El primer concert serà el 6 de maig, en què també se celebrarà el 10è aniversari de la formació.
L’Alart Quartet ha estat designat formació resident a l’Auditori Josep Carreras (AJC) de Vila-seca, on farà dos concerts cada any, amb xerrades prèvies per a tots els assistents i diversos assajos oberts perquè els alumnes del Conservatori de la població puguin observar de prop la seva tasca diària. En aquest sentit, el violinista Josep Colomé va afirmar (en roda de premsa el 19 de febrer passat) que “busquem el tu a tu amb els alumnes perquè vegin que el treball d’una formació com la nostra no només es fer concerts, sinó un procés diari de picar pedra i de convivència”. L’Alart Quartet és format pels violinistes Josep Colomé i Josep M. Ferrando, el violista Miquel Córdoba i el violoncel·lista Josep Trescolí.
Amb motiu d’aquesta residència, parlem amb el membre de l’Alart Quartet, el violinista Josep Colomé.
-Com s’inicia la vinculació de l’Alart Quartet amb l’Auditori de Vila-seca i com ha evolucionat aquesta relació?
-En Josep Maria Ferrando i jo ens hem “criat” musicalment a Vila-seca, des de petits, molt abans de la creació del quartet, que va ser el 2005, i de la construcció de l’Auditori Josep Carreras, que va ser l’any 2000. Des del principi, l’Auditori ha estat una de les seus de l’Alart i sempre ens hi hem sentit com a casa, tant quan hem assajat a les seves instal·lacions com en les actuacions en aquest escenari.
-Què significa i què aporta aquesta residència a l’Alart Quartet?
-Poder gaudir d’una residència artística en un auditori d’aquestes característiques és bàsic per a una formació estable, sobretot per crear un so, un públic regular i poder programar amb coherència segons les prioritats del grup i no veure’s forçat a incloure obres que el programador et suggereix o imposa. També, la possibilitat d’escoltar el mateix grup més d’una vegada per temporada fa que la proximitat amb el públic pugui ser molt més interessant i així poder programar col·loquis o xerrades entorn dels programes o les temàtiques dels concerts.
-El dia 6 de maig serà el primer concert de la residència i també serà el concert de celebració del desè aniversari de l’Alart Quartet. Quin serà el contingut del programa?
-Farem un viatge musical en el temps, des dels inicis del quartet, començant amb el Quartet de corda núm. 2, en La menor, op. 13 de Mendelssohn, obra que juntament amb Les set paraules de Crist a la creu de Haydn (en la versió per a quartet) van formar part del nostre primer projecte discogràfic i vital. La segona part començarà amb el Concertino d’Igor Stravinsky, una peça curta que mostra tota l’artilleria pesant del compositor en només sis minuts, i hi trobem referències a Història d’un soldat i Petruixka; i continuarem amb Langsamer Satz, una obra pòstuma d’Anton Webern que va escriure durant el primer any d’estudiant amb Arnold Schönberg. Acabarem el concert amb un obra que hem incorporat recentment al nostre repertori, del compositor català Jordi Cervelló. Es tracta d’Etüden nach Kreutzer, obra que va ser encarregada l’any 2006 per inaugurar la sala 2 de l’Auditori de Barcelona (Sala Oriol Martorell) i que va estrenar el Quartet Casals, i que el 2014 vam poder tornar a tocar a la mateixa sala. Són cinc moviments, amb referències explícites als estudis de Rudolphe Kreutzer, que en algun moment tot violinista ha hagut d’afrontar durant els anys d’estudis. Prèviament, el concert també inclourà una xerrada amb membres del quartet, en què contextualitzarem les obres que s’escoltaran, i es faran uns assajos oberts als alumnes perquè puguin veure i experimentar com funciona des de dins un grup com el quartet de corda; això serà uns dies abans.
-En aquests dos anys de residència, amb dos concerts per any, ¿hi ha prevista alguna estrena o la interpretació d’alguna obra especial?
-De moment no hi ha prevista cap estrena, però d’obres especials, unes quantes. Per exemple, a la tardor farem La mort i la donzella de Schubert, obra que finalment presentarem en públic després de deu anys de debat intern per incloure-la al nostre repertori.
-Com veu la vida musical clàssica a Vila-seca?
-Vila-seca és una població en què ja des dels anys vuitanta hi ha hagut una implicació increïble per potenciar la vida musical dels infants i joves. Té un dels tres conservatoris més importants de Catalunya i possiblement l’auditori amb millor acústica del país, on es realitzen enregistraments d’envergadura internacional. També, la creació del Cor Sant Esteve i l’Orquestra de Cambra, actualment Orquestra de l’AJC, són referents a la comarca i coneguts arreu, i també ha estat testimoni de la creació de quartets amb alumnes del centre, com el Gerhard o el Versus. Compositors de referència han sortit de Vila-seca, com Joan Magrané, deixeble de Ramon Humet, també professor del centre. Creiem que l’Auditori de Vila-seca és un lloc de pelegrinatge per a molts músics professionals i estudiants que participen en projectes de la Fundació o el Conservatori. L’esforç que fa una població com Vila-seca per continuar programant qualitat al seu auditori és un regal i una mostra de la preocupació per la cultura i l’educació dels seus conciutadans. Un exemple de voluntat per cuidar no només la imatge externa sinó també la imatge interna de la ciutat.
La presentació d’aquesta residència va tenir lloc el 19 de febrer passat a l’Auditori Josep Carreras amb la presència dels membres de l’Alart Quartet: Josep Colomé, Josep M. Ferrando i Miquel Córdoba; Josep M. Pujals i Vallvé, president de la Fundació Auditori Josep Carreras, i Josep F. Solórzano, programador de l’Auditori Josep Carreras. Josep M. Pujals i Vallvé, va comentar que “la compensació d’aquesta estada serà mútua per al quartet i l’Auditori, ja que poder-los tenir aquí és un goig”. El concert següent ja formarà part de la propera temporada de tardor de l’Auditori Josep Carreras.