Els 30 anys de temporada musical d’iniciativa privada a Barcelona és prou temps per posar de manifest que sí que és possible programar concerts amb diners privats; això sí, si es fa amb un bon sistema, una bona gestió i un bon equip de treball. El Grup Ibercamera sap que aconseguir l’estabilitat no és fàcil i per això dedica una gran part dels esforços a cuidar no només la qualitat del que ofereixen –música en forma de concerts i artistes en forma de carreres internacionals–, sinó també a cuidar els altres protagonistes del seu grup: els clients, el públic.
Amb aquesta actitud i manera de treballar, l’any passat va celebrar el 30 aniversari del seu cicle estrella, el de Barcelona –hereu de l’històric Promúsica– i enguany presenta la nova temporada –que fa la número 31– amb una programació carregada de grans artistes –molts d’ells pianistes de trajectòria internacional indiscutible–, grans orquestres i un programa que s’adequa a allò que vol el públic. Amb tot, el cicle de Barcelona llueix orgullós la xifra rècord de 1.348 abonats en els diversos formats que ofereix: Cicle Auditori (amb l’Auditori de Barcelona com a coproductor), Cicle Orquestres (sis concerts a L’Auditori i un al Palau), Cicle Palau (cinc concerts al Palau) i Cicle Recitals (4 concerts de piano al Palau). Aquestes xifres d’abonats representen un 9,8% d’increment dels abonaments per a una temporada de concerts que va començar amb una minsa herència de 400 abonats quan va desaparèixer Promúsica ara fa 31 anys, i una renovació, doncs, constant dels abonats que, com explica Josep Maria Prat –ara president del Grup Camera–, són considerats els més joves a partir dels 40 anys, que és quan la gent comença a abonar-se a cicles de concerts.
Josep Maria Prats és, avui dia, president del Grup Camera, empresa que agrupa dues subempreses: la promotora de concerts que programa els cicles a Barcelona (ciutat degana), Girona, Madrid (La Filarmónica) i Vitòria, i l’Agència Camera –des de fa uns mesos dirigida per Víctor Medem–, que porta l’agenda artística a Espanya de músics com Maria João Pires –des de fa 30 anys–, Valeri Gergiev –des de fa 25 anys–, Zoltán Kocsis, Pinchas Zukermann o Emmanuel Krivine i que ha construït carreres com les d’Aleksei Volodin, Marie-Elisabeth Hecker, el Quartet Casals o el Cuarteto Quiroga, que ha redescobert artistes de qualitat indiscutible, com el pianista cubà Jorge Luis Prats, i que té actualment a la butxaca joves intèrprets als quals està donant suport amb força per ajudar-los en el seu desenvolupament artístic professional, com és el cas de la pianista Varvara –que debutarà al cicle Ibercamera la propera temporada–, o de Daniil Trifonov, revelació de l’any a nivell internacional, o també del director alemany Clemens Schuldt. Així mateix, i en ocasió del 30è aniversari, l’Agencia Camera va fundar l’Orquestra Da Camera, formada pels millors instrumentistes de l’Estat espanyol, formació que després del bateig al Palau l’any passat té prevista la continuïtat amb una mitjana de dos o tres projectes anuals. La iniciativa del Cor Ibercamera, format per veus seleccionades per Mireia Barrera, de moment no té continuïtat, si bé el planter vocal catalana ja és prou dens en formacions corals.
Aquesta propera temporada a Barcelona, el cicle de concerts a L’Auditori i el Palau de la Música Catalana programa sis concerts a L’Auditori i quatre al Palau, a més d’un concert extra, fora d’abonament, que tindrà lloc novament al Palau.
En total, set concerts amb orquestra i quatre recitals de piano completen una programació que acull grans formacions orquestrals, com l’Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca, Philharmonia Orchestra, Orquestra Simfònica de Berlín, Orquestra Nacional de França, Orquestra Simfònica de la Ràdio de Viena i Orquestra Simfònica de la Ràdio de Colònia. A més, Ibercamera col·labora amb el Gran Teatre del Liceu per presentar en versió de concert el Tristany i Isolda de Richard Wagner, amb l’Orquestra del Teatre Mariinski i el seu director, Valeri Gergiev. Entre els solistes cal destacar el retorn del pianista italià Maurizio Pollini, que no ofereix cap recital a Barcelona des del 2008, i altres grans noms, com els de Mitsuko Uchida, Maria João Pires, Paul Lewis, Martha Argerich o Ivo Pogorelich. Uchida, Pires, Pollini i Pogorelich es presentaran en recital, mentre que Paul Lewis ho farà junt amb l’Orquestra de la Ràdio Sueca i el seu titular Daniel Harding, amb el Concert núm. 3 de Beethoven, en un programa que inclou la Simfonia núm. 1, “Tità” de Mahler, i que suposa el concert inaugural de la temporada, el 23 d’octubre de 2014. Martha Argerich serà la solista del concert al Palau de la Música amb l’Orquestra Da Camera, en un programa amb el curiós Concert per a piano i trompeta de Xostakóvitx i la Simfonia núm. 4 de Beethoven. Un retorn sonat serà també el del personalíssim pianista Ivo Pogorelich, en un concert fora de l’abonament Ibercamera, però que promet –pel programa confegit–, amb obres de Liszt, Schumann, Stravinsky i Brahms.
En l’àmbit dels valors emergents, cal destacar la presentació a Barcelona en concert de Daniil Trifonov –primer haurà debutat a la ciutat en recital al Palau el novembre que ve, al cicle Palau 100 Piano–, els directors Clemens Schuldt i Cornelius Meister, i la pianista Varvara. Trifonov es presentarà amb el Concert per a piano i orquestra núm. 2 de Chopin, al costat de la Philharmonia Orchestra de Londres, dirigida per l’altre jove valor, Clemens Schuldt. Cornelius Meister –titular de l’Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca i la pianista russa Varvara– es presenten conjuntament amb un programa que inclou el Concert per a piano de Schumann i el poema simfònic d’Strauss Vida d’heroi.
Cal destacar el retorn del violinista Sergey Khachatryan amb el Concert per a violí de Brahms, acompanyat per la Simfònica de Berlín i direcció de Dmitri Kitajenko, i el de l’Orquestra Simfònica de la Ràdio de Colònia, sota la direcció de Jukka-Pekka Saraste, en un atractiu programa amb el Concert de violoncel de Dvořák –que interpretarà la veterana Natalia Gutman– i la Simfonia núm. 6, “Patètica” de Txaikovski, en el concert de clausura de la temporada, el 8 de juny de 2015.
Ibercamera manté els preus dels abonaments, que oscil·len entre 883 euros el més car i 71 euros el més barat, en funció de la modalitat d’abonament i la quantitat de concerts escollits. Els preus de les entrades comprenen des dels 132 als 18 euros, amb descomptes especials per als menors de 29 anys. A més, la temporada Ibercamera posa al servei dels joves un nombre determinat d’entrades per concert per contribuir a la difusió i l’afició musical, en col·laboració amb escoles i instituts.