La iniciativa de promoció de la nova creació entorn del món líric Òpera de Butxaca i Nova Creació (OBNC), que gaudia d’una important tradició a Barcelona des del 1993, reneix aquesta temporada amb una nova fórmula però el mateix esperit. Després de l’èxit del Simposi Internacional d’Òpera i Llibret (2011), l’OBNC –i CITART, Centre d’Iniciatives del Teatre i les Arts SL, que està al darrere del projecte– torna a reprendre l’activitat programadora a partir de la temporada 2012-13. “A l’hora de plantejar aquesta època, vam decidir que no era possible aquest renaixement amb el mateix format, amb tantes produccions, i hem passat a aquesta formula de cicle. Ens plantegem una feina continuada que ens permeti presentar espectacles lírics de petits formats de qualitat. En l’etapa anterior, Òpera de Butxaca podia acollir moltes produccions i ara, per la situació econòmica, hem perdut el caràcter una mica suïcida que a vegades ens permetia un programa de set o vuit espectacles; ara tenim molt més espai temporal per anar pas a pas”, va declarar Marc Rosich, director artístic de l’OBNC en la presentació de la nova etapa.
D’aquesta manera es dóna continuïtat a la feina desenvolupada pel Festival d’Òpera de Butxaca i Nova Creació entre el 1993 i el 2007 i que els darrers anys ha fomentat sobretot la presència dels creadors d’òpera catalans en el panorama internacional. “L’antic Festival d’Òpera de Butxaca i Nova Creació basava el seu programa en una oferta d’espectacles lírics concentrada en el temps que tenia lloc en diferents espais per tota la ciutat. Creiem que per a la nova etapa ens cal fer el contrari, concentrar una part important de la nostra activitat en un espai de referència i fer una oferta més dilatada en el temps, que es vagi desgranant al llarg de la temporada, i així fer que el Festival sigui més visible en tant que generarà activitat d’una manera més periòdica”, asseguren els directors del Festival, Marc Rosich i Dietrich Grosse. Aquest espai de referència és La Seca-Espai Brossa, projecte que lidera Hermann Bonnín, on s’ha formalitzat l’estada de residència artística de l’OBNC i que els propers dies acollirà els dos primers projectes d’aquesta nova època, Java Suite i Lost Circles.
El nou OBNC té com a objectiu el foment de tres tipus de projectes: obres de compositors vius nacionals, que s’exhibeixen o es coprodueixen amb altres ens lírics de l’Estat i amb un altre ens líric de l’estranger; obres de petit format amb artistes catalans, i obres de petit format internacionals d’interès especial. Per això l’OBNC treballa buscant complicitats amb agents externs que li permetin garantir que els espectacles que presenti siguin coproduccions que puguin ser exhibides en un mínim circuit. De moment, aquesta relació ha estat possible amb dues institucions fortes: d’una banda, el compromís amb el Theater Basel de Suïssa, amb el qual s’ha establert una relació estable d’intercanvi durant els anys 2012-2015; d’una altra, l’Òpera de Butxaca compta amb la forta complicitat del Festival Internacional Castell de Peralada, el director del qual, Oriol Aguilà, assegura que “una de les primeres coses que vaig fer quan vaig arribar a la Direcció, va ser trucar a Dietrich Grosse, perquè penso que el que tocava era que Peralada s’unís a un projecte com aquest que a més ja portava una tradició i un prestigi. Nosaltres hi som com a iniciativa privada, en la promoció de la creació contemporània”. A més, Aguilà va aprofitar la presentació d’aquest nou OBNC per reflexionar sobre la nova situació del mecenatge cultural i la relació del sector privat amb la cultura: “La nova Llei de mecenatge hauria de tenir una especial sensibilitat cap a la nova creació, de més difícil ubicació i supervivència al món de la programació musical. Penso que si un projecte de nova creació intenta aportar alguna cosa, la llei ho hauria d’incentivar.”
Així, per a la primera edició del refundat OBNC es podrà veure a La Seca-Espai Brossa el programa d’intercanvi amb Basilea amb les òperes Java Suite, tercera òpera del compositor Agustí Charles i el llibretista Marc Rosich, amb direcció d’escena de Rita Cosentino i musical de Nacho de Paz, i Lost Circles, un projecte d’Aequatuor Ensemble que inclou dues òperes de petit format en alemany –Im Bau i Ana Andromeda, dels compositors suïssos Michel Roth i Alfred Zimmerlin, respectivament– amb direcció escènica de Georges Delnon. Java Suite es va estrenar el 14 d’agost de 2012 al Festival Castell de Peralada, a l’espai del Claustre del Carme, i ara es podrà veure els dies 29 i 30 de setembre a La Seca-Espai Brossa i al Theater Basel de Suïssa els dies 21 i 22 d’octubre. Lost Circles es va estrenar el passat 14 de setembre al prestigiós Festival de Lucerna i arribarà a Barcelona els dies 4 i 5 d’octubre i els dies 21 i 23 d’octubre es representarà al Theater Basel.
En aquest mateix marc de col·laboracions, amb vistes a l’any 2013 ja s’han iniciat converses amb diferents compositors, llibretistes i directors escènics i musicals per a la materialització de futures estrenes d’òpera de petit format. En aquest sentit, el primer pas és l’estrena de Dido & Aeneas de Henry Purcell en col·laboració amb el Cor Jove de l’Orfeó Català, que dirigeix Esteve Nabona, que es podrà veure en una nova versió representada al Palau de la Música Catalana, concretament al Petit Palau, els dies 26 i 27 de maig i que suposarà el debut dels joves cantaires en l’òpera escenificada. A més, un altre projecte per a aquesta temporada, del qual encara s’està aplegant l’equip artístic, és un espectacle de lied català escenificat, un projecte que va començar arran de l’encàrrec que l’any 2011 es va fer des de l’OBNC a dos compositors catalans, Albert Guinovart i Enric Palomar, estrenat al Liceu, i que pretén reunir peces breus per a veu i piano de diferents compositors catalans en un nou format de recital de caràcter més teatral. Per a més informació sobre els projectes i la compra d’entrades, es pot consultar el web de l’Òpera de Butxaca i Nova Creació: www.obnc.cat.