La Filharmònica de Berlín i l’Orfeó Català actuaran per primer cop junts l’1 de juliol en la inauguració de la temporada 2013-14 interpretant el Requiem de Fauré al Palau de la Música Catalana
La Fundació Orfeó Català-Palau de la Música iniciarà la seva temporada 2013-14 més d’hora que mai. Ho farà amb el ja anunciat concert previst per al dilluns 1 de juliol, en què per primer cop actuarà l’Orquestra Filharmònica de Berlín –sota la direcció del seu titular, Simon Rattle– junt amb l’Orfeó Català amb un programa que inclou el Requiem de Fauré i la Simfonia núm. 2 de Schumann. Una fita històrica que recorda la vinculació de la Berliner Philharmoniker amb el Palau de la Música des que el 1908 –tot just acabada d’inaugurar la sala modernista– va oferir-hi una sèrie de concerts simfònics sota la direcció del llavors titular Richard Strauss –de qui el 2014 es commemora el 150è aniversari del naixement–, el qual va aprofitar per presentar alguns dels seus poemes simfònics. Al febrer i dins el mateix cicle, la Filharmònica de Munic dirigida per Lorin Maazel interpretarà la seva gran Simfonia alpina. L’orquestra titular del Gran Teatre del Liceu, a més, interpretarà un bon nombre d’aquests poemes simfònics al llarg dels concerts que oferirà a la seu de l’Orfeó Català durant el segon cicle Liceu al Palau.
Aquestes connexions no són les úniques al llarg de la temporada i demostren la particular cura que s’ha posat a oferir una programació diversa i equilibrada i, sobretot, que compleixi els quatre objectius marcats per la institució: fer de cada concert un esdeveniment extraordinari (tant per la qualitat dels artistes i les obres escollides, com per la versió oferta); donar centralitat a la música coral (no hi ha cap altra sala europea que tingui un percentatge més elevat de música coral en la seva programació); defensar la música catalana, tant pel que fa a compositors (enguany el compositor convidat és Ramon Humet) com d’intèrprets i, en darrer lloc, adaptar-se a la situació econòmica actual no abaixant el pressupost ni el nombre de concerts, sinó millorant en eficiència i amb una més elevada previsió d’ingressos per taquilla.
D’esdeveniments extraordinaris, n’hi ha previstos uns quants aquesta temporada de 91 concerts, que inclou grans orquestres i solistes internacionals, però també fins a 56 concerts amb presència catalana (intèrprets o formacions), 26 obres d’autors catalans i 28 obres contemporànies. Una programació que té com a nucli central, novament, el cicle Palau 100, però que n’ha creat al seu voltant un de satèl·lit amb propostes d’elevada qualitat però amb preus i cost de producció més assequibles, que contribuiran a equilibrar els comptes de l’entitat. Aquesta“constel·lació Palau 100” –que és com també s’ha batejat el cicle– inclou diversos concerts de piano amb figures de carrera internacional però potser encara no prou coneguts aquí, com Evgeni Koriolov (que interpretarà les Variacions Goldberg de Bach) o Kristian Bezuidenhout (que inicia una col·laboració a llarg termini en què interpretarà la integral de Sonates de Mozart amb fortepiano). També apareixen en aquest cicle el pianista canari Iván Martín, la soprano catalana Núria Rial, Grigory Sokolov (l’habitual però sempre ben acollit pianista rus), Benjamin Alard (que prosseguirà amb el repte d’oferir la integral de l’obra per a teclat de J. S. Bach al clave, aquest cop amb el primer i segon llibre d’El clave ben temprat) i el Cor Jove de l’Orfeó Català junt amb el grup d’interpretació històrica Pygmalion, amb el qual oferirà el Te Deum de Charpentier. A aquesta programació, cal sumar-hi els cicles de l’Orquestra Simfònica del Vallès (10 concerts), l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (3 concerts), Tardes al Palau, el Cicle d’Orgue, el Primer Palau, Liceu al Palau, ECHO Rising Stars, Intèrprets Catalans (amb Jordi Camell, Albert Guinovart, Alba Ventura, Núria Rial i el Trio Kandinski), Palau 100 Cambra (hi destaca la presentació del Cuarteto Simón Bolívar o el recital de lieder de Werner Güra), el cicle Cor de Cambra del Palau i el de l’Orfeó Català, que portarà com a cors convidats el Cor Vivaldi, la Polifònica de Puig-reig i l’Eric Ericsons Kammarkör (un dels cors més prestigiosos a nivell internacional).
El cicle estrella, Palau 100, reprendrà –després del concert inaugural al juliol– l’activitat el 2 d’octubre amb el retorn en solitari de la pianista Khatia Buniatishivili, que ja oferí un recital amb gran èxit la temporada passada i que aquest cop interpretarà obres de Ravel i els Quadres d’una exposició de Mussorgski. Serà el retorn a Barcelona també, després d’anys d’absència en les programacions d’aquí, de Gidon Kremer (violí) i Martha Argerich (piano) en duo. L’oferta de petit format es completa amb l’actuació d’Stephen Kovacevich amb les tres darreres Sonates per a piano de Beethoven. Tornarà René Jacobs –després de l’èxit assolit amb l’extraordinària versió de La flauta màgica– per continuar amb la proposta a llarg termini de presentar les tres òperes de W. A. Mozart i L. Da Ponte que comença enguany amb Le nozze di Figaro. El Cor de Cambra del Palau serà, a més, el cor designat per interpretar les parts corals de les tres òperes que configuren el dit projecte, que es completarà en les dues properes temporades amb Don Giovanni i Così fan tutte. En l’àmbit de les grans orquestres, hi destaca la Filharmònica de Munic amb Lorin Maazel, la Royal Philharmonic Orchestra i Charles Dutoit, que interpretaran junt amb l’Orfeó Català i el Cor de Cambra el Gloria de Poulenc, la Simfònica de la Ràdio de Munic sota la direcció del vibrant director veneçolà Gustavo Dudamel –amb dues visions contrastades de la primavera: la Sisena de Beethoven i La consagració de la primavera d’Stravinsky– i la col·laboració de l’Orquesta Sinfónica de Navarra, sota la direcció d’Ernest Martínez Izquierdo, amb el Cor de Cambra per oferir les Vesperae solennes de confessore de Mozart. Concert en què també col·laborarà María Bayo interpretant els Chants d’Auvergne de J. Canteloube. El cicle es completa amb el recital de la soprano russa Anna Netrebko acompanyada de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu i tres propostes amb formacions de criteris històrics. D’una banda, el Monteverdi Choir i els English Baroque Soloists de John Eliot Gardiner interpretaran el Vespro della Beata Vergine de Monteverdi, en la gira del cinquantenari de la seva fundació, precisament amb aquesta obra, a Cambridge, l’any 1964. El Bach Collegium Japan de Maasaki Suzuki portarà la Passió segons sant Joan en una versió rigorosa i la Freiburger Barockorchester, dirigida pel granadí Pablo Heras-Casado –la batuta més internacional de la generació actual a l’Estat espanyol–, oferirà els tres concerts de Schumann amb tres grans solistes: Isabell Faust (violí), Jean-Guihen Queyras (violoncel), Alexander Melnikov (piano) i l’Orfeó Català, que interpretarà el Schiksalslied de Brahms.
Enguany, el compositor convidat de la temporada del Palau serà el barceloní Ramon Humet (1968). El compositor compondrà una obra expressament per al Concert de Sant Esteve de l’Orfeó Català (que el proper desembre celebrarà la seva edició número 100). A més, s’interpretaran diverses obres de la seva trajectòria compositiva, com fragments de la música de l’òpera-oratori Sky disc, que tindrà la seva presentació mundial a Halle aquest proper mes d’octubre, el cinquè quadern d’Escenes del bosc per a piano que presentarà a nivell estatal Alba Ventura, o Dextera Domini que interpretarà el Cor de Cambra del Palau.
La presència de les arts plàstiques tornarà a ser protagonista en la proposta artística de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música. Enguany seran tres les artistes amb què s’establirà un diàleg artístic emparat en el títol “Cartografia de la intimitat”: Louise Bourgeois, Eulàlia Valldosera i Pina Bausch. A través de la seva obra el Palau vol oferir al públic un viatge que revela el mapa íntim del procés de creació artística que parteix de les experiències de la vida i l’exaltació de les emocions més íntimes.
En termes econòmics, la temporada 2013-14, que consta de 91 concerts, presenta un pressupost d’1.920.000 euros, amb una variació mínima respecte del de la temporada actual, i amb una previsió d’ingressos de taquilla d’un 80% respecte del global del pressupost artístic. Està previst que la temporada 2012-13 tanqui amb una previsió de recuperació de caixet d’un 74%, respecte del 53% de temporades anteriors. Cal destacar que el preu de les entrades ha baixat un 13% respecte de la temporada 2012-13, perquè la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música preveu assumir l’impacte de l’increment de l’IVA del 8% al 21%. Així doncs, el preu de les entrades oscil·larà entre els 15 i els 200 euros, però mai sobrepassarà aquesta última xifra.