Per Josep Pasqual
Recentment s’ha presentat a la Sala Tete Montoliu de l’Auditori de Barcelona el programa de la seva primera temporada de cobla. La presentació va ser a càrrec d’Oriol Pérez Treviño, director general de L’Auditori, que va estar acompanyat de Lluís Puig, director del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana (Generalitat de Catalunya), i de Rut Martínez, coordinadora d’aquesta temporada de concerts. També va comptar amb la intervenció de Roger Mas, cantautor protagonista d’una de les propostes, que va oferir un tast musical acompanyat per la Cobla Sant Jordi.
La temporada s’inscriu en L’Auditori:Moderna, com a resultat d’evolució del que durant els tres anys anteriors s’havia anomenat Cicle de Cobla. Els trets principals d’aquesta conversió són l’increment del nombre de propostes concertístiques, l’obertura de l’espai a altres formacions instrumentals diferents de la Cobla Sant Jordi (promotora i coproductora del “cicle” iniciàtic) i l’espaiament dels concerts al llarg del calendari hàbil del curs musical, de manera que la cobla guanya en nombre de propostes, en regularitat presencial als escenaris i en diversitat de formacions i estils.
Del classicisme simfònic a les noves propostes per a cobla
La temporada s’iniciarà amb una revisió de l’àlbum Els nostres estàndards de Carme Canela i el Lluís Vidal Trio (7 d’octubre), que afegeixla Cobla Sant Jordi a aquesta proposta de relectura de les cançons populars catalanes des de l’òptica del jazz. El Memorial Joaquim Serra (20 de novembre) farà pujar la Cobla Mediterrània i la Cobla Sant Jordi a l’escenari de la Sala Oriol Martorell per oferir un programa entre la tradició en forma de sardana i les propostes més innovadores, faceta en què destacarà la primera audició de les obres generades per Tim Garland (arranjador i saxofonista britànic guanyador d’un Premi Grammy) i Francesc Rius (compositor tarragoní) a proposta de l’Agrupació Cultural Folklòrica Barcelona, impulsora d’aquest concert. Per finalitzar el 2011, la Cobla Principal de la Bisbal tornarà a la Sala Pau Casals (3 de desembre) amb un programa eclèctic titulat amb un definitori “100 x 100 Bisbal”.
Les propostes del 2012 començaran amb una de les propostes innovadores, a càrrec de la Cobla Catalana dels Sons Essencials (21 de gener), en què destaca la presència del tenorista Jordi Molina i la direcció de Marcel Casellas. La proposta estrella de l’any serà a càrrec del guitarrista Niño Josele i la Cobla Sant Jordi (9 de febrer), que revisarà temes dels àlbums Paz i Española (finalista en la darrera edició dels Premis Grammy Llatins), entre els quals els clàssics del pianista Bill Evans. La temporada, la tancarà la proposta de Roger Mas amb la Cobla Sant Jordi (24 de març), concert que s’emmarcarà també en el Festival Barnasants i amb el qual el cantautor vol evidenciar la ductilitat del so de la cobla.
Moderna, simfònica, tradicional, cambra, contemporània…
La coordinadora de la temporada, Rut Martínez, va destacar que la concreció de les propostes obeeix a la voluntat d’arribar a nous públics “per mostrar i demostrar que la cobla està més viva que mai” tot i mantenint un espai natural per a propostes de caire més tradicional amb la forma musical sardana com a base. Per la seva banda, Lluís Puig, va manifestar que tot i que la cobla no parava d’afegir noves cares a la seva estilística, “la temporada de cobla s’emmarca en L’Auditori:Moderna perquè ho hem demanat”, cosa que remarca la voluntat de la temporada d’oferir una nova imatge de la cobla a la societat posant la mirada en el futur, però sense perdre de vista l’origen, “fent sonar les coses no pas com sonaven al XIX sinó com han de sonar en el XXI”. Per acabar, Oriol Pérez Treviño, que va manifestar que aquesta era la seva primera acció pública un cop nomenat director general de l’Auditori de Barcelona, va destacar que justament aquest caràcter transversal de la cobla ha de permetre abordar en un futur altres projectes d’índole diferent, en què l’OBC pot ser un punt de contacte.
El pressupost inicial d’aquesta primera temporada de cobla de L’Auditori arriba als 72.000 euros, aportats majoritàriament per l’Obra Social “la Caixa”, l’Auditori de Barcelona i el taquillatge. Per la seva banda, la majoria dels artistes participants n’han assumit una part del risc financer, cosa que els converteix en promotors directes de la temporada.