Subscriu-te
,

Més de 500 cantants participen en el Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas aquest gener

Christina Scheppelmann, Miquel Lerín i Grace Bumbry, ahir en la roda de premsa. © Antoni Bofill
Christina Scheppelmann, Miquel Lerín i Grace Bumbry, ahir en la roda de premsa. © Antoni Bofill

El Gran Teatre del Liceu n’acull aquesta setmana la 54a edició, que esdevé més internacional que mai.

Aquest cap de setmana, del 20 al 22 de gener, el Gran Teatre del Liceu acollirà la 54a edició del Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas, en què participaran 511 cantants de 62 països, que han passat proves eliminatòries a Londres, Nova York, París, Milà, Berlín, Pequín, Los Angeles, Moscou i Madrid. Entre els 511 participants, hi ha 216 sopranos, 62 mezzosopranos, 1 contralt, 100 tenors, 9 contratenors, 84 barítons, 23 baixos i 16 baixos barítons. Dels 62 països, en destaquen Corea, amb 148 cantants, i Rússia, amb 50; Espanya és el tercer país i hi aporta un total de 48 cantants, dels quals 11 són catalans. Segueixen la Xina, amb 36 participants; Alemanya, amb 25, i els Estats Units, amb 24 participants.

Els dies 11, 12 i 13 de gener van tenir lloc les audicions preliminars al Conservatori Superior de Música del Liceu, i els dies 15 i 16 es va fer la segona prova eliminatòria. La prova semifinal va ser ahir, dia 17, mentre que avui dimecres, dia 18, continua. La prova final serà aquest divendres, dia 20 (15 h), al Gran Teatre del Liceu. A darrera hora de la tarda el jurat farà públic el veredicte. S’atorgaran sis premis oficials, tres premis especials i quatre premis extraordinaris, per un valor de més de 97.000 euros, als quals cal afegir borses d’estudi i contractes per als premiats i finalistes. El Concurs Viñas té com a patrocinador principal el Grup Puig.

Ahir dimarts, dia 17, es va oferir la roda de premsa, amb la presència Miquel Lerín, director del Concurs; Christina Scheppelmann, presidenta del jurat i directora artística del Liceu, i la mezzosoprano Grace Bumbry, membre destacada del jurat que dissabte, dia 21 (Foyer del Liceu, 18.30 h), oferirà una conferència en el marc de l’activitat Una tarda amb.

Imatge dels guanyadors del Concurs de 2016. © Antoni Bofill
Imatge dels guanyadors del Concurs de 2016. © Antoni Bofill

Miquel Lerín va destacar que més de 50 concursants han superat les proves preliminars a altres països i que el Bolxoi passarà de col·laborar cada dos anys a fer-ho anualment. El director del Concurs també va destacar l’increment del patrocini privat els darrers anys, així com l’increment de premis en forma de borses d’estudis, amb la finalitat “de potenciar més l’estudi, la personalitat i l’excel·lència del cant”. Per la seva banda, Christina Scheppelmann va posar en relleu la composició del jurat d’enguany, “molt potent”, amb cantants internacionals, com Jaume Aragall, Grace Bumbry i Makvala Kasrashvili, i amb “representants de teatres de primera categoria, amb criteris estrictes per tenir guanyadors de qualitat, buscant l’excel·lència”, com Toni Gradsack, Peter Matio Katona, Joan Matabosch, Leonore Rosenberg, Guillermo Scarabino, Christoph Seuferle, Ilias Tzempetonidis, Vivana Barrios, Julia Lagahuzère i Daniele Borniquez.

Durant la roda de premsa, Grace Bumbry va recalcar que en el cantant la veu és el més important, ja que té la impressió que avui dia es dóna més importància a altres aspectes, tot i que no creu que “els gustos del públic hagin canviat, sinó que ha canviat el que se li ofereix”. “La veu, la seva personalitat, és el més emocionant i el que arriba primer al públic, cantant o parlant; és el que comunica i arriba al cor”, diu la mezzosoprano. Bumbry creu que avui dia els cantants estan menys preparats i insisteix que s’ha de treballar molt dur i dedicar moltes hores al dia per arribar a l’excel·lència “en qualsevol cosa”. “Amb la veu s’han de transmetre emocions, expressions, s’ha d’interpretar i donar la importància de les paraules”. Miquel Lerín va recordar els cursos d’interpretació musical que tenien lloc abans i després del Concurs a l’època en què Maria Vilardell, la seva mare, era la directora del Concurs, amb l’objectiu “de formar gent jove que pugui cantar en el futur en un teatre d’òpera”. En aquest sentit, Lerín va expressar la voluntat de recuperar aquesta formació “amb la implicació del Liceu”. Scheppelmann, per a qui “el Viñas és un concurs de referència entre els concursos internacionals”, va confirmar que la relació del Liceu amb el Concurs “és i serà molt estreta” i que existeix un projecte, “a llarg termini”, de crear un estudi d’òpera com en alguns teatres americans. Es tracta d’una residència per a joves cantants, amb els estudis acabats, en què se’ls proporciona formació i experiència reals amb petits papers. La directora artística del Liceu va recordar, però, que el Liceu contracta habitualment joves cantants espanyols i catalans per a petits papers i per a segons repartiments.

Un instant del pregó a càrrec del director general del Liceu, Roger Guasch, el 14 de gener en l’acte inaugural del Concurs al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona. © www.facebook.com/liceu
Un instant del pregó a càrrec del director general del Liceu, Roger Guasch, el 14 de gener en l’acte inaugural del Concurs al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona. © www.facebook.com/liceu

La inauguració del Concurs va tenir lloc al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona dissabte passat, 14 de gener (19 h), amb un pregó a càrrec del director general del Liceu, Roger Guasch. A continuació es va oferir un recital a càrrec de la soprano Eva-Maria Westbroek, acompanyada al piano per Ricardo Estrada, amb obres de Granados, Barber, Cilea, Puccini i Wagner. Com a cloenda del Concurs, el Concert Final serà diumenge que ve, dia 22 (18 h), al Liceu, en el qual els guanyadors que interpretaran diverses peces acompanyades per l’Orquestra Simfònica del Liceu, dirigida per Daniel Gil de Tejada.

Col·laboren en el Concurs com a coorganitzadors, el Bolxoi Teatre de Rússia (Moscou), Metropolitan Opera (Nova York), Centre Nacional de les Arts Escèniques de la Xina (Pequín), Opéra National (París), Royal Opera House Covent Garden (Londres), Teatro alla Scala (Milà), Teatro Real (Madrid); i també com a col·laboradors, els teatres Deutsche Oper (Berlín), Los Angeles Opera, San Francisco Opera i Staatsoper im Schillertheater (Berlín).

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter