L’Associació d’Amics del Liceu ha fet públic el veredicte dels Premis de la Crítica Operística 2018, en què han participat dotze crítics del sector: Javier Pérez Senz, Jaume Radigales, Javier Blánquez, Xavier Cester, Jorge Binaghi, Albert Galceran, Xavier Pujol, Fernando Sans, Marcel Cervelló, Pablo Meléndez-Haddad, Antoni Colomer i Mercedes Conde Pons.
El veredicte respon a l’anàlisi dels espectacles operístics i els concerts i recitals vocals que van tenir lloc a les diverses institucions musicals a Catalunya durant la temporada 2017-18.
El premi a la millor representació de la temporada ha estat per a l’òpera Tristan und Isolde de Richard Wagner programada pel Gran Teatre del Liceu. El premi al millor director d’escena ha estat per a Àlex Ollé, director de la producció de Tristan und Isolde original per a l’Opéra de Lió que es va veure el desembre del 2017 al Liceu. L’única òpera de Wagner programada aquesta temporada passada ha repetit premi també en l’apartat de millor director musical, que ha recaigut en el director musical del Gran Teatre del Liceu, Josep Pons, que repeteix en la categoria per tercer any consecutiu, fet que va propiciar una reflexió del jurat sobre la qualitat dels directors d’orquestra convidats a les darreres temporades del Gran Teatre del Liceu.
En la categoria vocal, el premi al millor cantant masculí, l’ha rebut el baríton malagueny Carlos Álvarez, excepcional Carlo Gérard en les funcions d’Andrea Chénier de Giordano, en què també debutava al Liceu en òpera escenificada el tenor alemany Jonas Kaufmann. El baríton malagueny ja havia estat condecorat en aquesta categoria curiosament amb el mateix paper en la producció d’Andrea Chénier programada pel Festival Castell de Peralada la temporada 2013-14. El premi a la millor cantant femenina ha estat un cop més per a la soprano canadenca Sondra Radvanovsky en el paper de Maddalena, novament a l’òpera Andrea Chénier, també al costat de Jonas Kaufmann, en unes representacions històriques per a la història del Gran Teatre del Liceu.
En l’apartat de millor cantant en concert o en recital, el premi ha recaigut en el baix rus Ildar Abdrazakov en el paper titular de l’òpera de Giuseppe Verdi Attila, que es va presentar al Liceu en versió de concert. Per últim, el premi al cantant revelació ha recaigut en el baríton català Josep-Ramon Olivé, per les seves múltiples aparicions al llarg de la temporada 2017-18 als escenaris catalans i l’evidència d’un talent i un futur prometedor al món de la lírica.
Finalment, el jurat de la crítica ha realitzat dues mencions especials. La primera en record de Carmen Mateu, fundadora del Festival Castell de Peralada, per tota una vida dedicada a donar suport a l’òpera i la lírica mitjançant el dit festival. La mecenes i amant de l’òpera va morir a principi del 2018. La segona menció especial ha estat per al director artístic del Teatre Nacional de Catalunya, Xavier Albertí, pel suport al gènere líric en les diverses formes d’expressió, de manera reiterada i estable a les temporades del TNC.
Imatge destacada: producció de l’Opéra de Lió de Tristan und Isolde de Richard Wagner programada pel Gran Teatre del Liceu al desembre de 2017, amb direcció d’escena d’Àlex Ollé. © Antoni Bofill