Després de la bona resposta obtinguda el curs musical passat al Gran Teatre del Liceu, el Teatre consolida la proposta d’atenció a la música dels nostres dies amb una programació alternativa a la cartellera principal que enguany acollirà el Foyer els dies 9 i 23 de febrer, 13 d’abril i 1 de juny.
Off Liceu-Diàlegs Musicals acostarà les últimes creacions d’Oriol Cruixent, Pedro Pardo, Carles de Castellarnau, Osias Wilenski, Benet Casablancas, Antoni Ros Marbà, Núria Núñez, Martí Carreras, Carles Pedragosa, Tomás Peire, Núria Giménez i Arnau Tordera. Són dotze compositors que permetran descobrir, en quatre nits diferents, diversos estils i formats de la creació actual de compositors de distintes generacions i que donaran una visió de la realitat musical actual.
Off Liceu – Diàlegs Musicals consolida així una iniciativa que fa un pas més enllà del format de concert tradicional i facilita l’acostament entre els autors, els intèrprets i el públic, tot obrint un diàleg entre aquestes tres parts i normalitzant la presència de la música d’avui.
Els quatre concerts, que se celebraran els mesos de febrer, abril i juny, seran una oportunitat de luxe per conèixer les últimes creacions de compositors nacionals actuals. La selecció de les peces, que tenen la veu com a nexe comú, ha volgut reflectir diferents estils i creadors que s’acompanyaran de conjunts vocals i instrumentals, sempre en format de cambra, per tal de mostrar una visió polièdrica de la realitat musical actual. Un presentador s’encarregarà de conduir aquestes vetllades i situar el públic en context, així com generar un debat enriquidor que tregui profit de comptar amb els compositors a la sala.
La primera cita serà el 9 de febrer, a les 20 h, i tindrà com a protagonistes Oriol Cruixent (Barcelona), compositor, pianista i productor, que presentarà la peça Zeichen im Sand duo, op. 30, basada en un poema de l’austríac Georg Trakl que descriu de manera sublim l’escena d’un boig cometent suïcidi que comptarà amb el tenor Antoni Comas i la percussionista Núria Andorrà; Pedro Pardo (Lleida), que amb Cançons de Màrius Torres ret un homenatge al poeta lleidatà recorrent els seus estats emocionals més íntims amb la veu de la soprano Rocío Martínez i el quartet de l’Orquestra Victoria de los Ángeles; i Carlos de Castellarnau (Palafrugell), que amb el contratenor Oriol Rosés i els clarinetistes Manuel Martínez Mínguez i Javier Vilaplana explora sobre la fatídica vida amorosa del trobador occità Raimon de Miraval i la teoria del desig mimètic del René Girard en una obra de nova creació. La presentació i dinamització del diàleg serà a càrrec d’Anna Pérez Pagès, periodista i directora del programa Àrtic de Betevé.
El 23 de febrer s’obrirà una línia a part en la programació, amb tres noms molt lligats al Liceu i que presentaran per primer cop junts els seus treballs. El primer serà un vell conegut de la casa, Osias Wilenski (Buenos Aires), que fou mestre substitut al Liceu i que ara torna per presentar un cicle de cançons per a tenor i piano basat en els poemes i cartes de Luis de Carvajal, místic del segle XVI. El relleu l’agafarà un altre compositor força connectat al Liceu –del qual s’estrenarà la seva òpera el 2019– com és Benet Casablancas (Sabadell), que comptarà amb la soprano Rocío Martínez i la mezzosoprano Marisa Martins, acompanyades del piano de Jordi Torrent, per presentar Retablo sobre textos de Paul Klee, una selecció de poemes i aforismes del pintor, poeta i músic Paul Klee, procedents dels seus diaris i del llenç Einst dem Grau der Nacht enttaucht. La vetllada l’acabarà Antoni Ros Marbà (l’Hospitalet de Llobregat), que enguany celebra el seu vuitantè aniversari, amb una escena, interpretada amb veu i el piano Jordi Torrent, de la seva òpera Walter Benjamin, inspirada en el darrer viatge del pensador abans del seu suïcidi a Portbou. La presentació serà a càrrec de Pablo Meléndez-Haddad, periodista, crític musical i cap de redacció d’«Ópera Actual».
La tercera nit serà el 13 d’abril, en què s’estrenarà una obra de nova creació de la compositora Nuria Núñez (Jerez de la Frontera), que interpretaran el contratenor Jordi Domènech, l’acordionista Olga Morral i una guitarra elèctrica, i que prové del projecte d’òpera de cambra Sotto l’ombrello della fantasia, inspirada en el treball de l’escriptor, poeta, periodista i pedagog Gianni Rodari. La seguirà el concert del compositor Martí Carreras (Ametlla del Vallès), que avançarà una selecció d’àries de La Maternitat d’Elna, una òpera basada en l’exili i els refugiats que s’estrenarà el desembre del 2018, dirigida per Reverté. El conjunt que l’interpretarà estarà format per la soprano Laura Brasó, el violoncel·lista Alex Rodríguez Flaqué i el pianista Rodrigo de Vera. La vetllada la culminarà una obra de nova creació de Carles Pedragosa (Barcelona), marcada per la mescla d’estils i l’acostament a músiques populars o jazzístiques. La presentació serà a càrrec del periodista de TV3 Jofre Font.
La darrera nit de l’Off Liceu l’obrirà l’1 de juny Tomás Peire (Barcelona) amb la peça inèdita Hillary, un text de Jordi Pérez Solé i interpretació d’Elena Copons (soprano), Alex Rodríguez Flaqué (violoncel) i Lucas Peire (piano) que reflexiona sobre l’instant en què la candidata a la presidència pren consciència que ho ha perdut tot, contra pronòstic, i contra la pitjor opció possible. El relleu l’agafarà Núria Giménez (Barcelona) amb No more words, un projecte amb música electrònica i la veu de la soprano Elena Copons que aborda la sobrecàrrega informativa que pateix la societat actual, amb un espai sonor dens que deixa entreveure una veu que ens recita un text d’Allan Poe. La nit es clourà amb Arnau Tordera (Tona) i una nova creació propera a la música contemporània que es troba en plena gestació. La presentació serà a càrrec del periodista David Guzmán.
La segona edició de l’Off Liceu arriba després de l’èxit de resposta i assistència assolit l’any anterior: una nit amb sold out i les altres dues per sobre del 85% d’ocupació. Unes xifres que corroboren la necessitat de donar continuïtat a un projecte que ha nascut enguany amb la intenció de sacsejar i donar veu a la creació musical arribada d’arreu del país i amb un ampli ventall estilístic.