L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) inicia una nova gira per Europa –després d’11 anys de l’anterior– amb el cartell de “sold out” (tot venut) en pràcticament tots els auditoris i sales de concerts on actuarà.
L’OBC farà una gira de vuit concerts per sis ciutats d’Àustria, Eslovènia i Croàcia entre el 20 de febrer i el 2 de març de 2013. Sota la direcció del seu titular, Pablo González, i amb el guitarrista de flamenc Juan Manuel Cañizares, actuaran en tres sessions a la Festspielhaus de Salzburg i oferiran un concert a la Brucknerhaus de Linz, Konzerthaus de Viena, Union Hall de Maribor (Eslovènia), Congress Center de Villach (Àustria) i Lisinski Hall de Zagreb (Croàcia).
Les obres que interpretaran al llarg de la gira són un equilibri entre el repertori que vol promoure l’orquestra (repertori català i versions d’obres clàssiques del repertori internacional) i el que els promotors dels concerts demanen per convidar-los. L’OBC interpretarà dues obres de repertori català (Catalonia d’Isaac Albéniz i Albada, interludi i dansa de Robert Gerhard) i inclourà el Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo (amb Cañizares com a solista), un clàssic del repertori hispànic que tots els promotors demanen, com va especificar el titular de l’OBC, Pablo González. Els diversos programes inclouen també les Danzas fantásticas de Joaquín Turina, la suite Ma mère l’Oye i el Bolero de Maurice Ravel, el Prélude a l’après-midi d’un faune de Claude Debussy, la Simfonia en Re menor de César Franck i la Simfonia núm. 5 de Piotr Ílitx Txaikovski, una gran simfonia que totes les grans orquestres internacionals han tocat almenys un cop a Viena.
Una part del repertori es posarà a punt en el concert que l’OBC interpretarà en la seva temporada a l’Auditori de Barcelona aquest cap de setmana, que inclou Catalonia d’Albéniz, les Danzas fantásticas de Turina i la Simfonia núm. 5 de Txaikovski.
Amb aquesta gira, l’OBC farà per primera vegada el que es coneix com la “ruta simfònica” que duen a terme totes les orquestres importants a nivell internacional: tocar a sales del cor de la música clàssica, com són la Festspielhaus de Salzburg o la Konzerthaus de Viena. El director de L’Auditori, Joaquim Garrigosa, es va mostrar satisfet perquè la gira és important per a l’orquestra, però també per a Catalunya, ja que l’OBC és ambaixadora de la cultura catalana a nivell internacional, un fet que va corroborar Àlex Susanna, director de l’Institut Ramon Llull, que col·labora en el projecte finançant-ne una part. François Bou va referir-se al fet que aquesta temporada i la vinent es comencen a assolir els objectius que es va marcar quan va assumir la gerència de l’orquestra: la projecció artística de l’orquestra amb l’arribada de nous intèrprets de nivell, la projecció virtual de l’orquestra (Medici TV va registrar més de 200.000 visites en l’oratori Jeanne d’Arc de Honegger) i la seva projecció física amb la gira europea, en la qual han estat treballant al llarg de tres anys. S’està treballant igualment perquè la gira no quedi com un fet excepcional d’aquesta temporada; en aquest sentit, per a les properes temporades es vol que l’OBC faci una gira pels principals festivals d’estiu internacionals, i també es vol assolir una relació fixa amb les ciutats del sud de França, com Tolosa de Llenguadoc, Montpeller, Perpinyà i Lió.
Aquesta gira que, en paraules de Pablo González, “arriba en el moment òptim de qualitat de l’orquestra” i “farà créixer encara més el seu nivell perquè afegeix un grau de motivació que no tenen els concerts locals”; el pressupost global és de 300.000 euros, 200.000 coberts amb els caixets. Els altres 100.000 seran assumits pel pressupost de l’orquestra i l’ajuda de l’Institut Ramon Llull.