El Palau de la Música aposta per la fidelització de grans artistes internacionals amb una temporada ambiciosa, plena de concerts i propostes artístiques úniques, algunes d’inèdites a la sala de concerts modernista. Noms com Daniel Barenboim, que inaugurarà la temporada del cicle Palau 100 el proper mes de juliol amb dos concerts amb l’Staatskapelle de Berlín –i amb la participació de l’Orfeó Català– o Gustavo Dudamel, que torna amb l’Orquesta Sinfónica Simón Bolívar de Veneçuela per oferir la Simfonia Turangalila de Messiaen, obra magna del compositor francès del segle XX, comencen a sonar habituals en una programació que inclou molts altres noms il·lustres: Jean-Guihen Queyras i Alexander Melnikov, Leonidas Kavakos, Vladimir Jurowski, Jean-Christophe Spinosi, Mitsuko Uchida, Semyon Bychkov, Javier Perianes, Evgeni Koroliov, Rudolf Buchbinder, Sir John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Anne-Sophie Mutter, Grigory Sokolov i algunes de les millors orquestres del món, com la Filharmònica de Viena i la Royal Concertgebouw –dues de les tres millors– o la London Philharmonic, entre d’altres, passaran pel Palau al llarg de la temporada 2015-16.
Altres protagonistes de renom són els artistes vinculats a les temporades del Palau de la Música Catalana en projectes de llarg recorregut. Així, Iván Fischer oferirà la Simfonia núm. 3 en Re menor de Gustav Mahler. El tenor anglès Mark Padmore oferirà aquesta temporada el cicle Schwanengesang (El cant del cigne) de Schubert i el pianista alemany András Schiff continuarà amb els recitals de les darreres sonates de Haydn, Beethoven, Mozart i Schubert. Benjamin Alard anirà desgranant la integral de l’obra per a teclat de J. S. Bach i, conjuntament amb L’Auditori, el Palau oferirà les cantates de Bach adequades al calendari litúrgic. S’hi afegeix en aquesta categoria el nom de William Christie i el seu grup Les Arts Florissants, que a partir de la propera temporada oferiran tres dels grans oratoris de tots els temps: la Missa en Si menor de J. S. Bach (16 de juny de 2016), El Messies de Händel (2016-17) i La Creació de Haydn (2017-18). René Jacobs, finalment, completarà la trilogia Da Ponte la temporada 2015-16 amb Così fan tutte de Mozart.
Les grans veus de la lírica també prenen protagonisme aquesta temporada, en què desfilaran estrelles com Cecilia Bartoli, Juan Diego Flórez, Anna Netrebko, Magdalena Kožená, Patricia Petibon, Rolando Villazón, Xavier Sabata o Jonas Kaufmann, ja sigui en el nou cicle específic de Grans Veus, ja sigui en la temporada de Palau 100.
No seran les úniques veus, el baríton Matthias Goerne oferirà la seva versió única i incomparable del cicle de Franz Schubert Winterreise (El viatge d’hivern) en el diàleg amb l’artista plàstic William Kentridge, que ja s’ha vist a ciutats com Ais de Provença, Hannover, Luxemburg o Lilla. Junt amb Kentridge, l’artista Jaume Plensa és l’altre artista plàstic convidat pel Palau aquesta temporada, als quals se’ls proposa una reflexió sobre els cànons i el valor del concepte “clàssic”. Plensa exposarà algunes de les seves escultures en el context de l’arquitectura modernista del Palau, en un retorn a Barcelona després de molts anys sense exposar-hi.
En la nova temporada, també d’acord amb L’Auditori, la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música presentarà un compositor convidat: Hèctor Parra, del qual s’oferirà una important visió general del seu catàleg, en els diversos formats i gèneres que ha explorat. Hèctor Parra (Barcelona, 1976) és un compositor vinculat a l’Orfeó Català en la seva primera joventut, com a cantaire del Cor Jove, i actualment resideix a París, des d’on desenvolupa una carrera internacional molt important i amb gran reconeixement. D’ell es podran sentir obres significatives, com la integral per a piano a càrrec del pianista José Menor, una selecció a càrrec de l’Ensemble Intercontemporain i l’estrena de l’obra Un secret, a càrrec del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana.
Gran repertori coral
La música coral també serà protagonista, amb la visita de cors de fama mundial, com el Tallis Scholars –amb un programa emblemàtic com és l’Officium Defunctorum de Tomás Luis de Victoria i la Missa Papae Marcelli de Palestrina–, l’Arnold Schoenberg Chor –amb obres del romanticisme alemany de Mendelssohn, Bruckner, Reger, Schubert i Brahms– o el compositor John Rutter, que dirigirà el Cor Jove i el Cor de Noies de l’Orfeó Català en la interpretació de dues obres seves: la Suite antique i el Magnificat, amb l’orquestra Camera Musicae. Altres concerts destacats del cicle són la participació de l’Orfeón Pamplonés en el concert del seu 150è aniversari; l’Orfeó Català amb la interpretació de la Petite Messe Solennelle de Rossini i el concert del seu 125è aniversari amb estrenes d’obres del seu director, Josep Vila i Casañas; el concert del cor de cambra femení Scherzo de Vila-seca que dirigeix Jordi Casas o el Cor de Cambra Anton Bruckner, que dirigeix Júlia Sesé, amb un programa dedicat íntegrament al compositor austríac. Un altre atractiu del cicle coral de l’Orfeó Català és el tradicional Concert de Sant Esteve i la recuperació de la Festa de la Música Coral, una festa en què s’estrenaran les obres guanyadores del I Concurs Internacional de Composició Coral “Festa de la Música Coral”, convocat per l’Orfeó Català, i els sisens Premis Internacionals Catalunya de Composició Coral, convocats per la FCEC.
El cicle Palau 100 Bach acollirà la Passió segons sant Mateu de Bach amb J. E. Gardiner i el seu Monteverdi Choir –d’acord amb la voluntat del Palau d’oferir cada temporada una versió de primera línia d’aquesta tradicional obra vinculada a la Setmana Santa–, una agrupació que ja la va interpretar un llunyà 1987 en una versió que va quedar per a la història recollida en un enregistrament videogràfic. La violinista Isabelle Faust interpretarà Sonates i Partites del geni de Leipzig en solitari, mentre que Evgeni Koroliov interpretarà L’art de la fuga després del seu èxit amb les Variacions Goldberg. A aquest cicle s’afegeix la versió de la Missa en Si menor de William Christie.
Joves talents i noms consagrats
El Palau de la Música Catalana continuarà acollint els cicles El Primer Palau, de suport als joves intèrprets –en la vintena edició–, el cicle Palau 100 Piano –amb convidats d’honor com Rudolf Buchbinder, Iván Martín, Grigory Sokolov, András Schiff i Benjamin Grosvenor, entre d’altres– i el cicle Palau 100 Cambra, amb col·laboracions excepcionals, com la del Cuarteto Quiroga i Javier Perianes, o el debut del jove violoncel·lista Pablo Ferrández, becat per la Fundació Pau Casals i un dels joves talents més prometedors del moment. En el cicle Intèrprets Catalans destaca la presència del grup BCN216, els pianistes Enrique Bagaría i Ignasi Cambra, el Trio Arriaga, la soprano Marta Mathéu i la mezzo Anna Alàs, entre d’altres, mentre que Tardes al Palau inclou la participació de formacions històriques, com la Banda Municipal de Música de Barcelona, la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona, La Locomotra Negra o el duo Nina & Albert Guinovart. La programació per a orgue inclou el concert de l’organista valencià Juan de la Rubia improvisant sobre la pel·lícula de F. W. Murnau, Nosferatu, mentre que, aprofitant l’expectació creada per l’estrena de la setena pel·lícula de la saga Star Wars, s’oferiran dues sessions amb l’Skywalker Philharmonic Orchestra –l’Orquestra Camera Musicae– i el Cor Jove de l’Orfeó Català, sota la direcció de Salvador Brotons, amb la interpretació de bandes sonores de John Williams. L’ONCA i la Simfònica del Vallès protagonitzen sengles temporades al Palau de la Música Catalana.
Dades de bonança
Amb la intenció de transformar el Palau de la Música Catalana en un centre cultural, i deixar de ser únicament una sala de concerts, i alhora aconseguir crear una tendència que el posicioni com a prioritat a l’hora d’escollir Barcelona com a destinació turística i cultural gràcies a la seva programació musical, la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música ofereix la temporada 2015-16 un total de 127 concerts (sense comptar els concerts escolars i familiars i els del cicle BandAutors), dels quals 36 són coproduccions. Aquestes xifres representen un increment del 17% respecte de la temporada actual. D’altra banda, el pressupost artístic de la temporada 2015-16 se situa en 3,2 milions d’euros, amb un augment del 28% respecte de la temporada 2014-15, que és de 2,5 milions d’euros. La previsió és que el 90% d’aquest pressupost el pagui el taquillatge dels mateixos concerts, tenint en compte que s’ha incrementat també de manera important el nombre de concerts. La propera temporada s’estrena un nou sistema de venda d’entrades que permetrà a l’espectador agilitzar-ne la compra; facilitats que s’afegeixen a les ja existents, com els abonaments flexibles o el seient lliure. Les entrades generals es posaran a la venda el 25 de maig, després de la renovació dels abonaments (24 de març) i la venda de nous abonaments (23 d’abril).