Solistes internacionals com la soprano Ainhoa Arteta, la pianista Alice Sara Ott, el mandolinista Avi Avital o l’oboista Albrecht Mayer coincideixen amb les batutes amb més trajectòria del panorama català, com Salvador Mas, Edmon Colomer o Antoni Ros Marbà a la sisena temporada de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae al Palau de la Música Catalana.
Ja són sis temporades les que l’Orquestra Camera Musicae ofereix un cicle estable de concerts al Palau de la Música Catalana, i, des dels inicis fins ara, el seu creixement ha mostrat una progressió inalterable en diversos aspectes. D’una banda, ja fa dues temporades que l’orquestra celebra tots els concerts a la Sala de Concerts del Palau de la Música, gràcies al creixement de la temporada i, és clar, de públic. També des de fa dues temporades l’orquestra ofereix un abonament com a opció de compra i, dels sis concerts originals, ara ja n’ofereixen vuit, un dels quals per encàrrec del Palau de la Música Catalana. Cal tenir en compte que enguany, essent sens dubte el concert de més aforament de la història del cicle de Camera Musicae, el programa que incloïa el Concierto de Aranjuez i la Simfonia del Nou Món el gener passat va omplir el Palau amb 1.700 persones de públic. Tanmateix, la mitjana habitual és de 800-900 persones, una dada gens no menyspreable, ja que els organitzadors insisteixen que el seu objectiu no és omplir el Palau amb públic forà.
Passada ja la frontera del desè aniversari, l’Orquestra ha presentat un nou logotip i ha actualitzat el nom. Des d’ara la formació catalana suma l’apel·latiu Simfònica al seu nom, no perquè hagi crescut en dimensió, sinó per evitar la confusió a què la paraula Camera fa que alguns incorrin. El director artístic i musical, Tomàs Grau, incideix en el fet que l’Orquestra Simfònica Camera Musicae no ha estat mai una orquestra de cambra, però que s’han trobat amb més d’una ocasió que per Camera Musicae la gent entenia música de cambra en lloc del nom real: “habitació de música” a què al·ludeix, fent referència al gust per fer música en conjunt que té originalment aquesta formació de joves músics catalans.
Entre les principals novetats d’enguany, destaca la presentació del director català Salvador Mas com a director convidat durant tres anys. Amb una important trajectòria concertística i docent de caire internacional a les espatlles, Salvador Mas va referir-se en la presentació de la temporada al seu sentit de la responsabilitat envers els joves músics que avui dia acaben els estudis i va expressar la seva voluntat de “donar la mà” a tots aquests joves, tal com al seu dia ho van fer amb ell, com per exemple Frederic Mompou concedint-li una beca. En paraules de Salvador Mas, “la tradició no és adorar les cendres, és passar la torxa” i, per això, el director s’ha compromès a dirigir la formació durant tres anys amb dos programes per temporada.
En la línia proposada per Salvador Mas, és important recordar els orígens d’una formació eminentment privada i catalana, formada per músics joves del país, que tenen un perfil comú d’estudis superiors aquí i a l’estranger i que es troben amb dificultats per exercir professionalment la música. Junt amb ells, com diu el fundador, Tomàs Grau, també hi ha “persones clau amb molta experiència que ajuden a cohesionar el grup, perquè tenen un perfil de lideratge, de solistes”. La plantilla de l’orquestra és de 70-80 músics, en funció del programa que cal interpretar, i treballen per projectes, amb una o dues setmanes seguides de feina conjunta i amb una intenció clara de no caure en la rutina, i fugint del perfil d’orquestra funcionarial. Per això l’orquestra no fa més de cinquanta concerts l’any, entre la temporada al Palau de la Música, la temporada a Tarragona –amb nou concerts– i els concerts educatius al CaixaForum, a més dels concerts extraordinaris que reben com a encàrrec.
Amb un pressupost global de 700.000 euros (el 19% són ajuts públics, un 15% patrocini privat i més d’un 60% recursos propis: contractació, concerts familiars i taquilla), la temporada del Palau té un cost de 250.000-300.000 euros i enguany presenta set programes amb solistes de renom internacional, com la pianista Alice Sara Ott, el mandolinista Avi Avital, l’oboista Albrecht Mayer o la soprano Ainhoa Arteta.
Beethoven serà el fil conductor de la temporada i se n’interpretaran dues obertures (Egmont i Coriolà), tres simfonies (Segona, Tercera i Setena) i el Concert per a violí, amb la violinista Sayaka Shoji (guanyadora del primer premi del Concurs Paganini 1999) com a solista. Salvador Mas dirigirà la Simfonia núm. 3, “Heroica” en un concert (diumenge 4 de febrer de 2018), en què també participarà el violoncel·lista Lluís Claret –solista convidat–, tot interpretant el Concert per a violoncel i orquestra núm. 1 de Dmitri Xostakóvitx.
El concert inaugural (diumenge 1 d’octubre de 2017) tindrà com a protagonista la soprano basca Ainhoa Arteta, que interpretarà les Quatre darreres cançons de Richard Strauss i Morgen, també d’Strauss, en un programa que inclou així mateix la Simfonia núm. 2 de Robert Schumann, tot donant continuïtat a l’inici de la integral de simfonies del compositor alemany que es va iniciar la temporada passada amb la Tercera Simfonia.
La pianista alemanya-japonesa Alice Sara Ott interpretarà la magnífica Totentanz, fantasia per a piano i orquestra de Franz Liszt en el segon concert de la temporada (diumenge, 29 d’octubre de 2017), juntament amb Scheherezade de Rimski-Kórsakov i l’obertura Coriolà. El mandolinista israelià Avi Avital serà el solista del tercer concert (diumenge 26 de novembre de 2017), que tindrà com a concertino director Joel Bardolet. En una formació més reduïda, l’Orquestra Camera Musicae interpretarà “L’estiu” de Les quatre estacions de Vivaldi i els Concerts en La menor i Do major del compositor venecià, amb Avital a la mandolina. El prestigiós director català Antoni Ros Marbà celebrarà el seu vuitantè aniversari dirigint l’Orquestra Camera Musicae en un concert (diumenge 11 de març de 2018) molt significatiu, que inclou la suite de l’òpera Els mestres cantaires de Nuremberg de Richard Wagner, l’scherzo de La filla del marxant d’Eduard Toldrà i la Simfonia núm. 1 de Johannes Brahms.
La jove soprano tarragonina Sara Blanch serà la solista del concert número 7, el diumenge 22 d’abril de 2018, tot interpretant àries de concert i d’òperes de W. A. Mozart. El programa, que dirigirà Edmon Colomer, inclourà la Simfonia núm. 2 de Ludwig van Beethoven. El darrer concert del cicle, l’oferirà la formació amb l’oboista solista de la Filharmònica de Berlín, Albrecht Mayer, sota la direcció de Tomàs Grau. El diumenge 13 de maig de 2018 la formació interpretarà la Serenata per a cordes d’Edward Elgar, el Concert per a oboè de Ralph Vaughan Williams i la Simfonia núm. 7 de Ludwig van Beethoven.
La venda d’entrades i abonaments es fa a través de les taquilles del Palau de la Música Catalana i tenen un preu entre 24 i 45 euros en compra individual, mentre que en format abonament s’ofereixen descomptes del 35% sobre el preu total. El subscriptors de la «Revista Musical Catalana» també gaudeixen d’un descompte del 25% en la compra d’entrades individuals per aquest a cicle. Enguany els concerts tindran lloc en diumenge amb un nou horari: 17.30 h.