El Balthasar Neumann Chor i la seva Orquestra tornen aquests dies al Palau de la Música amb el seu director i fundador, Thomas Hengelbrock, en una nova col·laboració després del debut d’aquestes formacions a l’escenari modernista l’any 2014 i de posteriors visites els anys 2017, 2019 i 2022. Aquesta vegada, però, actuaran per primer cop amb l’Orfeó Català en dos concerts de repertori simfonicocoral romàntic dins del cicle Palau 100 i que es repetiran a Hamburg al cap de pocs dies.
De fet, la col·laboració amb grans directors i orquestres per establir noves relacions i sinergies és un dels objectius de l’Orfeó Català que l’ha dut a actuar a una quarantena de sales de concerts d’arreu del món la darrera dècada. Aquest projecte, doncs, culminarà els dies 17 i 18 de febrer a la ciutat alemanya on les formacions tenen la seva seu, amb els concerts que tindran lloc a la Laeiszhalle –Un rèquiem alemany de Brahms- i a l’Elbphilarmonie –Simfonia núm.2, “Lobgesang” de Mendelssohn-.
D’altra banda, des de l’arribada dels primers integrants del Balthasar Neumann Chor & Orquestra, dimarts d’aquesta setmana, fins al segon concert al Palau, el 14 de febrer, els membres d’ambdues formacions alemanyes participaran de la vida cultural, social i educativa de la ciutat amb una sèrie d’activitats programades, que combinaran amb sessions de treball i assaig exhaustiu conjunt amb l’Orfeó Català, d’acord amb la petició expressa del mateix Hengelbrock.
Aquestes activitats es concreten en tres concerts de cambra a la Fundació Kālida, per a pacients oncològics i les seves famílies; un taller amb el Cor Infantil i el Cor Jove de Palau Vincles, el projecte social del Palau que busca millorar la vida d’infants i joves en situació de vulnerabilitat a través del cant coral; i dos assajos oberts adreçats a col·lectius del Palau, els abonats i els socis, amb l’objectiu de fer-los partícips de l’experiència d’un assaig amb formacions d’aquest nivell.
Aquesta residència artística, doncs, busca generar impacte social al territori, una filosofia que caracteritza les formacions de Thomas Hengelbrock, que conceben les seves gires des de la sostenibilitat i amb voluntat de deixar un llegat en el teixit social i cultural del territori que perdura més enllà de les dates del concert. Tot plegat encaixa amb la voluntat de l’Orfeó Català i del Palau de la Música de ser motor de transformació social i posar la música a l’abast de totes les persones.
Imatge destacada: Thomas Hengelbrock. © Florence Grandidier.