El Centro Nacional de Difusión Musical (CNDM) presenta en aquesta quarta temporada (2014-15) un total de 301 activitats diferents entre concerts, sessions educatives, acadèmies musicals, cursos d’interpretació, classes magistrals, taules rodones, conferències i un simposi internacional i una exposició a la Biblioteca Nacional de España.
El centre, que dirigeix artísticament Antonio Moral i que es va crear per a la difusió de la música, tant espanyola com internacional, i de l’activitat dels intèrprets del país, així com de l’estranger, arreu de l’Estat espanyol, desenvoluparà la seva activitat principal a Madrid (on està l’Auditorio Nacional, seu de l’entitat) i a vint ciutats espanyoles diferents, corresponents a nou comunitats autònomes, que no inclouen Catalunya. Dels 250 concerts programats, 146 tindran lloc fora de la capital espanyola: un 58% del total, xifra que suposa un notable increment respecte de les temporades anteriors. El CNDM, que dóna una importància destacada a la nova creació i a la interpretació amb criteris històrics, tindrà enguany com a artistes residents el violagambista Jordi Savall, la pianista Elisabeth Leonskaia i el compositor José María Sánchez-Verdú.
La presència catalana es veu així coberta per la programació de quatre concerts de Jordi Savall, entre els quals destaca el dedicat a les músiques en temps d’El Greco, un programa que es va estrenar a l’agost en el marc del Festival de Música Antiga de Poblet. Però no serà l’única representació catalana, ja que també s’estrenaran obres de Blai Soler, Albert Guinovart, Agustí Charles i Octavi Rumbau i se sentiran les veus de Sílvia Pérez Cruz, Miguel Poveda i Mayte Martín. A més, l’organista Juan de la Rubia -organista de la Sagrada Familia- d’origen valencià però fincat a Barcelona, oferirà un concert a l’Auditorio Nacional el 25 d’octubre (mateix programa que a León dos dies abans) amb obres de Johann Sebastian Bach, com a cloenda de les master-classes organitzades per a l’ocasió.
Elisabeth Leonskaia serà la protagonista del “Contrapunto de verano”, en què contraposarà la música vienesa del 1800 i el 1900, i José María Sánchez-Verdú estrenarà de forma absoluta tres obres encàrrec: Libro de Leonor, Khôra II i el Quartet núm. 10. Hi haurà dos cicles commemoratius, l’un dedicat al quart centenari de la mort de Doménikos Theotokópoulos El Greco, i l’altre dedicat també al quart centenari del naixement del compositor Juan Hidalgo de Polanco, músic a les corts de Felip IV i Carles II i, dins el cicle simfònic a l’Auditorio Nacional de Música, es podrà gaudir de la presència de destacats grups de música antiga, com The English Concert de Harry Bicket (Alcina de G. F. Händel), The King’s Consort & Choir de Robert King (King Arthur de Henry Purcell), la Boston Early Music Festival Orchestra de Paul O’Dette i Stephen Stubbs (Niobe, regina di Tebe d’Agostino Steffani), Europa Galante de Fabio Biondi (Adriano in Siria de Francesco Maria Veracini), l’orquestra i cor del Collegium Vocale Gent amb Philippe Herreweghe (Passió segons sant Joan de J. S. Bach, que també es podrà sentir al Palau de la Música Catalana) i La Cetra Barockorchester Basel amb Andrea Marcon (La fida ninfa d’Antonio Vivaldi).
En l’àmbit de la música contemporània i a l’escenari Auditorio 400 del Museo de Arte Reina Sofía, cal destacar les actuacions del Trio Arbós, el grup de vents Moonwinds de Joan Enric Lluna, The Hilliard Ensemble (en la gira de comiat del grup anglès), Rosa Torres Pardo i el Cuarteto Bretón, el grup Neopercusión de Juanjo Guillem, el Cuarteto Simón Bolívar i l’ensemble Musikfabrik de Peter Rundel. En aquest context, es podran sentir fins a trenta obres espanyoles, de les quals deu seran estrenes encàrrec del CNDM, dotze estrenes absolutes i la resta, obres ja estrenades. També s’hi produiran set estrenes absolutes d’obres estrangeres i algunes estrenes a l’Estat espanyol. Parlem d’obres de compositors com Klaus Lang, Walter Zimmermann, Antonie Beuger, Ernstalbercht Stiebler, Linda Catlin Smith, Eduardo Polonio, Jo Kondo, Tom Johnson, María de Alvear i Miguel Ángel Tolosa, Georgina Derbez, Núria Núñez, César Cano, David Azurza, Ricardo Llorca, Agustín González Acilu, José Luis Greco, Jesús Navarro, Louis Aguirre, Alberto Carretero, Jean-Yves Daniel Lesur, César Camarero, Mario Lavista, Isabel Mundry, Ramón Lazkano, Antón García Abril, Oliver Rapppoport, Dai Fujikura, Tomás Garrido, Pavel Haas, Schulamit Ran, Jörg Widmann i els guanyadors del XXV Premi Joves Compositors Fundació SGAE-CNDM. Cal destacar que 14 d’aquestes estrenes seran de compositors menors de 35 anys, és a dir, de l’actual generació creadora.
Es tracta d’una temporada força completa que presenta la reconversió de l’antic cicle Liceo de Cámara de la Fundación Caja Madrid en un cicle que substitueix les Series 20/21, però que continuarà contraposant de manera didàctica les obres del segles XIX, XX i XXI. Així doncs, la violinista Leticia Moreno i el pianista Bertrand Chamayou oferiran un programa que contraposarà obres de Granados, Strauss, Penderecki i Rapoport, mentre que el Jerusalem Quartet contraposarà el quartet Vistes al mar d’Eduard Toldrà amb els quartets més coneguts de Leoš Janáček: Sonata a Kreutzer i Cartes íntimes, entre altres propostes.
El cicle de lied al Teatro de la Zarzuela tindrà un estol de veus impactant, com són les d’Anna Caterina Antonacci, Simon Keenlyside, María José Montiel, Christian Gerhaher, Ian Bostridge, Philippe Jaroussky, Marie-Nicole Lemieux, Diana Damrau, Vivica Genaux i Matthias Goerne.
Per a més informació i detall de la programació: www.cndm.mcu.es.