L’OBC compartirà escenari amb l’Orquestra del Teatre Mariïnski per interpretar per primera vegada la Quarta Simfonia de Xostakóvitx dirigida per Valery Gergiev.
Thomas Hampson, Leif Ove Andsnes, Thibaudet, Ray Chen, Baiba Skride, Achúcarro, Volodos, Gabriela Montero i Gil Sahan seran alguns dels grans solistes convidats.
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) presenta una temporada plena d’emocions fortes –tal com han volgut mostrar amb la imatge de la nova temporada, una muntanya russa en ple looping obra d’Igor Cortadellas–, amb un total de 31 programes i la participació en la inauguració del Sónar 2016, el dijous 16 de juny, amb l’estrena nacional de Become ocean, del compositor nord-americà John Luther Adams, guardonada amb el Grammy (2015) i el Pulitzer (2014).
La temporada tindrà una inauguració oficial, però, el 30 de setembre, amb la primera audició a càrrec de l’OBC de la Tercera Simfonia de Txaikovski, fet sorprenent, al qual s’afegeix el Concert per a piano núm. 4 de Rachmàninov, menys conegut que el segon i tercer, interpretat per Leif Ove Andsnes, i sota la direcció de Kazushi Ono, en la seva segona temporada com a titular, que marca les intencions de la seva implicació artística amb el repertori autòcton amb la interpretació de Lumières Abissales, Chroma I, Kárst i Chroma II d’Hèctor Parra, compositor resident a L’Auditori per segon any consecutiu.
L’OBC presenta una temporada diversa en la definició dels programes, amb un creixement de l’atenció posada en l’oient, tot innovant en la presentació del repertori però també en el ventall d’obres interpretades. Es consoliden, per exemple, els programes de música i cinema i, enguany, es torna a programar la fórmula d’èxit de la projecció amb la música en directe amb dos grans clàssics que varen batre rècords de taquilla: Titanic de James Horner –traspassat el 2015 i autor d’altres BSO memorables, com Braveheart, Avatar, Aliens o El nom de la rosa– i El senyor dels anells, episodi II: “Les dues torres”, amb música de Howard Shore. L’oferta es completa amb la proposta més interessant d’aquest àmbit: la presència d’Alexander Desplat, compositor i director, dirigint l’OBC en un programa íntegrament dedicat a la seva música per a cinema, amb èxits com La noia de la perla, Gran Hotel Budapest o El discurs del rei. Desplat ha estat nominat vuit vegades als Oscar els darrers deu anys i en va guanyar un per la música per a Gran Hotel Budapest. És l’autor de la música de les darreres dues pel·lícules de la sèrie Harry Potter, succeint John Williams.
El director japonès Kazushi Ono dirigirà un repertori d’ampli espectre en aquesta segona temporada com a titular de l’OBC, que inclou des d’obres de Mozart a Mahler, passant per Verdi, Xostakóvitx, Wagner o Brahms. Ono dirigirà també obres contemporànies; a més de Parra, el japonès ha escollit l’obra de Fabià Santcovsky, català premiat amb el segon premi al Concurs de Composició Toru Takemitsu el 2015. Ono va reconèixer tenir més de cent obres d’autor català al seu ordinador, amb la intenció d’estudiar-les per escollir aquelles més interessants per ser interpretades. A part, el director conduirà l’OBC en un concert al Palau de la Música dedicat íntegrament a obres de compositors catalans, entre els quals cal esmentar Agustí Borgunyó, Jordi Cervelló, Eduard Toldrà, Robert Gerhard i Xavier Montsalvatge. De forma insospitada, Granados no té presència en aquest concert en l’any del centenari del seu traspàs, del qual l’OBC només interpretarà una obra, Tres danzas españolas. Diem “insospitada” perquè l’OBC acaba de treure al mercat discogràfic, en el segell Naxos, tres volums dirigits per Pablo González durant la seva etapa com a titular amb obra íntegrament d’Enric Granados, del qual no s’interpretarà cap obra inclosa als cedés al llarg d’aquesta temporada.
De Mahler, el mestre Kazushi Ono en dirigirà la Simfonia núm. 1, “Tità” i també els cants i poemes Des Knaben Wunderhorn amb el gran baríton Thomas Hampsonm, una de les cites més atractives de la temporada. Kazushi Ono continua incidint en l’obra simfònica de Brahms –autor que considera essencial per a la construcció del so de l’orquestra– amb la Simfonia núm. 2 i el Concert per a violí i orquestra en Re major, amb una de les violinistes de cita obligada als grans auditoris europeus: Baiba Skride. Els propers anys l’OBC interpretarà la integral de les simfonies de Brahms, que seran enregistrades en directe pel segell Japonès Altus Music i se n’editarà un disc.
Durant aquesta temporada s’interpretaran grans obres simfòniques que abasten del Classicisme a l’actualitat. Com s’ha fet les darreres temporades amb Rachmàninov, Beethoven i Gershwin, aquest any se celebrarà un Festival Mozart –que fa recordar aquell celebrat festival que durant sis temporades va liderar Christian Zacharias– amb la interpretació de les seves darreres simfonies (la 39, 40 i 41), dirigides pel principal director convidat Jan Willem de Vriend. També es podrà escoltar la Setena de Beethoven o el Concert per a orquestra de Bartók, a més de La consagració de la primavera d’Stravinsky. La música simfonicocoral tindrà un dels seus moments àlgids amb la gran cantata romàntica Lobgesang de Mendelssohn i el seu inspirat “Cant de lloança”. L’OBC s’ha proposat aquest any apropar el seu públic a Bruckner, de qui interpretarà la Simfonia núm. 7, i a Nielsen, de qui sentirem la Cinquena, amb el desig de reivindicar l’obra de dos simfonistes tan destacats –però menys coneguts– com Mahler o Xostakóvitx.
L’OBC proposa alguns projectes artístics singulars
Aquesta temporada l’orquestra oferirà alguns programes singulars pel que fa a la presentació d’obres poc habituals o bé per l’element interactiu i interdisciplinari. En aquest sentit cal destacar la col·laboració entre l’OBC i l’Orquestra del Teatre Mariïnski per interpretar per primera vegada a L’Auditori la Simfonia núm. 4 de Xostakóvitx, sota la batuta de Valery Gergiev. Una altra experiència única serà el Requiem de Verdi, 360o, que dirigirà Kazushi Ono, en el qual el públic gaudirà d’una de les obres simfonicocorals de més envergadura de la història mentre observa un mapping projectat sobre les parets de la Sala 1 de L’Auditori. En aquest concert, l’OBC comptarà amb la col·laboració de l’Orfeó Català i el Cor Jove de l’Orfeó Català, que ja hauran interpretat aquesta obra en la inauguració de temporada de Palau 100, amb la London Symphony Orchestra. També s’ha programat per primera vegada un concert centrat íntegrament en el minimalisme, el corrent més popular de la música contemporània. En Experiència minimal: Glass, Adams & Arvo Pärt, l’OBC interpretarà obres dels compositors més reconeguts del segles XX i XXI d’aquest gènere, si bé alguns, com Pärt, no se senten afiliats a aquest corrent estètic. Una altra de les propostes singulars de la temporada arribarà amb Daniel Hope, violinista i director, que oferirà a L’Auditori Vivaldi recomposed de Max Richter, una versió força particular de Les quatre estacions de Vivaldi, que ha tingut un gran èxit arreu del món.
Cal destacar també dos programes molt especials que giraran al voltant de les figures de Wagner i Bach. De Wagner, l’OBC n’oferirà una selecció dels fragments més apassionats, i de Bach, un recull de versions simfòniques de les seves obres a mans de grans orquestradors del segle XX.
Els noms propis de la temporada
La temporada 2016-17, acompanyaran l’OBC grans directors i solistes del moment. Hi compartiran escenari els violinistes Gil Shaham, Ray Chen, Boris Belkin o Daniel Hope; violoncel·listes com el jove madrileny Pablo Ferrández, i pianistes com Arcadi Volodos, Jean-Yves Thibaudet, Leif Ove Andsnes, Joaquín Achúcarro o Gabriela Montero. L’orquestra tornarà a comptar amb Jan Willem de Vriend com a principal director convidat i també serà dirigida per les batutes de Valery Gergiev, Hartmut Haenchen, Stéphane Dèneve, Junichi Hirokami, el català Josep Caballé o la directora australiana Simone Young, a més dels extitulars de l’OBC Lawrence Foster i Salvador Mas.
L’orquestra de tothom
El compromís social i educatiu de l’OBC és una part fonamental del seu projecte artístic i es continua ampliant amb iniciatives com els Clubs de Música, que es fan conjuntament amb Biblioteques de Barcelona, o els assajos oberts gratuïts per a col·lectius. Aquest any també s’encetarà una nova línia de treball per dedicar alguns programes de l’orquestra a diferents col·lectius i causes, motiu per realitzar activitats complementàries al concert. Les causes escollides per a l’ocasió són les malalties rares, el no a la violència de gènere, la infància en risc, la diversitat funcional, la consciència global, les drogodependències, la gent gran fràgil, la interculturalitat, la marginació i els refugiats. Un exemple de les accions previstes és la corresponent al concert dedicat a la diversitat funcional, el febrer de 2017, programa que oferiran conjuntament catorze orquestres de l’Estat espanyol, i que inclou la interpretació de La flor más grande del mundo, obra de l’actor i compositor Emilio Aragón. Una temporada més l’OBC continuarà oferint concerts educatius i col·laborant amb Un Matí d’Orquestra d’Apropa Cultura, destinat a persones amb discapacitat intel·lectual i malalts d’Alzheimer.
L’OBC manté la seva política de preus i diversitat de fórmules de compra d’abonaments i paquets d’entrades, a les quals enguany cal afegir l’Abonament Atreveix-te, de quatre concerts, que inclou una selecció de les obres que faciliten d’introduir-se a la música simfònica, tot generant impacte i interès.