Temporada 2014-15 de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya
Música de cinema, aniversaris Strauss, Nielsen i Sibelius, Festival Beethoven, estrenes de compositors catalans –Casablancas, Guinjoan i Amargós–, grans intèrprets i directors, aquestes són les claus de la propera temporada de l’OBC –la darrera amb Pablo González de titular–, que anirà de gira pel sud de França i actuarà també a Bratislava.
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya oferirà un total de 25 programes en la seva temporada estable a l’Auditori de Barcelona, als quals cal sumar els concerts que oferirà en gira pel territori català i el sud de França (Perpinyà, Alès i Sète), el novament tradicional Concert de la Mercè –amb un programa festiu que dirigirà Pablo González–, la participació al Bratislava Festival, amb un programa català i espanyol (obres de Granados, Rodrigo, Albéniz i Falla), i la col·laboració novament amb el guitarrista Manuel Cañizares i, així mateix, amb el Gran Teatre del Liceu, on l’OBC interpretarà el doble programa operístic Una voce in off de Montsalvatge i La voix humaine de Poulenc. A més, visitaran L’Auditori: l’Orquestra Nacional de Lió i l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, mentre que l’OBC participarà novament en el programa social Et Toca a Tu, que aquesta temporada col·labora amb el grup Los Ronderos de l’Obra Social Santa Lluïsa de Marillac, que atén persones en risc d’exclusió social, i els infants i joves del projecte de violins i violoncels a primària de l’Escola Gabriel Castella i de l’Escola Municipal d’Igualada. Per tant, un total de 31 produccions diferents amb 79 concerts al llarg de la temporada 2014-15 que ahir es va presentar en roda de premsa a L’Auditori, seu de l’orquestra.
Intèrprets internacionals
Grans figures internacionals ompliran l’escenari de L’Auditori amb la seva música, alguns d’ells ja coneguts pel públic de l’OBC. Entre els més destacats, cal esmentar els pianistes Nelson Freire, Hélène Grimaud, Fazil Say, Rudolf Buchbinder, Katia Buniatishvili, Yuja Wang o Javier Perianes, els violinistes Renaud Capuçon, Sarah Chang i Hilary Hahn i els violoncel·listes Edgar Moreau o Asier Polo.
Batutes internacionals com les de Michel Tabachnik, Vassili Sinaïski, Eivind Gullberg Jensen, Masaaki Suzuki, Jan Willem de Vriend, el principal director convidat Emmanuel Krivine i el titular de l’OBC a partir de la temporada 2015-16, el japonès Kazushi Ono, lideraran l’orquestra resident a l’Auditori de Barcelona en els vint-i-cinc programes en calendari.
Presència catalana
Els intèrprets catalans també formen una part important de la programació de l’OBC; així, cal destacar la trompetista Mireia Farrés, solista de l’orquestra, les cantants Elena Copons i Elisenda Pujals, i els directors Edmond Colomer i Josep Pons.
Però la presència catalana és present en l’apartat d’encàrrecs, amb el protagonisme destacat de Benet Casablancas, en el seu segon any com a compositor resident. En aquesta temporada estrenarà un encàrrec conjunt amb l’Orquestra Nacional de la Ràdio Danesa i s’interpretarà la seva obra simfònica Darkness visible, l’Obertura festiva i Intrada sobre el nom de Dalí. Joan Guinjoan també hi té presència destacada amb l’estrena d’un Concert per a acordió i orquestra, que estrenarà com a solista Iñaki Alberdi, col·laborador habitual de Guinjoan. Amb l’encàrrec del Consolat de Dinamarca, Joan Albert Amargós estrenarà també una obra amb l’OBC, en un apartat –el d’encàrrecs– al qual cal afegir el del Concert per a clarinet d’Unsuk Chin, encàrrec conjunt de l’OBC amb la New York Philharmonic Orchestra, la Philharmonia Orchestra, la Götenborg Symfoniker i la Westdeutscher Rundfunk de Colònia.
En la línia de la recuperació del patrimoni musical català, l’OBC interpretarà El rapte de les sabines de Manuel Blancafort, la Fantasia sobre la primera benaurança de Lluís Benejam –de qui es commemora el centenari del naixement–, els Preludis a l’amic absent de Ricard Lamote de Grignon, Empúries d’Eduard Toldrà, l’“Intermezzo” de Goyescas de Granados, Catalonia i fragments de la Iberia d’Albéniz, La pesta de Robert Gerhard –dins el Grec 2015- i l’òpera de Xavier Montsalvatge Una voce in off, dins la temporada del Gran Teatre del Liceu.
Aniversaris
Una part important de la gran programació simfònica d’aquesta temporada es vertebra al voltant dels aniversaris rodons d’alguns compositors importants, com són Richard Strauss (150è aniversari del naixement el 2014), Carl Nielsen i Jean Sibelius (150è aniversari del naixement el 2015). Pel que fa a Strauss, es podran sentir alguns dels poemes simfònics més rellevants del seu catàleg: Així parlà Zarathustra, Don Joan, Les entremaliadures de Till Eulenspiegel, Mort i transfiguració i la suite de l’òpera El cavaller de la rosa, a més de les Quatre últimes cançons. De Jean Sibelius s’interpretaran les seves Segona i Cinquena Simfonia i de Nielsen el Concert per a flauta, Hèlios, Aladdin i la Simfonia núm. 2. En ocasió de l’Any Rameau es recuperarà la suite d’orquestra de la seva òpera Hyppolite et Aricie. El compositor i director Pierre Boulez serà protagonista d’un concert en què es celebrarà el seu 90è aniversari, amb la interpretació de Rituel.
Gran repertori i Festival Beethoven
El gran repertori simfònic vindrà representat per obres tan conegudes com les dues primeres simfonies de Brahms i el seu Primer Concert per a piano, les Simfonia núm. 8 i la núm. 9, “del Nou Món” de Dvořák, les Simfonies núm. 2 i núm. 9 de Mahler –amb què Pablo González s’acomiadarà del públic barceloní com a cloenda del seu període com a director titular–, les Simfonies núm. 5 i núm. 11 de Xostakóvitx, la Simfonia núm. 4 de Txaikovski, la Simfonia núm. 4, “Italiana” de Mendelssohn, Peer Gynt de Grieg, la Water Music de Händel, el Requiem de Fauré, La valse de Ravel, la Simfonia núm. 40 de Mozart, la Simfonia núm. 3, amb orgue de Saint-Saëns o les Noches en los jardines de España de Manuel de Falla.
Però un altre compositor tindrà un protagonisme especial, amb el Festival Beethoven previst que inclourà la interpretació dels cinc concerts per a piano del compositor alemany, i el Triple concert per a violí, violoncel, piano i orquestra.
‘After’ concert
Novetat d’enguany és la programació d’uns concerts after els dissabtes al vespre, després del concert de l’OBC, en què es donarà protagonisme a intèrprets del país en diversos estils musicals, amb cabuda per a intèrprets de jazz, R&B, molts dels quals grups emergents del panorama musical català, com Izah, The Excitements, el trio format per Gorka Benítez, David Xirgu i Ben Monder Trio i el Joan Vidal Sextet.
Música de pel·lícula
Un dels trets distintius d’aquesta temporada serà l’obertura a altres manifestacions artístiques, com el cinema, amb la projecció de les oscaritzades pel·lícules El senyor dels anells-La comunitat de l’anell (en què hi col·laboraran el Cor Jove de l’Orfeó Català i el Cor Jove dels Països Catalans) amb música de Howard Shore, The Artist, en la banda sonora de la qual va col·laborar el compositor català Albert Guinovart (programa inclòs dins el Grec 2015) i un concert en col·laboració amb Pixar, en què s’escoltaran peces de pel·lícules com Toy Story, Buscant a Nemo, Ratatouille, Wall-E, Cars, Up, Els Increïbles, Bichos, Monstres… amb projecció d’escenes, en tots els casos amb la música en directe interpretada per l’OBC. En aquesta línia també es farà una versió il·lustrada del Peer Gynt de Grieg amb una creació visual original per a l’ocasió.
Xifres
L’OBC té un pressupost d’1,8 milions d’euros en despesa artística –solistes i directors convidats– i 5,5 milions d’euros en el manteniment de la pròpia orquestra –sous dels músics i directors–, si bé el global del pressupost comptant costos imputables, com lloguer de sala (recordem que l’OBC és orquestra resident a L’Auditori), sous d’administració i altres costos tècnics, és d’11 milions d’euros. Enguany, el balanç d’ingressos directes (taquilla) es preveu que es tanqui en 2,1 milions d’euros, després d’haver rebut la visita de 105.000 espectadors, amb un 67% d’ocupació.
L’objectiu de cara a la propera temporada és ampliar aquesta xifra a 125.000 espectadors, que suposaria un 71% d’ocupació i un increment dels ingressos propis fins a 2,5 milions d’euros. Per això s’ha fet una important revisió del sistema d’abonaments i distribució de preus i s’han distribuït els abonaments habituals de 12 concerts (que es mantenen) en diverses franges de 6 concerts. Hi haurà, per exemple, un abonament “espectacle” de quatre concerts, que inclouen els de música de cine i el Peer Gynt de Grieg, que tindrà un preu entre 95 i 125 euros. Un abonament de sis concerts que oscil·larà entre 252 euros el més car i 140 euros el més econòmic. Les entrades també han variat de preu. Ara es pot assistir a un concert de l’OBC per només 10 euros a la zona 4 (amb visibilitat reduïda), mentre que l’entrada més cara és a 56 euros (primer amfiteatre), amb un augment considerable de preu respecte de la temporada passada. Això sí, les entrades de platea han baixat de preu, considerades ara de zona 2, i per tant tenen un cost de 42 euros. A més, a partir de la propera temporada, els joves menors de 35 anys podran obtenir entrades per l’OBC a només 20 euros, per incentivar així l’assistència de públic jove als concerts, després d’un estudi que comprova que avui dia és a partir dels 29-30 anys quan els joves comencen a assistir amb assiduïtat a concerts.
Comiat de Pablo González
El director asturià Pablo González finalitza el seu contracte amb l’OBC el juny del 2015. Per primer cop des que és director titular de l’orquestra, González s’aventurà a fer un balanç del seu pas per l’OBC i el seu treball musical amb els músics de l’orquestra. González va manifestar sentir una gran satisfacció del rendiment de l’orquestra, sobretot en aquesta darrera temporada que finalitza a principi de juny. Va dir sentir-se feliç d’estar vivint amb intensitat aquests anys a Barcelona i va mostrar-se orgullós d’haver aconseguit una confiança mútua amb els músics que li ha donat grans satisfaccions, com l’èxit musical aconseguit en la interpretació recent de la Vuitena Simfonia de Mahler. Fites importants la propera temporada seran la interpretació de les Segona i Novena de Mahler (aquesta en el concert de comiat), un compositor pel qual sent una important predilecció i que, sense voler-ho (com va dir ell), s’ha convertit en fil conductor de les cinc temporades en què ha estat titular de l’orquestra. En el tinter quedaran obres com la Primera Simfonia de Walton (una gran desconeguda, segons ell), Das klagende Lied de Mahler i més música del segle XX. González ha trobat a faltar més llibertat a l’hora de programar, un condicionant merament econòmic, vinculat als difícils moments pels quals passa Catalunya –i Europa– en aquests moments. Tal com ell mateix va dir en la seva intervenció, en qualsevol cas, “la vida continua”.