L’última temporada es va augmentar en més de 1.500 persones el nombre total d’assistents al cicle Simfònics al Palau.
Joan Pera i Roger Pera interpretaran respectivament Leopold Mozart i Wolfgang Amadeus Mozart, en el concert Papà Mozart, un assaig sobre la seva complicada relació, amb llibret de Sergi Belbel, direcció d’escena de Miquel Gorriz i música de W. A. Mozart.
El dissabte 22 de setembre començarà la 23a temporada del cicle Simfònics al Palau, que protagonitza l’Orquestra Simfònica del Vallès al Palau de la Música Catalana. Obrirà la temporada la immortal Simfonia núm. 9 de Beethoven.
El cicle, en coproducció amb la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, ha esdevingut un segell d’identitat: innovació, proximitat i qualitat són els seus valors i any rere any la programació aposta per apropar la clàssica a nous públics i innovar en formats escènics. L’última temporada es va augmentar en més de 1.500 persones el nombre total d’assistents; així, 18.492 persones van gaudir dels concerts de l’Orquestra Simfònica del Vallès a la sala modernista. La mitjana d’espectadors per concert va ser de 1.422, fet que significa un augment de 3 punts en l’ocupació mitjana, fins al 68%.
El músic alemany Johannes Brahms va escriure en certa ocasió: “Compondre música no és difícil: el veritablement complicat és deixar caure damunt la taula les notes que no s’han de fer servir”. En aquesta temporada, tal com explica el leitmotiv “Som clàssics, som moderns”, tindrem ocasió de gaudir de dotze excel·lents concerts més un d’extraordinari amb alguns dels més grans compositors de la història musical: de Beethoven a Chopin, de Dvořák a Bernstein, de Rossini a Offenbach, de Mozart a Fauré, de Herrmann a Williams, en un repertori que inclou simfonies, concerts, bandes sonores, danses, valsos, obertures i fins i tot dos rèquiems.
La Novena de Beethoven, inaugura la 23a temporada
La Novena de Beethoven (22/09/18) és un cant a la humanitat que la Simfònica té previst programar cada any fins al 2024 (any del bicentenari de l’estrena de l’obra). Dirigida pel jove mestre alemany però amb llarg recorregut David Niemann, serà interpretada per les veus solistes i corals amb més talent del país: Elena Mateo (soprano), Eduard Mas (tenor), Cristina Segura (mezzosoprano), Josep-Ramon Olivé (baix), Cor de Cambra de Granollers i Cor Lieder Càmera. A la primera part s’escoltarà una peça que molt poques vegades es presenta en un auditori i que no s’ha escoltat mai abans a Barcelona: Un supervivent de Varsòvia d’Arnold Schönberg, amb la participació de l’actor català Fermí Reixach. L’obra posa en música el testimoni d’un supervivent del gueto de Varsòvia, massacrat pels nazis el 1943, en un dels episodis més cruents de l’Holocaust. A partir de la seva presentació, l’obra es convertí en tot un referent ètic de les avantguardes del segle XX.
Cites imprescindibles amb temàtica pròpia i especial
Enguany l’orquestra ha fet un pas més i ha programat tres cites ben especials, molt més que concerts! Són els concerts batejats com “Simfònics a escena”: Papà Mozart (09/03/19) és un espectacle que unirà música, però també teatre i història i que tindrà de protagonista un dels pocs i veritables genis de la història, Wolfgang Amadeus Mozart. Joan Pera i Roger Pera, pare i fill, interpretaran respectivament els papers de Leopold Mozart i Wolfgang Amadeus Mozart, pare i fill també, en un assaig sobre la seva complicada relació, amb llibret de Sergi Belbel i direcció d’escena de Miquel Gorriz; s’hi interpretaran algunes de les obres més famoses del geni de Salzsburg: l’obertura de Don Giovanni, el Concert per a clarinet, la Simfonia 41, “Júpiter” o la seva Petita música nocturna, entre d’altres, sota direcció musical de Rubén Gimeno. El Carnaval dels animals de Camille Saint-Saëns, amb la companyia Brodas Bros (30/03/19), és una suite musical on el compositor va retratar catorze animals, entre els quals tortugues, elefants o cignes. Brodas Bros torna a treballar amb la Simfònica després de l’èxit assolit amb Pere i el llop. És la proposta destinada al públic familiar d’aquesta temporada. El darrer concert d’aquest bloc, La bohème en concert (18/05/19), és una col·laboració amb els Amics de l’Òpera de Sabadell, amb qui la Simfònica té una llarguíssima col·laboració des del començament.
Si hi ha un àmbit on la Simfònica es troba molt a gust i, per tant, continua explorant any rere any, és la música de cinema. Concerts amb el nom de “Simfònics cinema”: Chopin, Polònia i Dràcula (06/10/18), dirigit per Víctor Pablo Pérez, inclou el Concert per a piano i orquestra núm. 1 de Frédéric Chopin; el preludi orquestral anomenat Polònia d’Edward Elgar, però també dues suites pertanyents a dues bandes sonores escrites per un dels grans compositors polonesos del segle XX, Wojcieh Kilar: les magnífiques Dràcula i El pianista. Aquest concert està inclòs en el Festival de Música Polonesa i compta amb la participació del Cor Jove de l’Orfeó Català (Esteve Nabona, director). Una galàxia de músiques (17/11/18), dirigit per Rubén Gimeno, és la nova proposta de bandes sonores d’aquesta temporada. Amb un guió escrit per a l’ocasió pel dramaturg Iván Morales, s’hi fa un repàs per les millors bandes sonores de les pel·lícules més emblemàtiques de ciència-ficció. El tercer concert amb incursió a la música de cinema és West Side story (01/12/18): per commemorar el centenari del naixement de Leonard Bernstein. Dirigit per l’antic titular de la Simfònica, James Ross, aquest concert tindrà altres al·licients, perquè permetrà descobrir (o redescobrir) el Carnaval d’Antonín Dvořák; el famós vals d’un altre gran musical nord-americà, Carroussel Waltz de Richard Rodgers i Oscar Hammerstein, i una petita joia: el Concert de saxophone Cyberbird d’un compositor japonès nascut a mitjan del segle XX, Takashi Yoshimatsu, interpretat pel saxofonista català David Salleras.
Una programació amb noms propis
El cicle d’enguany convida grans figures internacionals i també nacionals, i persisteix en la voluntat de continuar experimentant en formats. Així, l’OSV presenta La Setena de Beethoven (08/06/19), dirigida per Nuno Coelho, mentre que una de les violinistes més sol·licitades del moment, Birgit Kolar, interpretarà el Concert per a violí, op. 53 d’Antonín Dvořák. Stanza II serà la segona composició per a la temporada del compositor resident del Palau, Josep Maria Guix. James Ross dirigirà Txaikovski contra Napoleó (19/01/19), on tindrem dos magnífics complements de Piotr Ílitx Txaikovski: d’una banda, les seves Variacions rococó per a violoncel i orquestra, que va compondre pensant en el gran admirat Mozart, interpretades per la violoncel·lista francesa Anne Gastinel, i, de l’altra, la seva obra més sorollosament festiva, Obertura 1812, que commemora la fallida invasió francesa de Rússia l’any 1812, en plenes guerres napoleòniques. En aquest concert també escoltarem una suite orquestral de l’òpera Háry János, que Zoltán Kodály va estrenar l’any 1926. Acompanyant la interpretació de l’obra veurem un petit film de ficció creat expressament per a aquesta música per l’artista visual i director d’escena dels Estats Units Doug Fitch. Amb El piano de Rachmàninov (02/02/19), dirigit per Lucas Macías, i amb el guanyador del Premi Internacional Ricard Viñes 2018, Nikolai Kuznetsov, ens oferirà el Concert per a piano núm. 2, op. 18 del compositor rus. El concert estarà acompanyat d’una obra simfònica que el públic triarà d’una selecció on hi haurà Brahms, Mendelssohn, Schubert, Schumann, Rimski-Kórsakov i Mussorgski, entre d’altres, fet que constitueix un dels trets distintius de l’orquestra, ja que cada any sorprèn amb una proposta diferent per apropar-se encara més al seu públic. La Simfonia Fantàstica de Berlioz (25/05/19), dirigida per Víctor Pablo Pérez, és un dels plats forts de la temporada. De Berlioz escoltarem també La mort d’Ofèlia, amb la participació del Cor de Noies de l’Orfeó Català (Buia Reixach i Feixes, directora). I també hi haurà un acompanyament molt especial: la projecció durant el concert d’un audiovisual realitzat per Morgan Crea amb fragments de cinema mut que segueixen l’argument literari que va imaginar Berlioz per a la seva obra. Serà una estrena a Catalunya després de fer-se a Santiago de Compostel·la, Madrid i a l’Opera de Sydney.
Finalment, aquesta temporada les propostes tradicionals en gira són el Festival de valsos i danses (22/12/18), dirigit per Diego M. Etxebarría, amb la participació de la soprano Anna Alàs i Jové. Una combinació dels tradicionals valsos de la família Strauss amb peces menys conegudes d’altres compositors: Jacques Offenbach, Jesús Guridi, Eduard Toldrà, Serguei Prokófiev, Georges Bizet, Dmitri Xostakóvitx, Arturo Márquez, Mikhaïl Glinka i Gioachino Rossini, entre d’altres. Per al concert final de la gira de Setmana Santa, l’OSV proposa el magnífic Requiem de Fauré (13/04/19), que interpretarà sota la batuta del mestre Xavier Puig, flamant nou director titular de l’OSV, i amb la participació de diferents cors del territori.
Imatge destacada: © Juanma Peláez