Aquest divendres, 1 de març (20 h), el cicle Palau 100 del Palau de la Música convida l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) a interpretar l’oratori La Creació de J. Haydn. El concert, en què intervindrà el Cor Jove de l’Orfeó Català al costat de la soprano Jone Martínez, el tenor Jorge Navarro i el baix-baríton José Antonio López, estarà dirigit per la directora convidada de l’OBC d’aquesta temporada, Marta Gardolińska.
Aquest concert és una col·laboració del Palau i L’Auditori, mitjançant l’OBC, orquestra que ja ha estat convidada en anteriors ocasions, especialment al cicle Palau 100. En aquesta ocasió, a més, vindrà amb la seva directora convidada, la polonesa Marta Gardolińska, actual directora musical de l’Òpera Nacional de la Lorena, que debutarà a la sala modernista aquest divendres. Un concert que també serà especial per al Cor Jove, pel paper central en l’obra que interpretarà en alemany, tot esdevenint un dels reptes més importants de la formació aquesta temporada.
Haydn va compondre La Creació, Hob. XXI:2 amb la intenció expressa de fer una gran composició que li atorgués un lloc entre els grans de la història. La idea de treballar en un oratori d’aquesta magnitud va sorgir arran del seu primer viatge a Anglaterra, on va assistir a l’audició de diversos auditoris, entre els quals El Messies de Händel. L’obra es va estrenar el 19 de març de 1799 al vienès Burgtheater –el Teatre Nacional d’Àustria– ple de gom a gom i amb una gran expectació. Perquè el compositor, conscient de l’interès que havia despertat la seva obra, va demanar als músics el secretisme més absolut. El sorprenent inici de l’obra i la magnificència en el seu conjunt van estar a l’altura de l’expectativa, tal com recullen les cròniques de l’època. Quan es va publicar la partitura de l’obra es va fer en dos idiomes, alemany i anglès, fet que la convertia en la primera gran obra impresa amb un text bilingüe. El mateix compositor va aprovar-ne la traducció a diferents llengües, fet que va permetre que l’obra conquerís, en poc temps, Europa sencera. L’estrena a Barcelona va ser l’any 1804, i en català va arribar el 15 de març de 1928 al Liceu, i al Palau de la Música el 31 d’octubre del mateix any, amb l’Orquestra Pau Casals dirigida pel mestre.
L’oratori està dividit en tres parts diferenciades integrades per recitatius, àries, duets i cors. La primera i la segona part fan referència als sis dies que es van necessitar perquè Déu creés el món, segons la narració de la Bíblia. En aquesta part apareixen els solistes, els tres arcàngels: Gabriel (soprano), Uriel (tenor) i Rafael (baix). La tercera part està dedicada al setè dia i representa la joia d’Adam i Eva (baríton i soprano) al paradís terrenal. Cada dia acaba amb el cor que expressa les veus dels àngels.