Amb el títol de “Les mil i una nits de músiques” s’ha presentat el I Festival de Música Antiga de Poblet, que tindrà lloc entre el 15 i 17 d’agost al Reial Monestir de Santa Maria de Poblet, amb Jordi Savall com a director artístic i principal músic convidat, juntament amb les seves formacions: La Capella Reial de Catalunya –que enguany celebra els 25 anys–, Le Concert des Nations i Hespèrion XXI.
El nou festival vol fusionar art, espiritualitat i paisatge en una proposta que pren com a model el festival que Jordi Savall organitza i dirigeix a l’abadia de Fontfroide (França) i que vol compensar la balança de festivals d’estiu que omplen la Costa Brava, com a proposta autòctona de la província de Tarragona.
És, també, una proposta que suma defensa de patrimoni en el sentit més ampli, com va afirmar el conseller de Cultura Ferran Mascarell en la roda de premsa de presentació del Festival, perquè: “El patrimoni és tan important conservar-lo, com donar-hi vida” i, per tant, aquest festival vol posar a l’abast de tothom tant la possibilitat d’escoltar música antiga acompanyats d’un dels músics catalans més internacionals, com també fer-ho en un marc inigualable, que no acostuma a estar a l’abast del gran públic en esdeveniments com aquest, i com sí que ho han fet i ho fan espais també emblemàtics com el monestir de Sant Pere de Rodes o el de Santes Creus, i com convindria fer-ho també en espais inigualables com la cartoixa de Santa Maria d’Escaladei al Priorat o el Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona “de les monges” a la comarca de l’Urgell. Cal remarcar també que el Reial Monestir de Poblet és Patrimoni Mundial declarat per la UNESCO el 1991, mentre que Jordi Savall és Artista per a la Pau del programa Ambaixadors de Bona Voluntat de la UNESCO des del 2008.
El pare abat de Poblet, Josep Alegre, va iniciar la presentació del nou festival tot evocant-ne el títol: “Les mil i una nits de músiques”, per desitjar-li el millor en el futur, ja que es tracta d’un festival amb vocació de continuïtat, fins i tot més enllà de la figura de Jordi Savall, com ell mateix va voler aclarir. Tanmateix, en aquesta primera edició –i en el futur immediat– la programació està centrada en la figura de Jordi Savall i les seves formacions, atès que Poblet servirà de plataforma per presentar les seves noves produccions.
El prior, Lluc Torcal, va detallar que el Festival disposa de 100.000 euros de pressupost, aportats en gran part (60%) per patrocinis i aportacions privades (Fundació Lluís Carulla, Obra Social “la Caixa”, el diari «Ara», Codorniu, etc.), mentre que la Generalitat de Catalunya només hi presta “suport tècnic”, però no pas aportació monetària. L’altre 40% del pressupost està previst que es recuperi amb els ingressos de taquilla. Està previst també que si hi ha superàvit els ingressos es destinin a la manutenció i restauració del mateix monestir. El pare prior va explicar també els emplaçaments escollits per als diversos concerts del Festival: l’esplanada de davant de la façana principal de l’església (que té prevista un aforament de 1.500 persones), on tindrà lloc el primer dels concerts el 15 d’agost, dia de la Mare de Déu d’Agost; el claustre, amb capacitat per a unes 400 persones, i l’església, amb capacitat aproximada per a 500 persones. Aquesta primera edició consta només de tres concerts, per qüestió de “prudència”, tal com va voler aclarir Jordi Savall, però és possible que se n’ampliïn les dimensions un cop s’hagi comprovat la demanda.
En aquesta primera edició –en memòria de Montserrat Figueras– s’oferiran tres concerts de característiques distintes. Darrere l’epígraf “Somni d’una nit d’estiu”, Jordi Savall i l’orquestra Le Concert des Nations oferiran un concert sobre músiques vinculades a la poesia de William Shakespeare de dos compositors barrocs anglesos del segle XVII: Mathiew Locke (Music for The Tempest) i Henry Purcell (The Fairy Queen). La particularitat del concert és que, alternant-se amb la música, els actors Josep Maria Pou i Sílvia Bel recitaran els fragments de textos de Shakespeare sobre temàtica musical que el compositor romàntic alemany Robert Schumann es va dedicar a seleccionar personalment.
El segon concert (16 d’agost) té com a epígraf “Somnis i planys: la somniadora” (Rêves et plainte: la rêveuse) i concerta obres escrites per a viola de gamba de compositors francesos del segle XVII com Monsieur de Sainte-Colombe o Marin Marais. Un concert que distribueix les peces segons les variades situacions/emocions que susciten i/o evoquen: Invocation (Invocació), Les regrets (Els penediments), Les goûts étrangers (Els gustos estrangers), La rêveuse (La somniadora), Les voix humaines (Les veus humanes).
El tercer i darrer concert es presenta com a “Nits de pelegrinatge i d’exili” i aplega els cantants de La Capella Reial de Catalunya –amb cinc cantants, alguns fidels a la formació des de fa 25 anys– i el grup instrumental Hespèrion XXI, amb músics de diferents cultures orientals, junt amb Jordi Savall, per interpretar un repertori musical que inclou les Cantigas de Santa María i el Llibre vermell de Montserrat.