Hi intervindran, entre d’altres, Alexander Melnikov, Leticia Moreno, Salvador Mas, Rinaldo Alessandrini, Kian Soltani i Ainhoa Arteta.
La temporada 2018-19 de l’Orquestra Simfònica Camera Musicae (OCM) al Palau de la Música Catalana (la setena) constarà de 9 concerts i comptarà amb solistes i directors rellevants, tant nacionals com internacionals, com Alexander Melnikov, Leticia Moreno, Salvador Mas, Rinaldo Alessandrini, Kian Soltani o Ainhoa Arteta. També hi actuaran Sara Blanch, Esther Yoo i Seong-Jin Cho. La voluntat de l’OCM és oferir un “equilibri entre artistes internacionals reconeguts i artistes emergents del país”, diu Tomàs Grau, director titular i artístic de l’orquestra, aspecte que resulta ser “molt bo per als músics, que els fa ser millors músics”. Així, juntament amb el lema “Tot un univers sonor per explorar” i amb un disseny gràfic nou –i amb la col·laboració de Sofía Martínez Villar com a autora dels textos del llibre de temporada–, l’OCM fa “un nou salt endavant” per situar-se com una orquestra de qualitat a l’Estat espanyol i en un futur a Europa. L’OCM també consolida el seu espai al Palau de la Música, els diumenges a les 17.30 h.
Obrirà la temporada (14/10/2018) un programa íntegrament rus, dirigit per Grau, en què el pianista Alexander Melnikov interpretarà el Concert per a piano i orquestra núm. 2 de Rachmàninov, seguit pels Quadres d’una exposició de Mussorgski, obra que l’OCM abordarà per primera vegada. La violinista Leticia Moreno serà la solista del segon concert (25/11/2018), en què interpretarà les Cuatro estaciones porteñas de Piazzolla –obra que Moreno ha enregistrat amb Deutsche Grammophon–; dirigit també per Grau, el concert inclourà la suite del ballet Estancia de Ginastera i L’ocell de foc d’Stravinsky, dos compositors molt lligats a Piazzolla.
Ja el 2019, l’OCM oferirà (20/01/2019) la cantata escènica més coneguda del repertori, Carmina Burana de Carl Orff. Amb cor i director a hores d’ara per determinar, hi intervindrà el planter complet de músics de l’orquestra i tres solistes vocals del país: la soprano Sara Blanch, el contratenor Flavio Ferri-Benedetti (establert a Castelló i que debutarà a l’escenari del Palau de la Música) i el baríton Toni Marsol. El proper concert (10/02/2019) serà dirigit per Salvador Mas, principal director convidat de l’OCM, amb un programa escollit per ell mateix, centrat en la Viena del segle XIX (ciutat estretament vinculada a Mas), que comprendrà la Simfonia núm. 8, “Inacabada” de Schubert, Die Libelle de Josef Strauss i la Simfonia núm. 2 de Brahms. Per la seva banda, la jove violinista Esther Yoo, que amb 16 anys va aconseguir el tercer premi al Concurs Internacional de Violí Jean Sibelius el 2010 (essent la intèrpret més jove guardonada en la història del Concurs), debutarà a Barcelona amb l’OCM per interpretar el Concert per a violí i orquestra de Sibelius, sota la batuta de Tomàs Grau (24/02/2019). Completarà el programa la Simfonia núm. 8 de Dvořák.
L’italià Rinaldo Alessandrini dirigirà un programa de to festiu (17/03/2019), també a proposta pròpia, amb l’obertura Zur Namensfeier de Beethoven, un peça que havia de servir per celebrar l’onomàstica de l’emperador Francesc I l’any 1814, i la Música per als reials focs artificials de Händel. Completarà el programa la Simfonia núm. 1 de Beethoven; l’OCM està oferint la integral de les Simfonies de Beethoven al llarg de cinc temporades, així com les de Schumann. L’OCM recuperarà el concert amb la soprano Ainhoa Arteta (28/04/2019) cancel·lat la temporada actual en coincidir amb la jornada electoral del dia 1 d’octubre passat. Dirigit per Grau, s’hi oferirà el mateix programa, l’Obertura Egmont de Beethoven, els Vier letze Lieder de Richard Strauss i la Simfonia núm. 2 de Schumann.
Ja a la recta final de la temporada, l’OCM, dirigida per Grau, comptarà amb el violoncel·lista Kian Soltani (12/05/2019), primer violoncel de la West-Eastern Divan Orchestra, que debutarà al Palau com a solista amb les Variacions sobre un tema rococó de Txaikovski, obra entorn de la qual s’articularà la resta del programa, amb les Variacions sobre un tema de Haydn de Brahms i les Variacions Enigma d’Elgar. Finalment, novament sota la batuta de Tomàs Grau, l’OCM tancarà la temporada (09/06/2019) amb el debut a Barcelona del jove pianista Seong-Jin Cho, guanyador del Concurs Internacional de Piano Frédéric Chopin el 2015 (amb 21 anys), que interpretarà el Concert per a violí i orquestra núm. 2 de Chopin. Completarà el programa la Cinquena Simfonia de Beethoven.
Amb preus populars (de 50 a 18 euros) i quatre modalitats d’abonaments diferents i descomptes especials per a joves, la temporada global de l’orquestra té un pressupost d’1.050.000 euros, el 65% dels quals prové de recursos propis, el 19% d’ajuts públics i el 16% de patrocinis privats. L’OCM encararà una temporada marcada per la consolidació com a formació orquestral, amb un discurs artístic centrat a conrear i ampliar el gran repertori de concerts per a orquestra de violí, violoncel i piano. La formació, amb un públic fidel i en augment, també ofereix temporada estable a Tarragona (on té la seu), actua regularment a altres ciutats catalanes i espanyoles i és previst que iniciï una gira per l’Estat. “La internacionalització de l’orquestra serà el pas següent”, afirma Tomàs Grau. També és previst, a la tardor, que l’OCM presenti la seva pròpia fundació.