La nova temporada de L’Auditori suposa l’inici d’un nou projecte artístic que es desenvoluparà al llarg de les tres properes temporades, amb el concepte creació com a punt de partida. La temporada 2020-21 comprèn 210 produccions i reivindica el paper de la dona, inclou dos nous festivals i presenta un nou cor, una nova plataforma digital i un segell discogràfic propi. Per si tot això no és possible a causa de les restriccions sanitàries, hi ha a punt una programació alternativa en streaming.
L’Auditori de Barcelona inicia una nova etapa amb una programació en forma de trilogia concebuda a partir d’un relat artístic que, per primera vegada, uneix totes les programacions de la casa i s’inspira en un cicle vital de tres fases, representat per un procés de gènesi (temporada 2020-21: creació), desenvolupament (temporada 2021-22: amor-odi) i final (temporada 2022-23: mort o retorn).
Vuit directores convidades per a l’OBC
Amb un gran nombre de figures internacionals i una programació ambiciosa, l’OBC fa una aposta important pel talent femení en l’àmbit de la direcció i ha convidat Marta Gardolińska, Zoi Tsokanou, Giedrė Šlekytė, Ruth Reinhardt, Anja Bihlmaier, Elim Chan, Shiyeon Sung i Lawrence Equilbey. A més de Kazushi Ono com a director titular i Jan Willem de Vriend com a principal director convidat, també dirigiran l’OBC Nuno Coelho, Matthias Pintscher, Ludovic Morlot, Nacho de Paz, Duncan Ward, Francesc Prat, Josep Caballé Domènech i Vassily Petrenko, entre d’altres.
Pel que fa al repertori, s’han programat obres que revisiten els mites fundacionals de l’origen o la gènesi, com l’oratori La Creació de Haydn, Així parlà Zaratustra i Metamorphosen d’Strauss, In seven days de Thomas Adès –un dels compositors convidats de la temporada–, Popol Vuh d’Alberto Ginastera, l’estrena del poema simfònic “En el temple i el cec de naixement” de l’òpera Jesús de Natzaret de Josep Soler, Lontano de György Ligeti, la Simfonia Turangalila de Messiaen –que inaugurarà la temporada–, la Simfonia Tità de Mahler, la Sisena Simfonia de Sibelius i Fidelio de Beethoven.
També s’inclouen obres d’autors que s’han inspirat en obres preexistents per crear-ne de noves. Serà el cas de Luciano Berio amb Rendering, recomposició dels esborranys de la Desena Simfonia de Franz Schubert; de Paul Hindemith, que revisita Carl Maria von Weber a les seves Metamorfosis simfòniques; de Thomas Adès, Richard Strauss i Maurice Ravel, que rellegeixen François Couperin, i de Robert Gerhard, que s’endinsa en el cançoner popular català. Aquest serà, també, el punt de partida dels dos encàrrecs a les compositores Raquel García-Tomás i Cassandra Miller –l’altra compositora convidada de la temporada.
En l’apartat de solistes cal destacar el debut del Quartet Casals com a quartet solista concertant amb l’orquestra, a més dels pianistes Pierre-Laurent Aimard, Katia Buniatishvili i Josep Colom, les sopranos Iréne Theorin, Dorothea Röschmann i Núria Rial, el baríton Ian Bostridge, els violinistes Viktoria Mullova, Pinchas Zukerman i Leticia Moreno, el viola Antoine Tamestit, els violoncel·listes Narek Hakhnazaryan i Sol Gabetta i el flautista Emmanuel Pahud.
L’OBC amplia el nombre de programes, que passen de 24 a 26, i farà quatre concerts extraordinaris per apropar l’orquestra a tota la ciutadania, així com dues produccions de música de cinema: Up i el clàssic de Francis Ford Coppola The godfather. A tot plegat, cal sumar-hi el cicle Orquestres Internacionals, coproduït amb Ibercamera i BCN Clàssics.
Recuperació de patrimoni musical català
L’obra de Robert Gerhard, del qual es commemora el cinquantè aniversari de la mort i el cent vint-i-cinquè del naixement, tindrà un lloc destacat. També s’han programat 58 obres entre Joan Cererols, Ferran Sor, Carles Baguer, Joan Manén, Gaspar Cassadó, Juli Garreta, Ricard Lamote de Grignon i Eduard Toldrà.
El projecte patrimonial també aposta per la promoció de béns culturals actuals, ja sigui a partir de la interpretació d’autors de trajectòria consolidada o a través de 36 encàrrecs específics: des de Jordi Cervelló, Albert Sardà o Josep Maria Guix fins a Raquel García-Tomás, Núria Giménez Comas o Miquel Oliu. I com a part del centenari de l’Orquestra Pau Casals, l’OBC farà una gira pel territori amb músiques interpretades per la històrica formació.
Els nous projectes
La temporada 2020-21 començarà amb la primera Biennal Internacional de Quartets de Barcelona, co-comissariada pel Quartet Casals. Una trobada de quatre dies amb concerts, classes magistrals i xerrades i amb la participació dels quartets Novus, Artemis o Diotima, entre d’altres.
Una altra novetat d’aquesta temporada és el naixement del Festival Mozart Nits d’Estiu, que recupera l’esperit del que ja va existir, amb el mateix nom, anys enrere. Amb l’OBC, el Festival explorarà l’obra del compositor de Salzburg i d’altres amb tres joves solistes –Veronika Eberle, Andreas Ottensamner i Albert Cano Smit–, i les batutes expertes en la interpretació amb criteris històrics de Laurence Equilbey, Jonathan Cohen i Andrea Marcon.
Finalment, es presentarà el Cor de l’Auditori de Barcelona, formació professional dirigida per Xavier Pastrana, que participarà en quatre concerts durant la temporada –amb l’OBC i la Missa en Do menor de Mozart, La Creació de Haydn i La pesta de Gerhard i un programa a cappella que rememorarà el catorzè International Society for Contemporary Music Festival que es va celebrar a Barcelona l’any 1936.
Les altres temporades
La Banda Municipal de Barcelona farà diverses estrenes absolutes i abordarà una activitat multidisciplinària combinada amb altres manifestacions artístiques, com el teatre, la poesia, els titelles o l’audiovisual. Dins del projecte Retrat d’Artista, es convidarà el mestre suís Franco Cesarini, mentre que entre els solistes convidats hi haurà Ignasi Cambra, el Kebyart Ensemble i María Hinojosa.
La temporada d’Antiga inclourà El So Original, cicle que des de fa diverses temporades encapçala Jordi Savall, propostes conjuntes amb el festival Bachcelona, la visita de Musiciens du Louvre amb la soprano Emoke Barath i les músiques de Charpentier, Monteverdi, Bach i Händel, mentre que el Festival Llums d’Antiga s’endinsarà en l’univers creatiu femení i oferirà la Missa de Barcelona per l’Ensemble Gilles Binchois i un programa dedicat a mestres de l’Escolania de Montserrat, de Cererols a Ferrer.
Pel que fa a la temporada de Música de Cambra, portarà el Hagen Quartett en el seu quarantè aniversari, així com una varietat de formats des de la fusió de piano i metall amb Marina Hervàs i Mireia Farrés, les Variacions Diabelli de Beethoven amb Daniel Barenboim o La bella molinera de Schubert a càrrec d’Andrè Schuen i Daniel Heide, a més dels seus Quartets i del Nocturn per a trio amb piano. En format de trio de violí, violoncel i piano intervindran el Trio Fortuny i el Z.E.N Trio amb l’estrena nacional de Phantasmagoria de Bent Sørensen. També es podran sentir, entre altres propostes, tres ballets de Robert Gerhard, a càrrec dels pianistes Jordi Masó i Miquel Villalba, i les cançons d’un Juli Garreta poètic i intimista amb el tenor Roger Padullés i Josep Surinyac al piano.
Nova creació i música moderna
El cicle Sampler Sèries explorarà la possibilitat de la creació ex nihilo en un recorregut ambiciós des de Mikrophonie de Karlheinz Stockhausen fins a John Luther Adams i els giradiscos d’Otomo Yoshihide i Philip Jeck. Alguns dels moments destacats del cicle La fragmentació i reconfiguració d’elements de la música de Cassandra Miller, la sèrie Monadologie de Bernhard Lang i el joc amb l’atzar i la indeterminació d’Alfredo Costa Monteiro a In order to avoid disorder. També s’inclourà música des del free jazz a la manipulació electrònica.
Les Jazz Sessions donaran pas a les Sessions, que amplien l’espectre. Així, hi intervindran la polifacètica cantant, compositora i intèrpret Joana Gomila, amb el seu darrer treball, Paradís; el grup MAP –Marco Mezquida, Ernesto Aurignac i Ramon Prats– al costat de la Banda Municipal de Barcelona; Lluc Casares o Alba Molina, amb Para Lole y Manuel, una revisió del llegat imprescindible dels seus progenitors. I també músics locals de jazz, com la nova formació Barcelona Art Orchestra, Los Aurora amb el seu darrer disc, la Big Band de l’ESMUC i l’ESMUC Jazz Project.
El cicle de músiques modernes Sit Back convidarà diferents artistes a presentar projectes ideats expressament per a l’acústica de L’Auditori, com el cantautor Nico Roig, la cantautora australiana Courtney Barnett, Lina i Raül Refree, Baiuca, Enric Montefusco i convidats, el duet panmusical Za! i el duet revolucionari de transfolk Tarta Relena.
Finalment, la temporada Escenes convida les creadores Alba Pujol, Tanit Plana i Marina Herlop a emprendre expedicions textuals, musicals i fins i tot fotogràfiques per descobrir altres universos artístics.
Vint anys del Projecte Educatiu
El Projecte Educatiu de L’Auditori commemora el vintè aniversari amb la incorporació de masterclasses per a estudiants de música; la participació al Màster d’Interpretació de l’ESMUC –que inclourà pràctiques orquestrals amb l’OBC– i el reforç dels vincles amb l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB a través del projecte pioner Els compositors entren a l’aula.
Creixeran i s’ampliaran les xerrades divulgatives d’abans dels concerts i integrarà Et Toca a Tu –amb l’objectiu de portar la música als centres penitenciaris– i Canta Gran, que promou l’envelliment actiu a través del cant.
Per la seva banda, seguirà la temporada de concerts La Música del Museu, al Museu de la Música, i també la col·laboració amb la Fundació La Fontana per descobrir un altre espai de sonoritats llunyanes i d’esperits encarnats en instruments amb l’exposició “Música i natura a l’illa de Nova Guinea”. L’exposició de l’any al Museu serà “Orquestra Pau Casals. 100 anys”, que mostrarà l’acció estètica i social que va representar l’orquestra i l’Associació Obrera de Concerts ara fa un segle.
L’Auditori després de la COVID-19
Si no fos possible començar la temporada al setembre, L’Auditori ha preparat un projecte artístic alternatiu per oferir en streaming música simfònica, antiga, cambra, jazz, pop i noves músiques.
A partir de la tardor l’Auditori Digital (auditoridigital.cat) publicarà els àlbums digitals enregistrats pel nou segell de L’Auditori. També s’hi podran veure concerts en streaming i sota demanda, ja que es preveu l’enregistrament d’unes quaranta produccions.
Per tal de seguir acostant-se al públic jove, aquest any continua la Tarifa Plana -25 (per a menors de 25 anys, amb un cost de 50 euros), a la qual s’afegeix la Tarifa Plana -35 (per a menors de 35 anys i amb un cost de 85 euros).
Els abonaments ja es poden renovar i reservar-ne de nous, però noes cobraran fins al setembre. Encara no es posaran a la venda ni els abonaments a la carta, ni les tarifes planes joves ni les entrades soltes.
Finalment, L’Auditori també estrena nou logotip i nova imatge, de l’estudi creatiu Make it Gas, per acompanyar aquest nou projecte artístic. Un dels principals canvis és la incorporació de la paraula Barcelona al logotip de la institució, que s’inclou dins d’una estratègia de reposicionament tant local com internacional.