Per Pere Andreu Jariod
Des d’aquest mes de novembre, la ciutat de Barcelona disposa de dues rutes musicals que se sumen a l’amplíssima oferta turística que ofereix la capital catalana. Els impulsors de la iniciativa són María José Anglés i Pepe Reche, responsables de l’empresa de divulgació MUSICoLòGICS. Aquestes primeres rutes musicals a peu, que es fan pel centre de Barcelona i a les quals amb tota probabilitat s’afegiran d’altres en un futur, estan dedicades a dos temes estretament vinculats a la ciutat de Barcelona. D’una banda, una ruta sobre Wagner, que recorre els espais més emblemàtics que denoten l’empremta que el wagnerisme ha deixat a Barcelona des del segle XIX. I també una ruta sobre el baró de Maldà, que recorre la Barcelona de final del segle XVIII i començament del segle XIX, i que tan detalladament va recopilar Rafael d’Amat i de Cortada, en el seu dietari Calaix de sastre.
La ruta Wagner 2013: la Barcelona wagneriana anticipa la celebració del segon centenari del naixement de Richard Wagner que tindrà lloc l’any que ve. De fet, és una de les activitats que s’han organitzat des de diverses institucions i que s’agrupen al web www.bicentenari.cat, coordinat per l’Associació Amics del Liceu. La ruta wagneriana ens descobrirà quina ha estat la influència del compositor alemany sobre la ciutat de Barcelona. Quan va ser el primer cop que va sonar Wagner a Barcelona, quina va ser la primera òpera sencera de Wagner que es va poder veure i on es va fer, on es reunien els grups cada cop més nombrosos d’afeccionats wagnerians o de quina manera es va anar introduint el públic barceloní en el coneixement de les obres wagnerianes; són només algunes de les preguntes que troben resposta en aquesta ruta.
L’altra ruta, Una passejada per la Barcelona del baró de Maldà, ens endinsa en la societat barcelonina compresa entre els anys 1769 i 1816, l’època en què redacta una exhaustiva i voluminosa crònica en format de dietari. El que Rafael d’Amat i Cortada (ell mateix, músic afeccionat) escriu sobre la música del seu temps en el seu Calaix de sastre és el que dóna forma a aquest passeig musical que portarà a visitar els espais que la música ocupava en aquells temps: palaus, esglésies, teatres d’òpera i cases particulars. La Barcelona de compositors com Ferran Sor o Carles Baguer, on també s’escoltava la música dels Cimarosa o Pergolesi, i on Haydn era un dels autors més admirats i interpretats. I de tot això no només en gaudien els nobles i els militars, sinó també els artesans i els burgesos. Poder caminar pels mateixos carrers, com els músics de l’època, o anar a trobar els llocs on es feia música, converteix també el passeig en una experiència molt recomanable.
La durada de cadascuna de les rutes és d’aproximadament una hora i mitja. Els responsables de MUSICoLòGICS insisteixen que són obertes a tothom, especialment als interessats a conèixer millor Barcelona des d’un punt de vista musical i històric. No hi calen coneixements previs, només ganes d’aprendre i gaudir de la ciutat i dels seus espais, que acumulen dècades i dècades d’història.
MUSICoLòGICS és una empresa de divulgació musical de nova creació amb seu a Barcelona. El seu objectiu és apropar la música a tothom, fer-la viva, treure-la dels llibres i de les sales de concerts. Integra un equip amb experiència en els camps de la recerca, la divulgació, la docència i la interpretació.
Les rutes musicals tenen un preu de 10 euros, es fan els dissabtes al migdia, alternant les rutes cada setmana. També hi ha la possibilitat de concertar visites per a grups, en altres horaris a convenir. Els tiquets es poden comprar a través del web de MUSICoLòGICS www.musicologics.com.