Subscriu-te

Nou cicle de concerts a l’Ateneu Barcelonès: Residents 2012-2013

Teatre Instrumental

L’Ateneu Barcelonès acaba de presentar un nou cicle de concerts a la seva seu, al carrer de la Canuda de Barcelona. Un nou cicle de concerts de programació pròpia amb el qual reprèn la vocació d’incidir en la ciutadania també en l’aspecte musical. Els concerts, amb preus assequibles i descomptes per als socis de l’Ateneu Barcelonès, tindran lloc a les diverses dependències de la seu, que servirà també de residència a les formacions, en qualitat d’espai d’assaig.

Tal com va explicar en la presentació el director artístic, Bernat Dedéu, en la llarga història de l’Ateneu Barcelonès figuren il·lustres socis vinculats a la música o amants d’aquesta art, com el compositor Josep Rodoreda (vicesecretari en el mandat 1890-91) o Eduard Toldrà (vocal de la Junta en el període 1960-71); Josep Letamendi (metge i pensador i un dels primers introductors de Wagner a Catalunya) en va ser president (1869-70) i el músic noucentista Jaume Pahissa va ser un dels membres més insignes de la penya Lyon d’Or, que va derivar posteriorment en la tertúlia Borralleras de l’Ateneu. A més, l’Ateneu Barcelonès ha acollit importants esdeveniments musicals, com l’actuació de l’Orfeó Català (l’any 1895) amb un monogràfic d’Edvard Grieg –un dels referents del nacionalisme europeu– el mateix any que Àngel Guimerà va pronunciar el discurs inaugural de l’Ateneu per primer cop en català. O el debut d’Eduard Toldrà l’any 1912 interpretant la Sonata a Kreutzer de Beethoven, o les actuacions de grans pianistes com Joaquim Malats, Enric Granados o Isaac Albéniz. O la visita d’Igor Stravinsky a l’Ateneu, en la qual va descobrir el so de la cobla tot escoltant la sardana Juny de Juli Garreta.

El cicle Residents 2012-2013 vol recuperar aquesta connexió entre l’Ateneu i la vida musical catalana amb la voluntat expressa d’“oferir una nova perspectiva de la música feta a casa nostra i amb la màxima voluntat d’incidència en la vida cultural barcelonina”. El cicle aplega vuit formacions i artistes catalans, de característiques i estils ben diferents, que oferiran un ampli ventall musical amb un gruix de 3 a 5 concerts per formació, fins a arribar als 40 concerts.

Cor La Xantria

Les formacions participants són l’Alart Quartet (quartet de corda), el Crossinglines Ensemble (especialistes en música contemporània), el Teatre Instrumental (orquestra amb instruments antics), el Conjunt XXI (orquestra de cambra), el Cor La Xantria, la violinista Anna Urpina, el duo de guitarres Tàpies-Dordal i el baríton Lluís Sintes.

El cicle va tenir una prèvia amb el concert de l’Ensemble Crossinglines Ensemble, que dirigeix Luis Codera Puzo, el passat 26 d’octubre, en el qual va interpretar obres de Magnus Lindberg, Luciano Berio, Salvatore Sciarrino i Joan Magrané. En els tres concerts que completen la seva residència, entre el 24 de febrer i el 26 de juliol, l’Ensemble ha programat obres de Lachenmann, Reich i Feldman, entre d’altres. L’Alart Quartet farà un total de cinc concerts entre el 4 de desembre i el 4 de juny, amb obres del gran repertori com l’Oración del torero de Joaquín Turina, Les set últimes paraules de Nostre Senyor Jesucrist a la creu de F. J. Haydn o una selecció de L’art de la fuga de Bach i d’altres menys habituals, com Dream de John Cage o quartets de Gaspar Cassadó i Pau Casals. El Teatre Instrumental, dirigit pel clarinetista de música històrica Lorenzo Coppola, té com a característica principal la programació i interpretació de repertori clàssic (Haydn i Mozart, principalment), amb un format original, en què destaca el diàleg i la proximitat amb el públic i en què la dimensió teatral de la música també pren molt de relleu. Els seus cinc concerts tindran lloc entre el 25 de novembre i el 26 de juliol. El Conjunt XXI, dirigit per Marius McGuinness, farà tres concerts, amb obres principalment de finals del segle XIX i principis del XX d’autors com Debussy, Ravel i Mahler.

El baríton Lluís Sintes

El cor La Xantria, que dirigeix Pere Lluís Biosca, dedicarà els seus tres concerts a la música del segle XVI i XVII, principalment, amb un programa en què interpretaran el Cant de la Sibil·la (amb Jordi Domènech com a solista), un altre dedicat a Henry Purcell i un de dedicat al patrimoni musical català antic, amb obres de Joan Pau Pujol, Joan Cererols, Francesc Valls i Tomàs Milans, en tres concerts que tindran lloc entre el 21 de desembre i el juliol de 2013. Per la seva banda, la violinista Anna Urpina oferirà tres concerts, al llarg dels quals interpretarà obres del gran repertori per a violí com Tzigane de Ravel, la Sonata a Kreutzer de Beethoven i una de les sonates d’Ysaÿe, a més dels Sis sonets per a violí i piano d’Eduard Toldrà. El duo Tàpies-Dordal de guitarres oferirà dos recitals, el 19 de gener i el 22 de juny, amb repertori variat de la literatura guitarrística, entre d’altres de compositors com Ferran Sor o Miquel Llobet. Per acabar, el baríton menorquí Lluís Sintes oferirà tres recitals amb acompanyament de piano, entre gener i maig, amb programes en què farà un recorregut pel repertori català per a veu i piano tant del segle XIX i principis del XX (Morera, Lamote de Grignon, Toldrà, Vives, etc.), com contemporani (Jesús Rodríguez Picó, Josep Pascual, Carles Gumí i Salvador Brotons, entre d’altres), a més d’un repàs per la literatura per a teatre musical català (òpera, sarsuela i teatre líric), que inclou àries de Morera, Manén, Martínez Valls, Mercadal, Parera Fons, entre d’altres.

Per poder tirar endavant un projecte d’aquestes característiques en les circumstàncies actuals, els músics i les formacions que figuren en aquesta programació diversa, eclèctica i poc habitual no cobraran un caixet fix, sinó que dependrà de la recaptació de la taquilla. Tots els ingressos recollits aniran a parar, doncs, a mans dels artistes. L’Ateneu Barcelonès aporta les sales i la infraestructura per a la preparació i el desenvolupament dels concerts. La programació sencera del cicle es pot consultar al web de l’Ateneu Barcelonès i les entrades tindran un preu entre 5 i 10 euros.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter