Dissabte que ve, 16 de maig, tindrà lloc a l’Auditori de Barcelona (19.30 h, Sala 2) la interpretació de la Sanctus Missae de Josep Vila i Casañas.
El Cor de Cambra Lieder Càmera, de Sabadell, fa 25 anys. El seu so càlid i expressiu, propi i característic va ser una de les prioritats del treball del seu fundador, Josep Vila i Casañas, l’any 1990, i ha continuat essent així amb els seus successors Xavier Pastrana i Elisenda Carrasco, l’actual directora titular. Des de la temporada 2012-13 Lieder Càmera és cor adscrit de L’Auditori i l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).
RMC: Els concerts del 25è aniversari van començar aquest diumenge passat, 10 de maig, a Sabadell, amb l’estrena de la versió completa de la Sanctus Missae de Josep Vila i Casañas. Quines característiques presenta aquesta missa quant a estil i dificultat?
E.C.: És tot un repte afrontar aquesta missa: a doble cor, amb solistes i a cappella. Quant a estil, evidentment, recorda tot el llenguatge ja conegut d’en Josep Vila, però m’atreviria a dir que “la forma”, la gran forma és el que marca una gran diferència amb les seves obres anteriors. La dimensió profunda que ja conté en si tot el text d’una missa, Josep Vila l’ha sabut acompanyar i conduir perfectament durant tota l’obra. Grans línies expressives, contrarestades amb fugats o passatges ben rítmics… Tot un món, la Sanctus Missae.
RMC: Fa un any que va assumir la direcció del Cor Lieder Càmera. Com en valora aquest primer any?
E.C.: El valoro molt positiu i amb moltes ganes de continuar per poder tenir una perspectiva pel que suposa un cor com Lieder Càmera. Espero il·lusionada la temporada que ve per poder fer el treball musical del cor, com també el coneixement dels cantants, humanament i musicalment. D’aquesta manera contribuiré a l’engranatge perquè Lieder Càmera camini, com fins ara, amb peu ferm.
RMC: Quins són els projectes que més l’han engrescat?
E.C.: De tots els projectes, el que potser m’ha motivat més ha estat la preparació de la Passió segons sant Mateu que vam fer al març en la programació d’Ibercamera Girona. És una obra que em fascina i a la qual tinc un gran respecte. Aquest treball m’ha permès aprofundir en l’obra una vegada més, a part naturalment del gaudi del concert amb el gran director Karl-Friedrich Beringer, amb qui vam connectar des del primer moment i vam poder fer un treball molt intens.
RMC: La col·laboració amb l’OBC, sens dubte, ha de ser un repte constant, però deixa temps per fer projectes en solitari?
E.C.: A Lieder Càmera, la col·laboració amb l’OBC la vivim com un privilegi excepcional, com també els projectes que tenim amb l’Orquestra Simfònica del Vallès o l’Orquestra Barroca Catalana. Tenim la sort que aquestes formacions compten molt amb nosaltres i això ens satisfà enormement. És responsabilitat meva com a directora buscar aquests espais per fer el treball, podríem dir-ne “intern” o de treball del propi cor; i una mostra n’és el concert que ara farem: “Música sacra del segle XXI”, un programa amb obres a cappella, i, com a centre, la Sanctus Missae d’en Josep Vila.
RMC: Aquest estiu feu un concert al Festival Pau Casals del Vendrell, on torneu a interpretar la Missa de Vila i Casañas i un repertori a cappella amb obres contemporànies de temàtica religiosa. ¿Hi ha una manera diferent d’acostar-se a l’element espiritual o transcendent en la música contemporània respecte de com es feia en l’època, per exemple, de la polifonia?
E.C.: Jo crec que la manera d’acostar-s’hi és la mateixa, perquè l’ésser humà, per sort nostra, en la part més profunda de l’ànima no ha canviat. Canvia la manera d’expressar-ho, però no la manera amb què ens acostem a la dimensió espiritual. Els llenguatges són, però, diversos, contraposats i volgudament cercats, perquè el públic pugui gaudir d’estils ben diferents.
RMC: Quins altres projectes teniu per a la nova temporada 2015-16?
E.C.: La temporada que ve se’ns presenta realment variada i amb projectes molt motivadors! A banda de la col·laboració amb l’OBC, participarem en el projecte de la Integral de les Cantates de Bach que fa poc que s’ha iniciat. Tenim, a més, un projecte molt especial amb la Cobla Simfònica de Catalunya, a Sabadell, que és la nostra ciutat! I a principi de juny, un gran repte: l’Orquestra Nacional de Lilla ens ha convidat a fer la Missa Solemnis de Beethoven! I hi ha un parell de sorpreses més, que guardarem per més endavant!
La Sanctus Missae de Josep Vila i Casañas ja es va interpretar a Sabadell el diumenge 10 de maig, a la parròquia de la Puríssima. Aquest dissabte, 16 de maig, s’oferirà a l’Auditori de Barcelona (19.30 h, Sala 2); el divendres 12 de juny, a l’església de Santa Magdalena d’Esplugues de Llobregat (21 h), i el dijous 23 de juliol a l’Auditori Pau Casals del Vendrell (22 h) en el marc del 35è Festival Internacional de Música Pau Casals.