestre Daniel Gil de Tejada serà el responsable de la direcció musical i Carles Ortiz el de la direcció d’escena. En aquesta ocasió es faran tretze funcions en onze ciutats.

Com sempre, durant tota la temporada les produccions comptaran amb l’Orquestra Simfònica del Vallès i el Cor d’Amics de l’Òpera de Sabadell.

Santander i Estònia

Fora de la temporada regular, Òpera a Catalunya tornarà, el gener del 2024, al Palacio de Festivales de Cantabria a Santander, on es representaran dues funcions de Madama Butterfly de Puccini.

D’altra banda, Òpera a Catalunya ha estat escollida per ser la companyia convidada al Festival d’Òpera de Saaremaa, a Estònia, que tindrà lloc del 23 al 27 de juliol de 2024. El Cor Amics de l’Òpera de Sabadell i l’Orquestra Simfònica del Vallès hi oferiran cinc espectacles en cinc dies consecutius: les produccions de Tosca i Manon Lescaut de Puccini, Carmen de Bizet (en una versió adaptada de l’òpera que incorpora ballet flamenc), Il trovatore de Verdi i una gala lírica d’òpera i sarsuela.

El Festival d’Òpera de Saaremaa és un esdeveniment de prestigi que té lloc anualment al castell medieval de Kuressaare, una de les atraccions turístiques més conegudes d’Estònia occidental i que atreu cada any vint mil espectadors d’arreu del món.

Compromís amb la divulgació de l’òpera

Amb l’objectiu de posar l’òpera a l’abast de tothom, la Fundació Òpera a Catalunya (FOC) duu a terme una important tasca divulgativa a través de programes diversos, com el Bib & Arts del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya, consistent en xerrades dins del projecte Llegim l’Òpera – Òpera a les Biblioteques, i en coordinació amb els teatres que formen part del cicle Òpera a Catalunya, que poden oferir descomptes especials als grups assistents. Altres accions divulgatives són Òpera en Construcció, un canal de divulgació de l’òpera en format audiovisual; Parlem d’òpera, un programa de ràdio en coproducció amb Ràdio Sabadell, i El cantant d’òpera, una sèrie de pòdcasts creats per l’associació AprÒpera amb fragments d’òpera gravats en directe procedents de les produccions de la FOC.

Enguany s’hi incorporen dos projectes més: Sons de Ciutat, un programa promogut per l’Ajuntament de Barcelona amb l’objectiu d’acostar la música clàssica i la lírica de qualitat als eixos comercials de la ciutat, i Juguem amb Romeu i Julieta, un espectacle pedagògic en col·laboració amb AprÒpera. En totes dues activitats els protagonistes són joves cantants locals que han participant en alguna edició de l’Escola d’Òpera de Sabadell.

El Circuit Òpera a Catalunya està integrat per les ciutats de Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Manresa, Granollers, Reus, Girona, Vic, Tarragona, Lleida, Viladecans, Figueres, Barcelona i Cornellà de Llobregat, ciutat que s’hi va incorporar la darrera temporada.

La Fundació Òpera a Catalunya, formada per l’Associació d’Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Orquestra Simfònica del Vallès, la Fundació Banc Sabadell i la Fundació Fluidra, rep el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Sabadell, el Ministeri de Cultura del govern d’Espanya, la Diputació de Barcelona i d’altres institucions, patrocinadors, col·laboradors i mecenes.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter